probleem met benzinemotor

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door corvl, 27 mrt 2010.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo iedereen.


    Herinneren jullie deze nog nog nog nog .........

    [​IMG]


    Ik ben dit beestje helemaal aan het renoveren , hij is gezandstraald, poedergespoten etc etc. nieuwe rem en stuur systeem .... hij gaat binnenkort zijn 2e leven beginnen ... hoop ik


    Ook de motor is uit elkaar gehaald inclusief de electronika ...:(

    Vandaag alles weer aangesloten en het contactsleuteltje omgedraaid, eerst vreugde, maar dat maakte al snel plaats voor tranen...
    Hij draaide wel , maar 1 cilinder die deed het niet. Er komen geen vonken aan de achterste cilinder.

    Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Onderaan het kastje waar de akku in zit hangen 2 blauwe dingen, de ontstekingen. Bij het uit elkaar halen , is er eentje licht beschadigd, een +pool brak een beetje af. Ik dacht dat ik het goed had gerepareerd (gesoldeerd en verstevigd met epoxy) , maar blijkbaar niet (alhoewel ik het niet zeker weet natuurlijk).
    [​IMG]
    Hoe kan ik testen of die ontsteking daadwerkelijk defect is ( of dat ik het hele zooitje gewoon verkeerd heb aangesloten). Kan ik die ontstekingen gewoon omwisselen , of gaat dat niet met de timing ofzo? Als ik die gewoon kan omwisselen , betekend dan dat de motor in principe zal gaan draaien , maar dan alleen op de achterste cilinder. Want nu loopt de motor alleen op de voorste cilinder. Of zie ik het nu iets te simpel.

    Of is er een betere manier om te testen of dit ding defect is?

    Bedankt ,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Zou eerst gewoon testen of de bougie nog goed is....

    Voor hetzelfde geld zoek je het nu in iets heel moeilijks terwijl enkelt de bougie overleden is ;)

    Bougie ff uit het blok draaien en tegen de cilinderkop houden met starten om te zien of ie nog (goed) vonkt.
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Savage: heb ik gedaan, de 2 bougies zijn iniedergeval niet meer "je van het" en moeten zowiezo vervangen worden. Maar als ik ze omwissel , dan vonkt de boegie van de achterste nog steeds niet en de voorste wel.

    Bedankt voor het meedenken.

    Cor
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dan is alle contacten en kabels nog een keer nalopen het enige wat ik kan verzinnen...
    Voor hetzelfde geld is er ergens een kabelbreukje of iets dergelijks ontstaan.

    Die +pool zou indien goed gesoldeerd geen probleem meer mogen wezen.
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Savage: ( kan ook - pool zijn eigenlijk :-/) Maaruh ik heb idd alle bekabeling vervangen, dus daar kan idd een breuk of foutje inzitten. Maar om dat uit te zoeken .. het is ene spaghetti boel. Verkeerd aangesloten denk ik niet want ik had het goed gedocumenteerd. Kabelbreuk of connector niet goed , dat zou idd kunnen. MAAR, als ik dat gaat testen kan ik net zo goed de ontstekingen omwisselen om te testen of deze idd defect is. Dit omdat ik die ene dus verdenkt ivm de breuk die ik gerepareerd heb.

    Dus... kan ik die 2 omwisselen als test, of zijn die dingen anders ingesteld ofzo. Of is er een simpele manier om zo'n ontstekingsaparaat te testen zonder de andere electronika eraan?

    Cor
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Lijkt me niet dat ze anders ingesteld zijn tis maar een ouderwetse "domme" ontsteking geen hightech computergestuurde ;) , voor een test moet je ze wel om kunnen wisselen.

    Die ene ontsteking zou als het een gedeeltelijke breuk betrof (die weer gesoldeerd is) ook geen probleem mogen wezen. Mijn vermoeden gaat toch uit naar de bedrading.

    Mogelijk de bougiekabel/dop zelf :?:
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ savage: Ik ga morgen alles nog eens doormeten of er geen breuk of lossen connector inzit daarna die "domme" ontsteking omwisselen.

    hmm, is er een manier om de ontsteking los te testen , dus zonder de andere electronica, (hetgeen wat de timing enzo regeld)?

    Waarom ik denk aan een defect is omdat ik het wel heeel toevallig vind dat juist de ontsteking die kapot was , die cilinder niet werkt.
    Wat er gebeurd was: De aansluitingingen op die connectoren is schroefdraad waar je een draad met oog op moet doen en dan met een moer moet vastdraaien. Die moer was helemaal vastgeroest en met iets teveel kracht zetten had ik dat stuk schroefdraad in mn handen. Dus misschien intern toch ook iets los.

