Probleem met al me lipo batterijen

Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje. ik heb 4 lipo batterijen, :
2x lithium battery 11.1V 2200mAh 20c KDS
en 2 x
Hyperion G3 VX - 3S 2200mAh (35C)

deze batterijen laad/blanceer ik doormiddel van:
KDS Power RC-6S

ik gebruik deze batterijen op mijn kds 450c
Nu komt het :)
Elke vlucht die ik maak hou ik 4 min aan op de timer van mijn remote.
na elke vlucht laat ik de batterij 20 min liggen en wil ik ze op laden.
bij elke batterij maakt niet uit welke laat die het volgende zien

eerst laat tie dit zien de eerste 2 sec cell 1 -3.98 cell 2 3.98 cell 3 3.98
na 2 seconde gaat cell 1 opeens ophoog van 3.98 naar 3.99 ect ect
tot hij 4.08 staat, en dit is et geval bij elke waarde die ik zie nadat ik vlieg
in eerste instantie zijn alle 3 de cellen even ver leeg getrokken maar na 2 seconden op het display van de lader gaat cell 1 om hoog altijd precies altijd 0.10 kan het zijn da er iets mis is met met lader/balancer of zijn al me batterijen kapot, moet erbij zeggen dat de kds batterijen 2 maand oud zijn en de hyperon 1 week
mocht je meer info nodig hebben vraag maar, he echt hulp nodig bij deze

hoop dat iemand me hiermee kan helpen alvast bedankt

Groetjes michiel

Laatst bewerkt:
Ron, waar ben je?

Ik mis nu beetje een opmerking van Ron van Sommeren.

Iets over van: Het zijn geen batterijen, maar accu's
:p :rolling:

(Sorry Swedje, iets informatievers kon ik niet neerzetten;))

Ik mis eigenlijk je probleem. Als je gaat laden gaat de spanning van de cellen inderdaad omhoog, gelukkig maar.

Misschien kun je uitleggen wat er nu verkeerd gaat als je gaat laden? Ik zie niets verkeerd namelijk.

Ik mis eigenlijk je probleem. Als je gaat laden gaat de spanning van de cellen inderdaad omhoog, gelukkig maar.

Misschien kun je uitleggen wat er nu verkeerd gaat als je gaat laden? Ik zie niets verkeerd namelijk.

Ik denk dat Michiel het vreemd vindt dat bij het opladen iedere cel ineens 0.1V omhoog springt. Dus van 3.99V naar 4.09V...

edit; ik neem aan dat het verdere laden (dus naar 4.2V per cel) veel langer duurt... vrij normaal, gebeurt iedere keer bij het laden van een lipo cel (bij mij tenminste)

Laatst bewerkt:
dat is idd precies wat ik zo vreemd vind maarten,
en ja het verdere laden duurt wel langer.
maar zal eerst het advies van ron es opvolgen en volgende x een uurtje wachten met opladen. zal et later vandaag wel laten weten of dat het probleem heeft opgelost,

even voor de duidelijkheid, het is altijd cell 1 die dit doet bij de accu's cell 2 en 3 blijven wel altijd op de orginele waarde staan die die weergeeft en gaat vanaf daar ook gewoon verder met laden
cel 1 geeft na de eerste waarde die +0.1 meer weer

Er zal dan een klein laadstroompje lopen op die cel 1, geeft niks zolang hij de accu gewoon goed oplaad zonder onbalans.

Oke vandaag even gevlogen met me 2 kds accu's
na de vlucht warmte van de lipo gechecked en waren iets warmer dan me hand op dat moment.

Batterij "1" een uur laten afkoelen
Batterij 2 heb ik 2 uur laten koelen

sluit ze aan op me lader en weer hetzelfde
batterij 1 : cel 1 t/m 3 "3.88"
en na 2 sec gaat cell 1 "0.1" omhoog

Moet ik me hier nu zorgen om maken of moet ik de batterij nog langer laten koelen?

alvast bedankt voor de hulp iedereen

Groeten michiel

check eens met een voltmeter of jouw lader wel de juiste waarde aangeeft.
Wellicht is het meetcircuit van cell 1 niet 100% in orde en geeft deze na enkele seconden een foute waarde aan.

