probleem: laden met LiPo batterijen

• Topicstarter Topicstarter nowis
  • Startdatum Startdatum
N

nowis

Guest
Hallo,

Ik heb mij onlangs de Graupner 47G gekocht.
De heli vliegt goed maar nu heb ik een probleem als ik de LiPo batterij wil opladen.
Normaal moet je gewoon de LiPo insteken en dan laden.
Je hoort dan een zacht scherp geluid en ziet de rode en groene lampjes continu branden.
Overlaatst wilde ik mijn lipo opladen maar na een paar seconden begonnen de twee lampjes te knipperen.
Ik dacht eerst dat ik mijn lipo te ver had leeggetrokken :(
Dat vond ik overigens wel raar want zodra mijn heli kracht mindert, stop ik ermee.

De dag erna probeerde ik het nog eens. Deze keer ging het wel goed.
Ik hoorde terug het scherpe laadgeluid en zag de lampjes.
Maar zodra ik de batterij en lader op de tafel wilde leggen, stopte dit zoemgeluid :!: Een beetje later gingen weer de lampjes knipperen :?
Ik trok de lipo stekker uit en probeerde opnieuw. Zodra ik de stekker instak ging het weer goed. Maar zodra ik alles weer op tafel legde stopte dit weer.
Ik dacht dat het aan de batterij lag. Dus probeerde ik met mijn tweede lipo.
Maar hier maakte ik nu hetzelfde mee !! En deze batterij had ik van dit weekend pas gekocht :?:

Het probleem is volgens mij duidelijk: ergens moet er slecht contact zijn.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt ?
Weet iemand hier een oplossing voor ?

Je kan het ladertje 'ns openschroeven. De accustekker gaat er bij mij nogal 'moeilijk' in en uit. Als je te hard duwt of trekt, beweegt de contrastekker op het printje en gaat er dikwijls een contakt los zitten (scheurt soms uit printbaan).. Dus draai open, beweeg voorzichtig met het witte contaktblokje en kijk aan andere kant van print of een pennetje loszit. Zoja, beetje lak van printbaan afkrabben en voorzichtig wat soldeer erop. Beter was als ze die contaktblokjes vastlijmden in de fabriek maarja... Het kan natuurlijk ook dat de 'andere kant' (waar de adapter aangesloten is) loszit ...
Dit is maar een suggestie hé....'t kan natuurlijk ook nog wat anders zijn :wink:
succes..

lampjes knipperen betekent error op lipo laders meestal:

Volgende dingen kan je bekijken:

Zitten de jumpertjes er goed op ? op de juiste instellingen?

Laad je via een voeding of autobatterij ? Dan kan het zijn dat je voeding of batterij de gewenste laadstroom niet kan geven. dan stopt de lader ook met een error.

Kan je wel proberen met minder mah te laden. :wink:

Bedankt voor de snelle reactie :D

Ik zal slomo zijn suggestie eens proberen...

Totnutoe laad ik altijd via de bijgeleverde adaptor.
Bij laden op de autobatterij heb ik gehoord dat je best de auto niet start.
Want een draaiende motor geeft schommelingen naar de Lipo lader.

Tja, garantie... had ik effe niet aan gedacht :idea:
Slechte gewoonte van mij om alles maar onmiddellijk open te draaien.. :wink:
Tis dikwijls maar een pruts en als je dan terug naar de winkel moet en ze houden je dan een paar maanden aan 't lijntje :evil: (meermaals meegemaakt)... Dan kijk ik liever zelf 'ns. Trouwens, ik vraag me af of er wel garantie op is en hoe lang?? Weet dat iemand??

2 Jaar winkel garantie op alles. Nieuwe europese garantie regel.
En je betaald ervoor. Ik heb al shop gezien die 2x dezelfde onderdelen verkopen met 2 prijzen. Een goedkopere en een duurdere.
Bij de goedkope staat dan import. bij de dure staat 2jaar garantie.
Grrrrr

Ik heb de lipo lader van graupner dat 20 euro ding, en heb hier ook heb probleem dat hij knippert en piept. En hij heeft geen witte blokjes ;)

Bij laden op de autobatterij heb ik gehoord dat je best de auto niet start.
Want een draaiende motor geeft schommelingen naar de Lipo lader.

Bij het starten valt je accuspanning weg naar zo'n 8V, als de motor eenmaal draait komt de alternatorspanning over je accu staan, da's zo'n 14V en wss te hoog voor je lader. Dus alleen gebruiken op accu van auto waarvan het contact uit staat (of losse accu).

lipo

mijn lipo laad niet meer op is een nieuwe maar heeft 4 maand stilgelegen als ik ze insteek voor te laden met balancer komt er op de lader low blc voltage en zonder balancer zegt de lader bat end maar ze is leeg heb ik ze dan helemaal laten leeglopen en is ze dan kapot off kan er iemand mij zeggen wa er scheeld

Hey

Meet eens met een multimeter na hoeveel spanning er nog op staat?
Sommige balancers en laders, laden en balancen niet als de lipo onder een bepaald voltage is.
Wat je in zo'n geval kan doen is de lipo +- 30 seconden (PAS OP: houd de accu tijdens het laden in het oog en laat hem nooit alleen! ) met het NI-MH programma laden zodat het voltage hoog genoeg is voor de lader/balancer om zn werk te kunnen doen!

Groeten

mijn lipo laad niet meer op is een nieuwe maar heeft 4 maand stilgelegen als ik ze insteek voor te laden met balancer komt er op de lader low blc voltage en zonder balancer zegt de lader bat end maar ze is leeg heb ik ze dan helemaal laten leeglopen en is ze dan kapot off kan er iemand mij zeggen wa er scheeld

Maar let wel op, ga niet prutsen met lipo's, zeer gevaarlijk, laat dit dan doen door een zeer ervaren iemand of koop een nieuwe.

Back