probleem hoogteroer aansturing meribel(bmi)

Hallo,ik heb een probleem bij mijn aansturing van het hoogte roer van mijn meribel. Ofwel ligt het aan de micro servor die te weinig trekkracht heeft(1.2kg), ofwel zit er ergens speling op in de romp of in het richtingsroer(t- staart). nu heb ik na zoeken op het forum wat tips tegengekomen,maar niets helpt :mad: . romp opgespoten met multi foam, andere verbinding.. Als ik uitslag geef op hoogte roer up,dan komt de elevatot mooi in neutraal. Geef ik down,en laat de stik dan los, dan blijft hij nog steeds wat down staan,komt dus niet neutraal... Tevens maakt mijn servo bij deze een Bzzzz lawaai... Servo te licht?

Hoi Sukhoi!

Het klinkt alsof de stuurstang geen speling, maar erg stroef loopt.
Ook kan het zijn dat je speling in je servo zelf hebt.

Kan je het hoogteroer met je hand bewegen, zit er geen speling op?
bij down "valt" je hoogteroer dan vanzelf de grote van de speling naar beneden.

Laatst bewerkt:
dat bzz geluid komt mij bekend voor als de servostekkers verkeerd om ingeplugd.
je zegt dat ie te weinig trekkreacht heeft, is het een nieuwe servo en heb je hem net aangsloten?

Ik denk ook aan een te stroef lopende aansturing. Ergens loopt iets niet soepel. De hele aansturing van servo tot roer eens goed nalopen.

De verbinding loopt wel stroef, het hoogteroer "valt" niet als ik down geef,maar komt gewoon niet terug op de neutraal positie.. Het jammere is dat het een T staart is,daarom moet de geleidebuis met staaf een scherpe S vorm maken,en daar wringt het schoentje denk ik...Maar ik weet geen alternatieven voor de besturing anders te laten verlopen, indien suggesties,zeker welkom :D

Servo's zijn niet nieuw,en hebben al perfect gewerkt..

Laatst bewerkt:
je hebt een plastiek buisje waar je stalen stuurkabel doorloopt neem ik aan?? mss moet je eens een staalkabeltje nemen van een maatje kleiner in diameter.... als je bv 1mm hebt eens naar 0.8 gaan, gewoon om te testen, en wie weet is de dunnere maat ook sterk genoeg....

meestel leg je eerst de kabel aan de aansturing en servo vast bij t bouwen, en dan laat je hem in de romp liggen, rustig, niet gewrongen, en leg je hem op 2 punten vast, als de plastiek kabel op elk uiteinde vastgelijmd ligt, kan de staalkabel vanbinnen onmogelijk wringen of speling hebben ofzo...

Ik heb vandaag een sterkere servo gemonteerd,en heel de originele aansturing eruitgegooid :) ,en geruild voor een betere, nu werkt alles zonder problemen :) . Allemaal bedankt voor jullie tips :cool:

problemen die we allemaal wel eens voor hebben ;) no problem.

zolang we allen maar kunne vliegen, liefst zonder al te veel problemen eh

nog eens een vraagje in verband met bmi electro zwevers, met welke lijm kleef je het best balsa of triplex in die plastic rompen van zwevers zoals o.a meribel? Epoxy? UHU hart lukt allesinds niet :)

30min epoxy is wel redelijk goed... das is niet te loperig, en word toch op een deftige tijd hard.

dat bzz geluid komt mij bekend voor als de servostekkers verkeerd om ingeplugd.
je zegt dat ie te weinig trekkreacht heeft, is het een nieuwe servo en heb je hem net aangsloten?

Ik heb nog nooit iets gehoort als Ik de stekker verkeert om er in doe .

En lijmen met 30 min epoxy zou ik ook doen .
Wel iets opschuren met schuurpapier als je in de romp lijmt .

Mvg Johan

absoluut wat ruw schuren maar dat doe ik ook met hout dat ik op mekaar lijm, dan snij ik er kleine groefjes in wafelpatroon in, en dan gaat dat goed... goe meer ruwe hechtingspunten je hebt, goe beter de lijm pakt op alles.je schuurt beter iets te veel dan te weinig.

De rompen zijn gemaakt van High Density Polyethyleen, en had gehoord dat dat niet te lijmen viel... Zal het dus toch eens proberen met epoxy :)

Als je bij Bison Combi kijkt (=epoxy) zie je dat die niet geschikt is voor polethyleen. Sterker nog, de mengbakjes om epoxy in aan te maken zijn van PE zodat je ze makkelijk weer schoon kunt krijgen. Je pakt de harde epoxy er zo weer uit. Lijkt me geen goed plan dus.

nja dat verandert alles eh...
mss gewoon dikke seconde lijm.????

sterk op schuren en bison nite gebruiken is een soort staal epoxy deze hecht wel wel effen het lijm vlak met thinner of aceton ( nagel remover) schoon maken.

Bisonite: niet geschikt voor Polyethyleen, staat in het documentatieblad.
Het probleem is dat het wel lijkt of het vastzit maar als je wat kracht zet schiet het gewoon los. PE is echt lastig.

nja dat verandert alles eh...
mss gewoon dikke seconde lijm.????

Secondelijm zit in een PE flesje omdat....secondelijm niet houdt op PE :-)

Je kunt waarschijnlijk wel iets van epoxy gebruiken als je bijvoorbeeld in je romp sleufjes maakt waar de epoxy in blijft zitten. Je spantje wordt dan gefixeerd doordat de epoxy niet meer van zijn plek kan maar NIET doordat de epoxy hecht aan je romp, als je snapt wat ik bedoel. Daarmee wordt de verbinding zo sterk als de randjes epoxy. En het is even afwachten hoe sterk dat is. Met enkel opschuren kom je niet zo ver denk ik.

Ik weet trouwens echt niet wat je wel kunt gebruiken maar ik weet uit ervaring dat verlijmen van PE met alles wat ik geprobeerd heb onbetrouwbare resultaten geeft. De laatste poging was een gebroken lans van een hogedrukreiniger die muurvast leek te zijn gelijmd met epoxy. De eerste keer dat er druk op kwam te staan knalde hij echter 50 meter de lucht in :-)

volgende keer koop je gewoon een volledig balsa toestel! dan heb je die problemen al niet :p das dan al 1 minder :p

Back