Probleem compass 6hv motor kakt in??

Probleem:

bij serieus pitchen zakt de motor serieus in. Governor mode houdt hem ook niet.
Je ziet de bladen trager gaan en motor inkakken..

Heli: compass 6hv 540kv motor, 12S
+-1,5 jaar oud, flybarless, FF8 flat line
CC bec Pro op 6volt (onlangs installed)
Lipos: 3000 30C 20, nano 25-30C 3300, 3000 20C, allemaal geven ze zelfde slechte resultaat…
max pitch is 12.5gr

Reeds vervangen zonder resultaat…
alle lagers in de motor (was nodig)
Alle mainshaft bearing, inclu de oneway bearing
Ontvanger: orange rx futaba
Esc, was eerst een hobbywing 70 amp, nu een 120A..

Heb de motor bekeken, niets abnormaal aan te zien, niets verbrand..
Motor is nochtans zeer krachtig, altijd probleemloos geweest

Zowel de motor als de esc worden NIET warm…
Tailbelt spanning is zoals voorheen…

Wie o wie heeft nog ideeën?
Enige wat ik nog veranderen kan is de cc bec pro en de rx lipo

Laatst bewerkt:
paar dingen die me zo 123 te binnen schieten.
Vlieg je op 6 of 12S? (vermoed 12S aan je kv te zien)
Wat is je timing op de esc?
Gebruik je de governor van de esc? of misschien vbar governor?

timing staat volgens de correcte instelling op 18,75graden maar dat is de hobbywing instelling, is anders dan normaal.
De governor is die van de hobbywing esc, nog probs gehad en nu zelfs met flatline zonder gov zakt ie ook in..
12S uiteraard ;-)

is nu ook al e 2de esc en probleem blijft..

even freeweelend, ik vermoed dat we de electronica kunnen skippen als ik jou zo hoor.
lagers etc heb je zelf ook al gehad, zal dus ook het punt niet zijn (of je moet een slechte lichting hebben, maar wat is de kans daarop..)

heb je een hoofdtandwiel wat door de snelheid een beetje uitrekt? oftewel dat je gearmesh niet meer klopt als alles op snelheid is

is je toerental nog wel hetzelfde als voorheen? Als hij om 1 of andere reden je gassignaal anders interpreteerd..

Op hoeveel % gas vlieg je? wat is je toerental? En misschien toevallig je pitch range gewijzigd? of andere vliegstijl gekregen?

Mesh is gedaan met stukje papier tussen,
had evenveel speelruimte als vroeger, tikt mooi links rechts...

Motor komt wel degelijk op toeren hoor, maar bij volle pitch zakt ie dus in.
Maingear is +- 2maand geleden vervangen na lichte crash direct na opspoelen.. (kabel van bec intern losgekomen..)
Wat wel nog moet gebeuren is het nameten van de pitch °, mss dat hier effectief iets veranderd is, maar zou me verwonderen, dan zou iemand kwaadwillig in mijn zender geprutst moeten hebben. (is trouwens beastx)

edit: toerental stond op +- 2100 op de governor. (nu zonder gov)
nu is ie dus op flat line 90% afgesteld op gehoor, dit is meer dan voldoende gezien ie de eerste momenten echt wel voldoende snel ophoog schiet.

nu vanavond ga ik de 500 herstellen en eens de pitch testen op die heli, mss is het de zender? hoewel de servo uitslag correct w weergegeven in tx..

Laatst bewerkt:
Mesh is gedaan met stukje papier tussen,
had evenveel speelruimte als vroeger, tikt mooi links rechts...
...
Wat wel nog moet gebeuren is het nameten van de pitch °, mss dat hier effectief iets veranderd is, maar zou me verwonderen, dan zou iemand kwaadwillig in mijn zender geprutst moeten hebben. (is trouwens beastx)

Dan zou de heli wel even hard omhoog moeten gaan bij een climbout, zelfs veel harder als voorheen..
electro hou je niet met 1 graadje extra tegen

over die gearmesh, als je een "warpend"tandwiel hebt, wordt ie groter op snelheid, dus is je mesh opeens vele malen strakker. Ik weet niet of je ook slijpsel oid ziet?

hoelang heb je dit probleem trouwens?
is het meteen in het begin van de vlucht al aanwezig, of sluit het erin na x min vliegen?

probleem heb ik nu een weekje, de andere maingear zit er 1,5 maand op.
toen vervangen omdat de nieuwe nog wat witter was ;-)

momenteel heb ik nog niet echt gevlogen met de heli, enkel telkens pitch pumps om te kijken als ie inzakt.
In het directe begin vd test zakt ie e heel klein beetje, maar zoals je aangeeft zakt ie meer in na "langer" vliegen..
vanavond eens tandwiel vervangen en zien wat en hoe...

edit: zender is geupdated naar de 4.0 versie
zou dit iets kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
Gezien het feit dat de regelaar niet warm word, lijkt mij dat veranderende gearmesh uitgesloten kan worden: niet alleen lijkt het mij stug dat dat zó zwaar gaat lopen, maar als mechanische overbelasting de oorzaak is had de boel ook warm moeten worden.

