Vanavond ( do-18-08-2005 ) ben ik nog even lekker "rustig" aan het funzweven en thermieken geweest met de Hai Nurflugel, Dit was trouwens 1 van de eerste keren dat ik lekker kon thermieken met de Nurflugel....maar.......
Op 150m hoogte ging het na 5sec. vol gas plotseling mis...Het staartstuk brak af !! Gelukkig bleef het toestel bestuurbaar waardoor ik het rustig naar beneden kon laten zweven.
Toen ik echter op een 50 meter hoogte zat zag ik dat de gehele motorsectie er voor weg was en dat de motor aan de draden hing. Nadat ik het gehavende toestel rustig in het hoge gras had laten landen, ging ik de schade maar eens opnemen....
Het bleek dat de prop een blad miste.... 8O
Even logish nadenken....( mijn visie: )
- De prop maakte te veel toeren waardoor deze brak en enorm in onbalans kwam !
- Daardoor brak de motor uit zijn ophanging en veroorzaakte een grote kracht op de rest van het vliegtuig...
- Het gevolg was dat de staart afbrak.... :?:
Graag hoor ik jullie commentaar of bedenkingen betreffende dit gebeuren...
Maakt de motor inderdaad te veel toeren ?
Had ik een ander formaat prop moeten nemen ?
Misschien een ander merk prop ?
Te licht gebouwd ? ( Ophanging 3mm triplex en romp 3mm Balsa )
Bij deze de configuratie van de HAI:
Gewicht ± 600 gram
Motor: AXI 2208/26
Accu: LIPO - Kokam 11,1 / 1250mAh
Klapprop : 7 x 5
Stijgvermogen ..nagenoeg vertikaal
Vlucht historie: ± 30 vluchten ( a' 15 minuten )
gr Gert
Op 150m hoogte ging het na 5sec. vol gas plotseling mis...Het staartstuk brak af !! Gelukkig bleef het toestel bestuurbaar waardoor ik het rustig naar beneden kon laten zweven.
Toen ik echter op een 50 meter hoogte zat zag ik dat de gehele motorsectie er voor weg was en dat de motor aan de draden hing. Nadat ik het gehavende toestel rustig in het hoge gras had laten landen, ging ik de schade maar eens opnemen....
Het bleek dat de prop een blad miste.... 8O
Even logish nadenken....( mijn visie: )
- De prop maakte te veel toeren waardoor deze brak en enorm in onbalans kwam !
- Daardoor brak de motor uit zijn ophanging en veroorzaakte een grote kracht op de rest van het vliegtuig...
- Het gevolg was dat de staart afbrak.... :?:
Graag hoor ik jullie commentaar of bedenkingen betreffende dit gebeuren...
Maakt de motor inderdaad te veel toeren ?
Had ik een ander formaat prop moeten nemen ?
Misschien een ander merk prop ?
Te licht gebouwd ? ( Ophanging 3mm triplex en romp 3mm Balsa )
Bij deze de configuratie van de HAI:
Gewicht ± 600 gram
Motor: AXI 2208/26
Accu: LIPO - Kokam 11,1 / 1250mAh
Klapprop : 7 x 5
Stijgvermogen ..nagenoeg vertikaal
Vlucht historie: ± 30 vluchten ( a' 15 minuten )





gr Gert