Probleem HAI Nurflugel

Vanavond ( do-18-08-2005 ) ben ik nog even lekker "rustig" aan het funzweven en thermieken geweest met de Hai Nurflugel, Dit was trouwens 1 van de eerste keren dat ik lekker kon thermieken met de Nurflugel....maar.......

Op 150m hoogte ging het na 5sec. vol gas plotseling mis...Het staartstuk brak af !! Gelukkig bleef het toestel bestuurbaar waardoor ik het rustig naar beneden kon laten zweven.
Toen ik echter op een 50 meter hoogte zat zag ik dat de gehele motorsectie er voor weg was en dat de motor aan de draden hing. Nadat ik het gehavende toestel rustig in het hoge gras had laten landen, ging ik de schade maar eens opnemen....

Het bleek dat de prop een blad miste.... 8O

Even logish nadenken....( mijn visie: )

- De prop maakte te veel toeren waardoor deze brak en enorm in onbalans kwam !
- Daardoor brak de motor uit zijn ophanging en veroorzaakte een grote kracht op de rest van het vliegtuig...
- Het gevolg was dat de staart afbrak.... :?:

Graag hoor ik jullie commentaar of bedenkingen betreffende dit gebeuren...

Maakt de motor inderdaad te veel toeren ?
Had ik een ander formaat prop moeten nemen ?
Misschien een ander merk prop ?
Te licht gebouwd ? ( Ophanging 3mm triplex en romp 3mm Balsa )

Bij deze de configuratie van de HAI:

Gewicht ± 600 gram
Motor: AXI 2208/26
Accu: LIPO - Kokam 11,1 / 1250mAh
Klapprop : 7 x 5
Stijgvermogen ..nagenoeg vertikaal
Vlucht historie: ± 30 vluchten ( a' 15 minuten )

normal_1%7E0.jpg

normal_2.jpg

normal_3%7E0.jpg

normal_4.jpg

normal_5.jpg

gr Gert

Als ik dat zo zie : http://www.hobby-lobby.com/brushless-axi2208.htm
is de configuratie niet verkeerd. Het mág zelf ook nog eens volgens de specificaties.
En tja als een van de propellors afbreekt tijdens de vlucht (wat wel tijdens de vlucht gebeurd moet zijn want je maakte een rustige landing in het gras had je getypt), dan kan er wel eens hevige onbalans onstaan. En als zo'n ding dan nog eens 1420 RPM/V maakt dan zal dat flink trillen. Die trilling zorgt er dan zeker wel voor dat je motorschot eruit trilt, en dan heb je nog geluk dat je motor nog aan de draadjes hing.

De staart zou door de trilling best wel los kunnen gaan denk ik ja en misschien zat hij al wel een beetje los van een harde landing weken geleden en heb je dat niet gemerkt.
Dus ik zou zeggen gewoon aan elkaar lijmen en weer gaan vliegen met da ding, want dit is gewoon dikke pech.

Groeten Maarten.

Gert,

uit wat je beschrijft lijkt me je gevolgtrekking heel logisch.
Je geeft niet aan welk merk klapprop je gebruikt hebt, ik zou de volgende versie een Aeronaut-prop meegeven, die kunnen meer hebben dan de "gewone" klapprop's. Klapprop's mogen tot een maximum toerental gebruikt worden, daarboven kan de prop door de snelheid kapotgaan, die max-snelheid/toerental is afhankelijk van het gerbuikte materiaal.
De cijfers weet ik niet, ik heb ze wel eens zien staan in de Graupnercatalogus.
Misschien dat iemand dit wel weet en je dit kan vertellen.

Succes bij het herstel en hopelijk kan de Hai weer z'n rondjes draaien in de thermiek.

Hans.

@ Hans & Maarten

tnx voor de reacties ...

De HAI heeft vanmiddag weer zijn eerste voorzichtige rondjes gedraaid, met dezelfde opstelling, echter met een Aeronaut klapprop en geen Graupner meer :!: Ik had er gewoonweg niet bij nagedacht dat deze prop daar niet geschikt voor was...(gezien het maixmale toerental)
Zoals gezegd nu wel een verstevigde...in dit geval een aeronaut 7x4,5
Met deze prop en de genoemde opstelling gaat het ook "bijna" vertikaal...

Vanmiddag lekker met de buizerds boven het veld meegedraaid in de thermiek, hoewel de HAI niet echt een thermiekvlieger is, maar meer een funzwever die in staat is leuke geintjes te vertonen...

zodra de foto's van hedenmiddag ( het buizerd-avontuur )ge-upload zijn plaats ik ze hier bij !

gr Gert

Ha die Gert!

Tja, nu is het nog wachten op de Ragazza...die neus wordt wel wat sterker, maar een gebroken propellor kan idd een hele kist uitelkaar doen schudden...Heb je wellicht ook nog wat foto's van de Higo? Leuk voor mijn archief!

Hans

Het kan goed dat de propeller als iets was beschadigd en daardoor tijdens het vliegen brak. Vermogen moet geen punt zijn.

Zo'n 2208 heeft voor z'n gewicht wel lekker veel vermogen, maar netto toch niet meer dan een speed 600 waarvoor de prop ontworpen is, dus dat moet geen punt zijn.

Die (kleine) graupner klapschroeven hebben een blokeering voor het uitklappen. Andere types hebben dat niet. Bij fel inschakelen kan de klap zorgen dat het gat steeds zwaar belast wordt.

achtergrond:
Die blokkering is niet nodig. De kracht naar buiten is 10 x zo groot als de "trekkracht". De prop blijft ook zonder blokkering netjes naar buiten staan.
Bij de kleine graupnes staan de bladen echter iets verder naar achteren. Dit is waarschijnlijk om aerodynamische redenen. De prop zuigt niet alleen recht van voren aan, maar ook verder uit de buurt (probeer maar met rook of draadje in de luchtstroom). De feitelijke luchtstroom bij kleine sneldraaiende propjes komt iets schuin op het blad

Hoi Gert,

Ik ben weer van vakantie terug en las dit vervelende artikeltje van je.
Wat akelig nu, maar gelukkig is alles weer goed.
Ik hoop dat het nu niet meer gebeurt.

Hans.

Hallo Hans....

De Hai heeft intussen alweer de nodige uren gemaakt...

Maar misschien is dit allemaal wel te heftig en te snel voor mij....Misschien moet ik me ook maar overgeven aan het deprongebeuren ?

gr Gert

Ik ben van plan de HAI voor de volgende vakantie van DEPRON te maken, eens kijken of dat ook vliegen wil?

Hans.

Back