Probleem met duo motor

Goedendag beste mensen,

Ik zit met een probleem en ik begrijp dat ik het probleem ben, echter ik snap niet waar het fout gaat.

Ik heb een bootje die een duo motor schroef combi heeft met daarbij 2 servo's om de roeren te bedienen.

Voor het bootje heb ik een pdb gemaakt,
Voor dat de batterij aangekoppeld word zit er nog een power module van apm tussen.

Voor het installeren in de boot heb ik hem buiten het model getest met een servo tester. Beide motoren draaien.
De linker anti klok en rechter met de klok mee.

Na dat het in het bootje gebouwd.
Weer getest met servo tester.
Geen problemen.

Apm aangesloten, flysky fs-i6x met de kleine ontvanger aangesloten,

Batterij aangekoppeld.

De linker motor draait de rechter beept continue. Los gehaald weer servo tester.
Alles werkt.

Oude cx20 zender en ontvanger aansloten.. zelfde liedje.
Direct aangesloten op de ontvanger van de cx20 en calibratie modus geprobeerd geen succes. Reageert helemaal niet.

De flysky set weer geinstalleerd
De linker motor zit in kanaal 3. De rechter in 6. (Aan de hand van een tutorial filmpje op yt) mixers aangepast zoals in tutorial omschreven werd

De kanalen omgewisseld de rechter in 3 en de andere 6.

Nu is het zelfde probleem maar dan is het de linker die beept en de rechter die draait.

Duo motor config , dit is mijn eerste keer.
Dus geheid ik zie iets over het hoofd.

Ik denk dat het te maken heeft met de zender aangezien wanneer de zender en ontvanger in het spel zijn dat dan het niet gaat zoals het moet gaan

Heeft iemand een idee waar ik het beste bij kan kijken?
 
Normaliter bestuur je een boot met de knuppels. Geen idee hoe je zender staat geprogrammeerd en welke knuppel welk kanaal aanstuurt. Probeer het zo te programmeren dat je rechter knuppel (rechts/links) kanaal 1 aanstuurt en zet op kanaal 1 van de ontvanger met een Y-kabeltje beide stuurservo's.
De rechter knuppel vooruit/achteruit koppel je aan kanaal 2 en zet daar je rechter motorregelaar aan. De linker knuppel (vooruit/achteruit) koppel je aan kanaal 4 en zet daaraan de regelaar van je linker motor. En dan zou het moeten werken zoals het hoort. Succes! Gr. Klaas.
 
Beste klaas ik zal vanavond uit proberen wat je zei.

Ja al mijn besturing staat op de knuppels.
Rechter stick is servo's linker is gas en als je yaw gebruikt zou volgens de tutorial filmpje de motoren af zondelijk van elkaar kunnen bedienen.

Maar blijkbaar gaat er bij mij wat mis.

Want in het filmpje gebruikte hij zelfs 2 verschillende motoren en esc's als demonstratie.. en de zelfde radio.
 
Ik raad je aan om je motoren met aparte sticks en regelaars te gebruiken en simpel te beginnen. Pas als je begrijpt waarom er wat gebeurt zou je iets anders kunnen proberen. Gr. Klaas.
 
Kees ik heb geprobeerd wat je zei maar hij reageerde niet en de esc die verbonden is aan de motor die niet draait werd in eens ook heter dan normaal.

Ik heb besloten de pdb te vervangen.
Ergens het idee dat er een fout in zit.

De esc werkte nog wel met servotester en motor spoelde wel op..

Heb geen vertrouwen meer in die esc.
De andere was gewoon koud.
 
Ik weet niet of het mag maar deze ontvanger heb ik
In plaats van zoals in het filmpje

Flysky X6B 2.4G 6CH i-BUS PPM PWM Ontvanger voor AFHDS i10 i6s i6 i6x i4x zenders

Het is dus niet mogelijk om servos en motoren direct op de ontvanger aan te sluiten. (Vandaar ook apm module)
 
Ik denk het probleem gevonden te hebben.