Ik denk eerder aan iets lulligs als demagnetisering. Dan blijft toerental onbelast ongeveer gelijk, maar word het maximaal haalbare motorkoppel rap kleiner.

Ik heb er alleen nog niet van gehoord dat dit gebeurde, maar het kan daarom nog wel.
Temperatuur, een harde klap, een breuk in het materiaal, of ook tegengesteld magnetisme kunnen na verloop van tijd de veldsterkte van permanente magneten doen afnemen.

Probeer eens een andere motor van hetzelfde type, en je weet het vlot....

Groet, Bert

zal eerst proberen met andere motor,
indien het de motor zou zijn, is het dan voldoende om de can met daarin de magneten of toch een complete met de windingen en al?

Dag Luc, ik ben me bekend met de setup ;-)
optimaal is eigenlijk 21,x graden, dan heb je max power maar dat gaat ten kosten vd temp en vliegtijd. 18,75 is mooie tussen stap met nog steeds veel power.
Op de 15° zal je wss wat minder power hebben ;-) maar langere vliegtijd.
6:15 is voldoende vr mij (20% rest direct na vlucht gemeten)

Effe update!
Net getest als ie het inverted ook had... En ja hoor. Zelfde probleem. Ik vrees dat Berts optie wel es e mogelijkheid zou kunnen zijn...

Laatst bewerkt door een moderator:
Anko,
goed gezien maar toch ernaast...
als je effe rekent dan zit je zowieso al aan 60amp standaard en 90standaard piek. * 44volt=bijna 4000watt..
en ben heus niet de enige in de wereld die met 20C's vliegt hoor,
We zijn allebei nog geen Zsabo (jij wel wat meer dan mij ;-) )
dus neen, aan de 3 of 4 sets lipos ligt het niet... ;)

trouwens.. de 40C past er niet onder......(stom hé)

zal eens proberen de timing naar 15° te brengen, mss dat het helpt...
en anders nieuwe motor...

Laatst bewerkt:
Anko,

op 12S mag je gerust naar 20C of 25C gaan als je geen hardcore 3D'er bent. Dus hier ligt het probleem zeker niet.

Grtz,
Dirk

Anko,
goed gezien maar toch ernaast...
als je effe rekent dan zit je zowieso al aan 60amp standaard en 90standaard piek. * 44volt=bijna 4000watt..
en ben heus niet de enige in de wereld die met 20C's vliegt hoor,
Een verschil is wel dat de ene 20C de andere niet is, het niet een standaard die objectief wordt gemeten.
Ik vermoed dat bijvoorbeeld een gens ace 25C niet onder zal doen voor een turnigy 40C. Ik ben ook geen "3D" vlieger maar vond bijvoorbeeld die 3s2200 turnigy lipo's met 20C rating te wensen over laten voor m'n 450 dus die heb ik al gauw vervangen voor nano's en 40C packs. Met 5c of meer kunnen laden vind ik ook wel een voordeel.

Anko,

op 12S mag je gerust naar 20C of 25C gaan als je geen hardcore 3D'er bent. Dus hier ligt het probleem zeker niet.

Grtz,
Dirk

En een dikke vette punchout, en dan verwachten dat ie niet inkakt dan?:confused:

verschil van 20 en 40c zit hem gewoon in het voltage vasthouden onder load. hoe hoger de rating, des te hoger blijft dat voltage dan. hoger voltage=meer rpm.:wink:

Het is onzin dat je lager mag gaan in C rating. je verlaagt dan wel de stroom met 1/2 de amperage, maar je pakket Ah wordt ook 1/2 tov 6s! dus de uiteindelijke belasting uitgedrukt in C blijft hetzelfde.
heb hier over al eens met iemand lopen discussieren, dat is hier na te lezen:
http://www.3dhelifreakz.nl/viewtopic.php?f=78&t=2857&start=10

Samen met dit:
''In het directe begin vd test zakt ie e heel klein beetje, maar zoals je aangeeft zakt ie meer in na "langer" vliegen..'' klinkt het mij gewoon alsof de lipos aan het overlijden zijn.

Laatst bewerkt:
Dank je voor je reactie Anko,
maar ik vlieg nu 1.5 jaar met de heli en het is niet meer mijn eerst punch out... de 30C lipos zijn 20-25vluchten oud..
trust me, thats not the problem....

Dank je voor je reactie Anko,
maar ik vlieg nu 1.5 jaar met de heli en het is niet meer mijn eerst punch out... de 30C lipos zijn 20-25vluchten oud..
trust me, thats not the problem....

Lipos heb je sowieso nodig.. 1 setje 40c's om te proberen is nooit weg, was dat het niet, heb je een extra pack...

als je nieuwe motor haalt, en dat was het ook niet, zit je met een motor waar je niks aan hebt.... of je loopt verlies op de verkoop dan.

Wat ik me anders zou kunnen bedenken is dat je met de upgrade van de zender, de throttle range veranderd is en dat je nu een lager rpm draait dan voorheen... misschien de esc eens opnieuw inleren?

Laatst bewerkt:
Back