Probleem met afstellen Belt CP V2

Hallo medepiloten,

Na een tijd gevlogen te hebben met een NE Bravo SX heb ik een tijdje terug een Belt CP V2 gekocht. De eerste keer vliegen was niet echt een succes, laat ik het zo zeggen een aanvlieging met een bloempot kon de heli toch minder goed verdragen :p. Nu heb ik doormiddel van alle info hier op het forum en de website van myrguides.com de heli weer op kunnen bouwen. Ook het afstellen gaat goed, maar ik loop tegen een probleem aan waar ik niet iets over kan vinden.

Ik stel de heli af in "idle up" mode. De swashplate is netjes horizontaal en alle linkjes zijn op de juiste lengte. Als ik de heli dan netjes heb afgesteld heb ik een pitch van +8 tot -8. Dus helemaal prima lijkt me. En met de stick in het midden is de pitch 0.
Nu ben ik nog een beginnende vlieger dus vlieg ik in "normal" mode. Maar als ik de switch omzet naar normal dan heb ik met de stick helemaal naar beneden een pitch van +3 en loopt deze naar +10.
Mijn vraag is dus, is dit normaal of is het handiger om de heli af te stellen op normal mode en hem opnieuw af te stellen als ik in idle up wil gaan vliegen?
Oh ja, ik heb nog de bijgeleverde esky tx.

Alvast bedankt :D

Hoi Tim,

Zo uit mijn hoofd durf ik niet te zeggen wat het pitchverloop is bij de Belt in normaal mode.Ik dacht 0 to + 10 graden, maar volgens mij staat het innde handleiding.
In normaal mode vlieg je niet op zijn kop dus negatieve pitch heb je niet nodig.
Wat zou kunnen is dat jij je pitch knop ( links boven op de zender ) niet in het midden had staan bij het afstellen in idle-up. OF je hebt hem nu helemaal naar rechts staan waardoor je meer positieve pitch krijgt en daardoor niet lager komt dan +3 graden pitch.

Zelf stel ik de heli af in idle-up en vlieg in normaal-mode dus dat moet geen probleem zijn. Volgens mij doen de meeste piloten het zo.

Groet en succes
Andreas

Volgens de beschrijving heeft de idle up een pitch van -7 tot +7. Dus -8 tot +8 lijkt me dan niet verkeerd. Maar wel vind ik het raar dat ik de heli dus netjes heb afgesteld in idle up mode en dat deze dan in normal mode ineens zoń afwijking heeft.
De pitch knop staat netjes in het midden.
Thx voor je idee Andreas. Heeft er iemand misschien nog een ander idee, of zal ik de heli afstellen in normal mode en er dan mee gaan vliegen?

In principe als je in idle mode afstelt op de pitch die je nu hebt, -8 +8 moet je gewoon prima kunnen vliegen ja.

( Afgezien van bladspoor, dat moet je nog wel nakijken )

Na het afstellen van de heli is het inderdaad gelukt om een stukje te vliegen. Helaas kwam er en wind vlaag en deze zorgde ervoor dat de heli wat minder gelukkig terecht kwam. Schade valt mee, moet 2 nieuwe bladen hebben, fetthering shaft en een nieuwe gear. Dus de onderdelen besteld en deze komen hopelijk snel binnen.
Buiten dat het niet handig is om te gaan vliegen als het waait (kwam ik gisteren achter). Heeft er iemand nog goede tips voor het vliegen? Op de sim (Phoenix 3) kan ik goed hooveren en vliegen, maar in het echt gaat het toch wat anders.

Is het misschie handig om bijvoorbeeld en mcpx te kopen en daar het CP vliegen mee te oefenen alvoorens deze grotere te gaan vliegen?

En mocht er iemand in de buurt van Borne/Hengelo overijssel wonen en in een weekend een keer zin hebben om samen te gaan vliegen laat het dan even weten. Kan ik een hoop van leren denk ik :).

Opzich moet een CP heli best tegen wat wind kunnen, je zult hem inderdaad ( zoals je gemerkt heb ) wel wat moeten gaan corrigeren..

Is het misschie handig om bijvoorbeeld en mcpx te kopen en daar het CP vliegen mee te oefenen alvoorens deze grotere te gaan vliegen?
Ik ga deze quote eruit pakken en zal zeer zekers ja zeggen :cool:
hij zal alleen wat feller reageren dan een iets groteren heli :wink:

althans dat is wat ik ondervind ...

Back