Probleem met binden van ontvanger aan Futaba zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door longflight, 16 jun 2021.

  1. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Binden van Futaba zender met ontvanger.


    Recent heb ik een Futaba T14SG zender aangeschaft ter vervanging van mijn oudere T8FG.

    Helaas is er een probleem met het herkennen van een aantal D-Power Fasst kompatibel ontvangertjes R4FA. De binding komt niet tot stand. Na het inschakelen van de T14SG met de modulatie Fasst 7CH en daarna de ontvanger aan een accu te koppelen, begint het rode LED-lampje van de ontvanger te knipperen. Na het indrukken van het Link-knopje van de ontvanger gaat de LED 2x groen knipperen gevolgd door eenmaal rood/geel, daarna wordt dit nog 2x herhaald. Maar een binding blijft uit. Frustrerend! Vooral omdat deze D-Power ontvangers wel goed binden met de oudeT8FG zender en de laatste jaren uitstekend hun werk hebben gedaan. Het opnieuw binden van mijn Futaba R6106HF Fasst ontvangertjes aan de nieuwe zender volgens bovenstaand beschreven verloopt probleemloos.

    Doe ik iets fout? Volgens de beschrijving van D-Power moet het kunnen.
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik denk dat dat iets met het LBT (listen before talk) protocol te maken heeft.
    Lees dit topic eens, volgens mij beschijft dat het issue.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/futaba-update.247659/

    Na invoeren van het LPB verhaal werken veel clone receivers niet meer op de (nieuwe) Futaba zenders.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    De oorzaak is mij nu duidelijk. Kan natuurlijk nog bij D-power vragen wat ze eraan kunnen doen, want ze adverteren nog steeds dat deze ontvangers geschikt zijn voor de Futaba 14SG Kan natuurlijk zijn dat de huidige clone ontvangers hierop aangepast zijn.
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    De 14SG ondersteunt toch nog steeds het Fasst protocol?
    Ik heb versie 8 op de zender en alle Fasst ontvangers werken prima.

    Brand je blauwe lampje op de zender (signal)?
    Gebruik eens de multi-mode variant.
     
  5. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    De zender doet het prima, evenals mijn Futaba Fasst ontvangers. Alleen mijn beide D-power clone ontvangers werken niet op de 14SG. Oorzaak is door Tbird2 aangegeven, zie bovenstaande link. De multi-mode variant werkt ook niet. Wat ook opvalt is dat mijn Futaba ontvangertjes bij het overzetten naar de nieuwe zender groen knipperen, na het binden blijft de LED groen. En de D-power ontvangertjes starten met een rood knipperen.
     

Deel Deze Pagina