Probleem met ecs

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door A380, 21 dec 2021.

  1. A380

    A380

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    41
    Mijne heren,

    Ik heb mijn big lift uitgerust met een elektro motor een sk3 5065 en een ecs V good 120A 2-8s SBEC
    Het vliegtuig heeft na wat problemen met het landingsgestel enkele goede vluchten gemaakt.
    Omdat de motor bij het snel gas geven een luide piep gaf heb ik een prog. card gekocht voor dit type ecs(A32)
    omdat de timing verkeerd zou zijn zei men op het veld.
    Nadat ik de prog card ontvangen had heb ik inplaats van 18graden wat de standaard instelling was, 24graden ingesteld op goed geluk de luide piep was weg.
    Het probleem is nu dat de motor na ongeveer 3 seconden volle kracht op halve kracht gaat draaien.
    Ik heb de standaard instelling natuurlijk weer terug gezet, een andere ontvanger geprobeerd, de throtle cut die ik op het zelfde moment had geprogrammeerd uitgezet, maar al deze dingen helpen niet. Hij blijft hardnekkig na 3 seconden halve kracht draaien.
    De zender is een Orange dsm2
    Als krachtbron heb 2x 3s zippy 4000 40C in serie.
    Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

    Met vriendelijke groet

    Hans
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    wat voor prop heb je erop staan?

    Kan Bec zijn, kan motor zijn, kan batterij zijn..

    Motor zou, in theorie, rond de 70 Ampere mogen hebben op 6 s
    zonder propmaat kan ik niet bepalen of je daar overheen gaat of niet.

    Wat ik ff snel kan vinden, mag die BEC 8 ampere leveren. wat ruim voldoende zou moeten zijn..

    Batterij, als 1 van de batterijen in elkaar zakt onder belasting, kun je een low voltage cut off krijgen.
    ligt aan de esc wat voor instellingen je hebt, sommige hakken de stroom gewoon hard af (geen vermogen), sommige regelen het vermogen terug.
    hoe is de staat van de accu's? geven ze bij andere toestellen problemen?
    70 amp op dat voltage is stiekem nog best wat vermogen.
    een wat zwakkere batterij meld zich dan vanzelf.
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De stroom en spanning meten bij volle belasting gaat je vertellen wat er mis is.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2021
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Lipo lijkt me ook het meest waarschijnlijke.
     
  5. A380

    A380

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    41
    Hallo Student,ISOLA,Cnn,

    Ja stom ik had ook de propellor maat op moeten geven, het is een houten prop 18x12
    3 seconden om de stroom te meten is behoorlijk kort, maar wat ik nog weet van toen het nog goed ging was de stroom 69 A bij 1600
    W.
    Van de batterijen kan ik vertellen ze zijn vrij nieuw en ik gebruik ze alleen in dit toestel.
    Als je meet zijn alle cellen behoorlijk het zelfde 4 a 5 honderdste verschil hooguit.
    Bij het testen waren de bat. tot storage dus half geladen
    Ik heb ondertussen de bat. volledig opgeladen.
    Bij het testen met de volle bat. bleef de motor langer lopen ongeveer 20 sec.
    Student ik denk dat je gelijk hebt de spanning zakt in.
    Ik heb mbv de Prog.card de cut off voltage van 3,2 naar 2,9 gezet.
    Bij deze test bleef de motor doorlopen.
    Tijd voor nieuwe (betere)bat.
    De luide piep waar ik het al eerder over had heeft dat met timing te maken of is dat iets anders?
    Dat hoor ik graag nog van jullie.

    Groeten Hans
     
    ISOLA2 en Cnn vinden dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    40C met een korreltje zout nemen, mijn batt. 30C belast ik max met 15C gedurende max 20 à 30 sec , zwever .
    Met een motor kist vlieg je toch ook niet altijd vollast, en tijdens het vliegen ga je minder stroom trekken dan bij vol op de testbank, op de testbank altijd max 10 sec want je hebt dan te weinig koeling
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    packs met dit koude weer ook minimaal op kamer temperatuur gebruiken. koude packs hebben hogere inwendige weerstand, dus spanning zakt nog sneller in
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    En daarmee overbelast je ze ook sneller. Dus als je een spannende setup hebt, kun je zomaar je accu verknallen als het koud is.
     
    crins en Cnn vinden dit leuk.
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zijn je draden (van regelaar naar motor en connectoren) dik genoeg? Het lijkt of dat de doorvoer het niet aan kan.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    als je esc eerst op 3,2 stond, en nu met 2,9 als cut off wel werkt, zou ik niet gaan vliegen in ieder geval.
    vanaf 4,2 volt per cel, 1 keer vollast een hij heeft meteen 3 volt te pakken, dan is er inderdaad wel iets heftigs aan de hand.