Dat zoals in het filmpje die edge stuurde,
Gebruiken een andere ontvanger.
Dat ten eerste. Bij mij zit er nog een flight controller tussen

Omdat ik meer kanalen wil gebruiken dan 6
Had ik voor deze ontvanger gekozen de kleinere broertje die geen pin output heeft zoals die gene die gebruikt word in het filmpje

2de oorzaak die verwant is aan de eerste.

De communicatie tussen zender en ontvanger blijkt er niet te zijn.

Heb de oude cx 20 weer van stal gehaald
Die wel een ontvanger heeft met een pin output vond nog eeen y kabel

Beide esc's in de throttle kanaal
En het werkte gewoon alleen deze zender kan je niet programmeren/kanalen mixen.

Zette ik 1 van de 2 esc's op een andere kanaal bij die van de cx 20 kreeg ik het zelfse gedonder weer dat 1 motor wel werkt en de andere niet.

Dus daar ligt ergens het euvel.
 
Deze ontvanger heeft 3 manieren om te connecten geloof dat er een kabel boom bij zat dat je ze kan connecten alsof het een normale pin out heeft zo ja zal ik dat proberen
 
En zet dan je stuurservo's met een Y-kabeltje op kanaal 1 en de ESC's van je motoren op kanaal 2 en 4. Het heeft helemaal geen zin om je roeren apart te bedienen. Je motoren daarentegen wel.
Kun je in je zender niet mixen, zet dan een V-mixer tussen je stuurfunctie en je motoren. Zon ding kost een paar Euro. Meer advies kan ik je niet geven. Lees net dat je probleem is opgelost. Kun je ook uitleggen hoe? Gr. Klaas.
 
Nee dat was het niet helemaal.

Servos worden door y kabel aan gestuurd.
Maar ik wou dat de servos niet werken wanneer je motor sturing doet maar wel kan kiezen om die er extra bij te gebruiken.

(Servos zitten op roll)
Was alleen nieuwsgierig naar of apm aka mission planner roll kanaal kon zien al een extra stuur optie bij return to home.
In rover modus.

Kanaal mixing is niet nodig met apm
Simpel dropdown menu
Om aan te geven welke motor links stuurt en welke rechts. Die zend dat naar de output kanalen.

Je kan ook wat kanaal input nummer 8 is nummer 1 maken en visa versa
Vooral je een bad connectie tussen heb zitten

Het probleem zat hem in dat blijkbaar de ontvanger tijdens het opstarten iets de bind knopje had in gedrukt.

(Terwijl ik dat ding al weken geleden keer had gebind, dus vanuit ging dat dat nog steeds het geval was)
 
Enige hulp vraag die heb in dit alles is me esc's zijn nu bi directional.

Maar hoe deze te activeren op de zender.

Ik kan me radio ombouwen zo dat links ook zelf center is
Maar ik kan ook me radio omzetten naar modus 3 (gespiegeld van modus 2)

Alleen ik kan niet ontdekken of de radio gelijk weet of de 0 punt ook dan gelijk in het midden is of dat er settings veranderd moet worden.(staat niets over in de handleiding)

Met apm kan je er voorkiezen om elke kanaal of dat de signaal door apm word gewijzigd
Of dat hij het signaal direct door laat zoals hij het signaal ook binnen heeft gekregen.

Ik wil dat de boot ook zijn motor in achteruit kan gooien (bi directional zou dat moeten kunnen) word voor water vliegtuigen gebruikt om achteruit te kunnen.

Maar alles wat ik google krijg ik alleen hardware matig dingen wijzigen zoals 2 van de 3 kabeltjes van de motor/esc

En voor settings voor zelf centered throttle
Krijg ik alleen maar hoe je je radio van modus 1 naar modus 2 kunt ombouwen

Esc's was de moeite niet.. usb kabel software en bi directional aan klikken
 
Ook als de throttle kanaal normaal gesproken zoals aan de linker kant zo veel meer range heeft als tegen over de rechter stick die standaard in het midden zit?
 
Als het goed is staan ze allemaal op 100%.
Anders even een nieuw profiel aanmaken op je radio ( let wel, hij moet dan wel opnieuw binding maken met je ontvanger).
 
Back
Top