    Maar zoals gezegd, ik ga morgen eerst de bekebaling allemaal goed nakijken en als dit inorde is de ontstekingen omwisselen.


    Die onsteking, Hoe ziet zoiets ervan binnen uit?

    Cor
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Nu sta ik toch wel eventjes voor een raadsel hoor.

    Met weinig zin vanmorgen alles nog een keer getest en de achterste bougie vonkt niet. Bekabeling gecontroleerd, kon zo 1-2-3 niets vinden.

    Dan de bedrading van de 2 ontstekingen omgedraaid en de nu vonkte de achterste cilinder wel, voorste niet.

    Conclusie met bekabeling is niets aan de hand, waarschijnlijk toch de ontsteking.

    Toen had ik zoiets van , hmm, laat ik de motor eens draaien op alleen de achterste cilinder, kijken wat dat geeft. Boegie erin gedraaid en geprobeerd te starten .... NIETS :-( maar dat had ik wel verwacht, ivm timing e.d. Ik wist nog van de keer dat er een nieuwe motor werd ingebouwd, dat er toen ook 2 draden van de "lichtmachine" (op zn duits) omgedraaid moesten worden. Dus nu als probeersel ook maar eventjes gedaan en warempel de motor draaid..... op zn achterste cilinder .... DACHT IK :confused::confused:

    Maar de motor liep zo lekker en ik had zoiets van ... hmmmmm iets klopt er niet , ontsteking van de voorste en achterste bougie om de buurt losgetrokken en de motor bleeft draaien:confused::confused::confused::confused::confused::confused:

    Beide boegies losgedraaid en tegen de motor gehouden en ze vonken allebei . Vraag me niet hoe het kan , want ik snap het niet. Blijkbaar niets kapot, toch hetzelfde aangesloten , maar net andersom , want in principe niets zou moeten uitmaken. Maar ja , ben blij dat het werkt.

    Dan nu dat ik er toch mee bezig ben , het volgende; de boegies, ik heb er een foto van gemaakt. Ze vonken wel allebei , maar ik denk dat ze betere tijden hebben gekend. Moet ik ze vervangen of als ze vonken dan is het inorde?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bedankt ,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Toch iets in de bekabeling geweest ;)

    De bougie's zijn wel (heel erg hard) aan vervanging toe gezien alle zooi die er aan vast gebakken zit . Daar zal het motortje ook nog wat lekkerder van gaan lopen waarschijnlijk.

    Dat ze nog vonken zegt niet alles zoals in het big-scale auto gedeelte vaak genoeg voorbij komt , onder de druk van de compressie kan het weleens te weinig wezen.

    Bij jou loopt de motor nog dus een keer goed schoonmaken met een borstel is eventueel ook nog wel een optie voor zolang je nog geen andere hebt.
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ savage, idd toch de bekabeling...... :)

    Ik ga nieuwe bougies bestellen het heeft toch geen haast,want momenteel heeft de mahtrac ook nog andere problemen , er lekt olie van de motor naar de koppeling, dus de motor mag er eerst weer uit voor nieuwe dichtingen.

    Bedankt voor de hulp,
    Cor
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    afstellen motor

    Hallo allemaal,

    Na een jaar m'n minitraktor weer onder het stof vandaan gehaald , en ook maar meteen dit draadje.

    Zoals her en daar verspreid in dit forum heb ik een paar jaar geleden deze mahtrac volledig gerestaureerd. En hij doet het bijna super.

    Behalve de motor , die moet nog wat afgesteld worden , maar voordat ik aan allerlei schroefjes en stangetjes ga zitten wil ik vragen of er meer mensen van dit soort motoren kaas hebben gegeten en me al op weg kunnen helpen waar te beginnen .... Voordat ik maar aan de "trial and error" methode ga beginnen.
    Het is deze motor:
    Het is een 17 PK MAG motosacoche SA uit Switserland Geneve ( jaar of 30 oud)
    Type: 2084 SRL X
    cilindree 845
    regime 3600
    course 80
    alesage 82

    Hier 2 foto's waar het "probleempje ergens zit:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu het probleem.
    De motor heeft een of ander systeem dat ervoor zorgt dat als er meer vermogen gevraagd wordt bij een bepaalde gas-stand dat de motor automatisch sneller gaat draaien.
    De gashendel is ook niet verbonden met de carburateur, maar met de hendel die op de 2e foto is te zien ( in het midden onderaan), vanaf deze hendel gaat er een stang (de bijna verticale zilverkleurige stang) naar de carburateur.

    De lengte van de stang is denk ik het probleem, de originele stang is kapot gegaan en ik heb er een nieuwe voor gemaakt, de lengte is hierbij verloren gegaan. Kan iemand mij de werking uitleggen hoe dit systeem werkt , zodat ik bepalen of de stang langer of korter moet.

