Als de stuurservo niet stil te krijgen is zou ik eerst maar eens kijken wat er bij de ontvanger gebeurt. Dit heeft verder niets te maken met het al dan niet werken van de regelaar, alleen met het bec-systeem daarvan.
Aan mogelijkheden zijn er zes: systeem staat op hrs, bec-spanning is niet stabiel, pulshoogte ontvanger is kleiner dan 3 Volt toptop, er is storing, servo is defect, ontvanger of zender heeft een defect.
Allereerst, weet je wel zeker dat de set op ppm staat ingesteld? De R203HF, die bij de T3PM werd geleverd, is namelijk een HRS-ontvanger.
Vervolgens, hoe ziet de bec-spanning er uit? Geeft deze wel een stabiele 5 Volt? Dit lijkt mij het meest voor de hand liggende oorzaak van het probleem.
Als je met een scoop kijkt:
- de spanning op de ontvanger moet 5 Volt zijn. Als de servo staat te dansen ziet deze spanning er nogal rafelig uit, maar grotere dips dan 0,5 Volt zijn foute boel. Meet trouwens eerst eens onbelast.
- op ppm is de framerate circa 20 ms, op hrs is dit circa 5 ms. Nu zal de tijdbasis van de scoop gegarandeerd niet meer zuiver zijn, maar bij benadering zie je wel welke mode er ingesteld staat.
- bij storingen zie je (bij een ppm ontvanger) op elke ontvangeruitgang verschillende lengtes aan pulsen, in een onregelmatig patroon. De hoogte van de pulsen kunnen daarbij ook variëren, maar dit komt dan doordat de servo staat te dansen.
- als de uitgangspulsen van de ontvanger niet zuiver rechthoekig zijn kan het decoder-ic defect zijn. Hier is dit niet het geval. Het kromme lijntje aan de rechterkant ligt aan de scoop of de probe. Met de calibratie mogelijkheden van de scoop kun je de probe bijregelen. De scoop zelf calibreren zal wel niet gaan.
- als je de servo omruilt voor een andere zie je gauw genoeg of deze een probleem heeft.
Dat de pulshoogte een probleem zou zijn is minder waarschijnlijk. In dat geval zou de servo namelijk nog steeds gewoon moeten werken. Als je een R113F ontvanger hebt bestaat die mogelijkheid overigens wél. Zowel de R113iP als de R113F zijn namelijk intern gestabiliseerd op 2,5 Volt en leveren daardoor uitgangspulsen van 2,5 Volt toptop. Hierop werkt niet alle vreemd-fabrikaat apparatuur. Ik weet niet hoe je Volts/divisie staat ingesteld en/of deze enigszins correct is, maar dat kun je uiteraard zelf controleren.