Even voor er allerlei gekke dingen rondgaan..

We hebben het hier over een onbalans van 0,1 volt?
Als dat het probleem is, is er m.i. Geen probleem...

had gehoopt me voltage checker vandaag binnen te hebben maar dat word pas morgen, hou jullie op de hoogte

Volgens mij niets aan de hand hier.
Als ik mijn lipo's leegvlieg en meet de percentage's van de lipo op het veld, dan meet ik ongeveer een 25%.
Als ik dan meet voor het laden bevoorbeeld de dag erna dan meet ik ook een ander percentage, dan gaat het eerder richting de 28%.
Is heel normaal hoor dat die voltages een beetje schommelen.

ff een update

Heb me voltage checker binnen gekregen vandaag en even gevlogen, de waarden na het vliegen waren als volgt 3.84 3.84 3.83
blijkbaar geeft me charger/blancer de waarden dus niet goed weer.
wou jullie toch allemaal even bedanken voor de hulp

groetjen michiel

ff een update

Heb me voltage checker binnen gekregen vandaag en even gevlogen, de waarden na het vliegen waren als volgt 3.84 3.84 3.83
blijkbaar geeft me charger/blancer de waarden dus niet goed weer.
wou jullie toch allemaal even bedanken voor de hulp

groetjen michiel

Ik heb alles 2x gelezen, maar snap je laatste post niet...

3.84 3.84 3.83

je hebt dus nog steeds een onbelans van 0,01 volt....

Ik heb precies hetzelfde met mijn Turnigy's, helaas kan ik nergens terug vinden of dit normaal of acceptabel is.
Ik zit er aan te denken om meteen dure hyperions te nemen, vind het onbelans een beetje irritant....

Laatst bewerkt:
Nee, 0.01V onbalans GEMETEN, en dat is niet zo gek. De meters wijken vaak ook iets af, het zegt niet zoveel eigenlijk. Pas bij 0.05V begin ik me iets zorgen te maken.... iets, want dat is met de goedkope accu's eigenlijk nog perfect :)

Even voor er allerlei gekke dingen rondgaan..

We hebben het hier over een onbalans van 0,1 volt?
Als dat het probleem is, is er m.i. Geen probleem...

Ron verwijst het forumlid naar een link waar het volgende beschreven wordt.

Zo kan er dus theoretisch een meetverschil van maximaal 2% ontstaan tussen twee cellen. Stel nu dat de balancer een celspanning van 4,192V meet en dat deze meting net -1% blijkt te zijn. De werkelijke spanning van die cel is dan 4,234V. Theoretisch een volgende cel dus +1% kunnen zijn en dus 4,276V op het display weergeven. Er LIJKT nu dus een onbalans te zijn van maar liefst 0,084V. Die fout lijkt er dus te zijn maar in werkelijkheid zijn beide cellen dus 100% gelijk, de fout die je ziet ontstaat alleen maar door de onnauwkeurigheid die er in de weerstanden zit!

In de werkelijkheid zal dit niet zo extreem zijn en die 2% fout zal niet voorkomen. Ooit heb ik het wel eens moeten berekenen wat de werkelijke fouten kunnen zijn maar dat ben ik na zo veel jaren wel kwijt. Mijn praktijkervaring is echter dat een fout van om en nabij de 1% (dus +0,5% en -0,5%) best reëel is. ***************

Het voorbeeld geeft een onbelans van 0,084V aan met een 2% fout marge.
2% foutmare zal niet voorkomen en is een extreem voorbeeld volgens de poster.
0,084 is < dan 0,1

Ik lees ook op diverse fora dat 0,1v verschilt gezien wordt als "aan de hoge kant"

Beetje confusing allemaal..

Ik kreeg vorige week 2 Turnigy's binnen waarvan er eentje goed is.
de ander gaf het volgende aan
3.84 3.96 3.94

Na balanceren is het wel beter geworden, maar niet 100%

Hier quote ik een stukje van een test van Anko, waarmee hij ook het eea suggereert

2 Minuten, beide accus hebben dezelfde interne weerstand van 11mOhm.
Echter valt op dat de Turnigy toch al 0.01V achter begint te lopen in de balans, Gens Ace blijft goed.

Back