    Als ik de berg oprijd en de motor dus meer vermogen moet gaan leveren dan reageert die veel te traag. Zo traag zelfs dat de motor afslaat. Daarom heb ik ook aan de carburateur een hendeltje gemaakt zodat ik manueel eventjes een tikje kan geven aan de gasklep zodat die sneller reageert en meteen genoeg vermogen levert.

    Probleempje hiermee is , dat ik m'n handen vol heb... ik moet namelijk sturen, de hooi-keerder, of maaier ook bedienen. Ik zou graag dit systeem weer goed werkend willen hebben.

    Iemand ook een idee wat de verschillende schroefjes zijn , welke wat afsteld?

    bedankt ,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  12. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Dag Cor,

    Jouw gashandel bediend een regulateur welke door motortoerental bekrachtigd wordt, m.a.w.: Wanneer je gas geeft stel je je regulateur in op een bepaalde stand en wanneer het motortoerental daalt gaat je regulateur de gasklep open sturen om het toerental weer op het juiste nivo te brengen. Andersom, gaat het toerental omhoog dan regelt de regulateur de gasklep weer dicht totdat het juiste toerental is bereikt.

    Een regulateur heeft een regelband, ofwel een reactietijd waarin hij bijregelt. Regelt ie te snel bij dan kan de regelaar in kadans raken en gaat het motortoerental hevig schommelen.

    Ik kan op de foto de regulateur zien zitten. vanaf de regulateur loopt het bewuste stangetje naar de gasklep.
    Nu zit er als het goed is een hevel aan de carburateur met daarin een sleufgat met een radius. De lengte van dat sleufgat bepaalt de regelband. maw, de regelstang vanaf de regulateur kan een stuk vrije slag maken voordat hij ook daadwerkelijk de gasklep bediend. Zo wordt voorkomen dat bij iedere variatie in toerental de regulateur meteen de gasklep aanstuurt . Het kan soms zo zijn dat de hevel vanaf de regulateur iets beweegt maar ook meteen weer terug komt. In dat geval hoefde de gasklep niet bediend te worden en dit sleufgat geeft de mogelijkheid dus om iets heen en weer te bewegen.

    Logischerwijs zal je de motor op een x toerental moeten laten draaien en dan controleren of de lengte van het stangetje dusdanig is dat de hevel welke de carb. bediend precies in het midden van het sleufgat staat. waneer dat zoals nu dus niet het geval is zul je zien dat de hevel eerst langs het hele sleufgat moet bewegen voordat hij de gasklep gaat bedienen waardoor hij dus te laat reageert.

    Mijn conclusie zou zijn dat het stangetje nu te kort is. Ik kan het echter op de fotos niet al te duidelijk zien.....

    Hoop dat ik je er een beetje mee heb geholpen zo....

    Edit:

    Ik zit nog even te kijken maar dit type carburateur heeft dus niet het hevel met een sleufgat aan de zijkant zitten. De regelband zal dus inwendig in de regulateur worden geregeld.
    Ervan uitgaande dat de regulateur goed werkt kan ik alleen vanaf hier het volgende adviseren:
    Koppel het stangetje los en laat met de hand de gasklep bedienend het motortje het volgas draaien. Kijk eens wat het armpje van de regulateur doet. Deze moet mee bewegen op en neer als je meer of minder gas geeft. Stel de lengte van het stangetje zo af dat wanneer je volgas geeft, de lengte van de stang precies overeenkomt met de afstand tussen het armpje op de regulateur en de hevel op de carburateur. Zorg wel dat je een stelmogelijkheid maakt op het stangetje voor de finetuning. Zie het maar als een quicklink inbouwen;)....grof weg de goede lengte en ingebouwd door in of uitdraaien even finetunen.....
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Veldmuis; interessant verhaal en het principe is me nu ook redelijk duidelijk. Alleen sleufgat met radius, daar kan ik me nu eventjes niet veel bij voorstellen en in de schuur is het nu iets te donker. Morgen ga ik eens kijken en een close up foto maken van de carburateur , maar dan van de achterkant.

    Het stangetje zal in ieder geval dus veel te kort zijn.

    Iniedergeval al bedankt voor de uitleg ,


    oh .. ik lees nu de *edit* en nu is het me geheel duidelijk. morgen aan de slag met stuurstangen en quicklinks :)

    Heb je toevallig ook een idee wat de "regelnaalden" zijn , welke wat doe?
    Cor
     
  14. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    De regelnaald met het veertje is iig de stationairschroef.
    Ik vermoed dat de kleine stelschroef de stelschroef is voor de vollast regeling. Daarmee zet je in vollast je mengsel rijker of armer. De grote is voor stationair mengselafstelling.