    Normaal zie je bij een accu op 50% (zeg voor het gemak 3,7 of 3,8 volt in rust), en je gaat vermogen vragen, dat hij een paar tienden inzakt.
    Dus wat hierboven al wordt gezegd, OF de accu kan het alsnog niet bijbenen (ook nieuwe accu's kunnen wel eens slecht zijn), of er is een soldeerverbinding slecht geworden, zoiets.

    Als ik je hoor praten, is dit een model wat al wat regelmatiger heeft gevlogen...
    Zit het toestel in de eerste lichting vluchten, of heeft het al tientallen vluchten weg?
    Als het een goed gevlogen toestel is, is er nog de optie dat de motor zijn magneten heeft verspeelt. als de motor standaard heet wordt, kunnen de magneten verminderen.
    wat zich gaat vertalen naar minder efficientie, of raar gedrag algeheel.

    Zou op zich ook knap zijn als een regelmatig gevlogen toestel van een paar jaar oud opeens een timingsprobleem ontwikkelt, terwijl er niets is veranderd.
    accu en cut off is na een jaar of wat wel een goede kanshebber. accu's gaan niet altijd lang mee.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je timing staat allereerst veel te hoog.
    Bij deze motor moet 15 graden prima zijn.
    Wat is je PWM frequentie, zet die zo hoog mogelijk.
    En dan je cut-off voltage.
    Met dit koude weer en ik ga er vanuit dat je de accu's niet voorverwarmd zakt de spanning redelijk snel terug.
    En welke motor heb je precies want ik begrijp dat je op 6S vliegt, 2x 3S in serie?
    Dan zit je belast zo rond de 21 Volt.
    Ik snap dan niet welke motor je hebt, degene met het hoogste KV is 320, die is al totaal niet geschikt voor 6S, die moet minimaal op 8S.
    Je gebruikt nu de motor in een range waarin hij zich niet lekker voelt, kleinere diameter prop zou al kunnen schelen.
    Maar dan nog zit je ergens rond de 6000 rpm, dat is veel te laag, je moet minimaal 2500 rpm hoger zitten, dus 2S erbij zetten.

    GJ
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    @GJVO: Heel erg stomme vraag waarschijnlijk..
    waarom zou het voltage uitmaken voor de motor?
    Bij hogere voltages dan aangegeven in de specs snap ik het, maar wat maakt het uit als je een lager voltage gebruikt dan opgegeven?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je voltage te laag is voor het KV dan heb je maar een heel beperkte regelmogelijkheid.
    En de motor moet dan meer op koppel draaien dan op toeren.
    Vooral met dit soort grote props ga je dat merken.
    Zie het als met een auto proberen van 20 naar 60 km/u te komen in zijn 4e versnelling, de meeste auto's gaan dan bokken.
    Je kan met die 6S nu ergens tussen 1000 en 6000 toeren regelen, de pitch van de prop moet hoog zijn om nog enige voorwaartse stuwkracht te hebben (100km/u).
    Als je naar 8 of beter nog 10S gaat dan regel je tussen 1000 en 10000 rpm en kan je met een veel kleinere pitch die voorwaartse snelheid halen.
    Kleinere pitch is meer trekkracht en lager verbruik, dus minder warmte en stroom.
    Ik heb dan ook het idee dat het model met deze aandrijving vliegt als iets met een schakelaar, aan/uit.
    Ga je van het gas af dan valt meteen de snelheid eruit, geef je gas dan gaat ie meteen volgas, puur omdat je regelbereik of beter gezegd toerenbereik heel klein is.

    GJ
     

Deel Deze Pagina