Probleem met binnenas Lama V4

Ik heb een probleem met de as van de bovenste rotor. Deze zakt steeds naar beneden wat het gevolg heeft dat de tandwielen mee zakken. Het lagertje onder onderdeel nr. 24 is losgeraakt uit het kokertje. Mijn vraag is of dit gelijmd zit of op andere wijze geborgd. Ik zie geen borgschroefje of iets dergelijks. Wat houdt de as op zijn plek? Of hoort ringetje 24 zelf dit te borgen. De nummers staan in de onderdelen lijst van de Lama V4 (page 9)

Ik hoop dat jullie mij hiermee van dienst kunnen zijn.

vriendelijke groet

Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Uit het feit dat er niemand reageert leidt ik af dat de vraagstelling niet duidelijk genoeg is. Ik heb er ook niet zo veel verstand van hoe al die onderdelen heten. Mogelijk kunnen jullie mij aanwijzingen geven hoe ik de vraag kan verduidelijken.

vriendelijke groet

Aan de onderkant van je heli heb je 2 tandwielen zitten...
De onderste is van de binnen as, maak dit tandiel even los en duw de binnen as zover naar beneden dat hij weer goed zit en zet dan het tandwiel vast.

Je binnenas is gewoon los in het tandwiel gaan zitten zodat de as omhoog kon...

Zoals reeds vermeld, je onderste tandwiel is voor de boven bladen en dus van de binnen as
wordt geborgd met een collar waar 2 mini kruiskopjes in zitten.
De binnenas is aan de onderkant als het ware fijn geknepen en de kruiskopjes grijpen aan op het platgeslagen gedeelte.

81214a3e7a3ff0f8b.jpg

O ja.... als ik het nu goed lees zakken beide tandwielen...
Dan is er wat anders aan de hand, dat kan je tegen gaan door de collar die onder je swashplate zit aan te draaien.... ook deze word geborgd met een een klein kruiskop schroefje.
Je heli aan de buitenas optillen en voorzichtig het onderste lager ( wat los/vast zit in het het kokertje) terugplaatsen.
Daarna deze as borgen met het ringetje ( collar) onder je swashplate.
Als dat gebeurd is kan in principe geen van de assen meer zakken, je boven bladen rusten immers op je buitenas waar de onderbladen aan zitten.

BTW de lagers zitten NIET gelijmd

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben ;) zo niet laat maar even weten dan MSN'en we wel een keer dan kan ik je het laten zien

Gr
Ferdy

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Ferdy,

Voor je hele duidelijke uitleg. Is er dan wat aan de hand met het ringetje want het schroefje zit muurvast?

vriendelijke groet

Sorry Flying Eagle,

Ik zag jouw bericht over het hoofd. Het is een andere insteek. Maar kan het daardoor zijn dat beide tandwielen naar beneden komen?

groet

Frako,

Ben inderdaad bang dat er wat met dat ringetje aan de hand is, met een goed passende schroevendraaier moet je hem los kunnen maken.
Neem dan niet zo'n fijne schroevendraaier maar een die je echt goed vast kan houden.
en nee... als de onderste collar los zit kunnen de 2 tandwielen niet samen naar beneden zakken.

heb je misschien mogelijkheid om een foto te maken van het geheel..das nog makkelijker om een oplossing te vinden

gr
Ferdy

Hierbij de foto. Ik hoop dat deze wat meer duidelijkheid verschaft. Hoe kan het ringetje zo muurvast zitten? Hoe kan het zo naar boven verschoven zijn? Ik snap er niets van.

Vriendelijke groet

cimg2045desktopresoluti.jpg

Dat ringetje zit idd loeizwaar vast, heb ik al meerdere keren gehoord en heb het zelf ook zo ervaren, gewoon een goede schroevendraaier kopen met een goede grip, neit zo`n klein priegelding en dan moet je hem wel loskrijgen.

Succes

Hierbij de foto. Ik hoop dat deze wat meer duidelijkheid verschaft. Hoe kan het ringetje zo muurvast zitten? Hoe kan het zo naar boven verschoven zijn? Ik snap er niets van.

Vriendelijke groet

cimg2045desktopresoluti.jpg

Bij mij zat hij ook loeivast. Ik heb hem even aangeraakt met de soldeerbout. Daarna kraag ik het schroefje er wel uit. Wel heb ik alvast een reserve setje incl schroefjes en de 2 assen besteld voor het geval dat het me een keer niet lukt.
Jakko

Ik heb hem eindelijke los gekregen. Op het moment dat ik proef wilde gaan draaien met een aangesloten lippo begon het bij mijn onvanger te roken en brandde de draadjes van de lippo naar mijn ontvanger door!! Balen natuurlijk. Enig idee hoe dat kan? Kost mij dit nu een nieuwe ontvanger? Ik hoor het graag!

groetjes en bedankt voor de adviesen tot nu toe

He Frako.....

Dat meen je niet ... das balen man.
Klinkt wel alsof er een behoorlijker kortsluiting is ontstaan, (hoe heb je alles aangesloten dan ... stekkertje kan er toch maar op een manier in)
Ben inderdaad wel bang dat het einde oefening is voor je ontvanger

EDIT:
ik hoor wel eens dat de aansluitingen op het bord erg slecht zijn en dat, als er een draad los hangt geen redden meer aan is.

sorry, had je graag beter bericht gegeven

Laatst bewerkt:
Back