    Maar dit type carburateur is voor mij onbekend dus ik durf het alleen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen....
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Veldmuis; Ik ga me eerst dit weekend bezig houden met de "stuurstang" ... en het rapporteren :)
    Ik denk dat er wel nog wat afgesteld moet worden , want voordat de motor is vervangen (door eenzelfde) is er behoorlijk aan de schroeven gedraaid, omdat de vorige waardeloos liep.

    nogmaals bedankt ,
    Cor
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    K*T .... zojuist de mahtrac bij m'n werkruimte gezet in het licht, regulator en gashevel van elkaar losgekoppeld . En de regulator doet niets , , of ik nou volgas geef of stationair draaid , de regulator blijft in de stand waar hij zit.

    Als ik volgas geef merk ik wel dat de regulator weerstand bied als ik hem helemaal omhoog houdt, maar daar houdt het ook bij op.

    Tja ... conclusie; Hij is kapot?? :sad:

    Opties:

    1) zo laten en de gashevel op de carburateur wellicht direkt aansluiten op de gashevel aan het stuur?
    *voordelen: snelle oplossing, stuurkabeltje van stuur naar carburateur is rap gemaakt.
    *nadeel , ik zal altijd manueel gas bij moeten geven bij bergje op en weer minder bij bergje af.
    *nadeel: is het slecht voor de motor, of gaat tie ervan kapot?
    2) motor helemaal uit elkaar halen en kijken wat er te repareren valt.
    *voordeel; wellicht kan het weer in originele staat werken.
    *nadeel; het is een enorme klus om de motor eruit te halen, als het al moet zal het niet voor dit seizoen zijn, op zijn vroegst als de maai en hooiwerken voorbij zijn.
    *nadeel: als er al iets kapot is in deze regulator, is dat te repareren? , ik heb zelf een draaibank en eventueel freeswerk kan ik laten uitbesteden, maar ik heb dan wel het "kapotte" onderdeel nodig om te kunnen reproduceren, of moet ik meer in de trant kijken van een defecte riem ofzo.

    pff... tegenvaller :sad:

    Hier een filmpje van de motor met regulator en gashendel :sad:

    [youtube]YuzdZ9GNQFg[/youtube]

    Het insluiten wilt niet echt lukken; hier dan maar de rechtstreekse link:
    [URL=" motor probleem - YouTube[/URL]

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland


    ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ik denk dat er in je regulateur iets niet in orde is Cor....

    Toen je op het laatst in het filmpje het armpje van de regulateur omhoog hield en gas gaf had op zijn minst het armpje van de regulateur naar beneden moeten trekken.... Als ie dat niet deed dan is de regulateur stuk. Overigens is zo`n regulateur niet veel minder dan een paar gewichtjes op een asje met een paar veren die door middelpuntvliedende krachten naar buiten worden geslingerd. In dit motortje geef je gas door je regulateur te verstellen. Net als een regulateur op een stoommachine bijvoorbeeld.

    Mijn handen jeuken nu om zoiets open te halen en te fixen ......Heb je geen vakantiehuisje daarzo? Maak ik er meteen een vakantie van:cool::cool::cool:
     
  19. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ik lees niet goed!!! Hij geeft dus weerstand als je hem omhoog houd en gas geeft?? Dat is goed! Dat hoort ie te doen:D

    Nu moet je eens kijken wat de regulateur doet met verschillende posities van je gaspedaal of handle. Dus de regulateur aansturen zoals het origineel hoort... Als het goed is zal het armpje bij draaiende motor steeds iets mee omhoog bewegen en steeds bij elke positie wanneer je gas geeft op de carb een weerstand naar beneden geven....
    Andersom zal ie dan een weerstand naar boven moeten geven als je gas los laat.....
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Savage; dank .... wat deed ik nou verkeerd , want als ik op "quote druk" van jou dan ziet het er hetzelfde uit als bij mij.

    @ Veldmuis ..... misschien toch nog een stille hoop :) ...
    Vakantiehuisje hier .... genoeg pensions in de buurt , en over een tijdje zal ik hier bij mij ook logeerkamers hebben :) .... nu heb ik nog een wat gecompliceerd prive leven :-s

    Wat ik schreef dat als ik de hendel van de regulator omhoog hield bij stationair en dan volgas gaf op de carburateur dat ik een lichte weerstand voelde , maar dat was niet veel, ik weet niet of dat normaal gesproken veel moet zijn of weinig?

    Mahtrac staat nu alweer in de schuur, ben vandaag de hele dag bezig geweest om nieuwe messen aan de maaibalken te zetten en te slijpen :-/

    Morgen ga ik nog wat testen met jou handleiding ... nu eerst sporten.

    tot morgen :)

    Cor
     

Deel Deze Pagina