probleem met graupner race 500 motor!

hallo eerst even voorstellen ik ben bart,en ben nieuw hier! ben al een tijdje bezig met modelbouw maar meer rc vliegtuigen en rc auto's.
ben van plan om een bootje met brushles motor te kopen ,maar moet het intussen met deze doen maar hij valt dood als ik over de helft gasgeef.
kan iemand mij soms helpen verklaren hoe dit komt ?
lengte van de boot is 52 cm
motor is graupner race 500
snelheidsregelaar is van protech pro 35
schroef carbon graupner 38 mm
aandrijving is van de hydro sprint (dacht ik)
alvast bedankt
m.v.g
http://i95.photobucket.com/albums/l132/barrepee/100_0476.jpg

Hallo Bart,

Welkom op dit forum.

Je foto laat ons niet veel zien, heb je er nog een paar, liefst van de zijkant?

Afgaand op je verhaal, is de regelaar te licht en grijpt de overspanningsbeveiliging in als je vol gas wilt geven.

Welke Graupner prop gebruik je, 38 mm bestaat volgens mij niet, je hebt de 37,5K en de 36K in de Hydroprop serie.

Probeer het eerst eens met een kleinere prop en zie hoever je de regelaar dan kunt 'opentrekken'.

Groeten, Jan.

hallo
op de regelaar staat BEC 5V , 3-4 servo's, 6-10 nc van protech. en heb maar 7 cellen 1700 kan dit dan dat mijn regelaar zo overslaat?
ben nieuw op dit gebied dus vergeef me als ik domme vragen stel.
en het bootje was om te zien of het me genoeg intresseerde en heb nu bluebird besteld met brushles motor.
maar vind dat deze ook al goed gaat mits de regelaar niet steeds afslaat.
alvast bedankt
(ps prop is 37.5)
http://i95.photobucket.com/albums/l132/barrepee/100_0477.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l132/barrepee/100_0479.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l132/barrepee/100_0480.jpg
hoop dat je hieraan voldoende hebt anders maak ik nieuwe

bart.m zei:
hoop dat je hieraan voldoende hebt anders maak ik nieuwe

Ze zijn vooral klein en donker en ik kan er eigenlijk nog geen soep van maken...

Grotere ploaties zou leuk zijn.

Groeten, Jan.

Ja, da's een stuk duidelijker.

Welk type is de regelaar van Protech?
Is het een auto-regelaar?

Gezien het formaat (en gewicht) van de boot, ben ik bang, dat de boot te groot en te zwaar is, om met deze regelaar (en deze motor) op snelheid te krijgen.
Een lichte romp wil met een 500 motor nog wel vooruit, maar ik denk, dat de motor zoveel stroom van de regelaar vraagt, dat deze uitschakelt.

Wat zijn de afmetingen van de boot en het vaarklare gewicht?

Zit er een sturende aandrijving achter? Da's moeilijk te zien op de foto's.

Groeten, Jan.

pompebled zei:
Ja, da's een stuk duidelijker.

Welk type is de regelaar van Protech?
Is het een auto-regelaar?

Gezien het formaat (en gewicht) van de boot, ben ik bang, dat de boot te groot en te zwaar is, om met deze regelaar (en deze motor) op snelheid te krijgen.
Een lichte romp wil met een 500 motor nog wel vooruit, maar ik denk, dat de motor zoveel stroom van de regelaar vraagt, dat deze uitschakelt.

Wat zijn de afmetingen van de boot en het vaarklare gewicht?

Zit er een sturende aandrijving achter? Da's moeilijk te zien op de foto's.

hallo
de regelaar komt uit men vliegtuig er staat pro 35 op.
hij weegt vaarklaar 1300g, de afmetingen zijn lengte 51cm,breed 16.5 cm,9cm hoog.
de aandrijving is van een hydro speed van graupner was een setje met de motor bij, ik denk niet dat deze aandrijving sturend is.
als ik gewoon een andere regelaar zou nemen zou mijn probleem opgelost zijn?
en vreselijk bedankt voor je hulp al.
greets
m.v.g

Tja, Bart,

Ik denk dat een combinatie van factoren is;

- De boot is eigenlijk aan de zware kant voor een 500 motor ( Een zeven cellen, 600 motor, Mono1 van 50 cm lang en 14 cm breed, met starre as, roer, 35 A vliegregelaar en een 37.5K prop weegt tussen de 1135 en 1175 gram)

- De motor heeft het zwaar om met een 37,5K de boot vooruit te krijgen (komt de boot bij halfgas al in plané? ) en trekt enorm veel stroom, wat de regelaar laat afschakelen.

Mogelijke plossingen:
- Kleinere prop proberen (36 of 34,5K)
- Motor wisselen voor een 600 Race
- Zwaardere regelaar, maar alléén een dikkere regelaar is een noodoplossing, je set-up deugt niet, omdat de enorm hoge stroom van de motor blijft, niet gezond voor je motor en je cellen op den duur.

Alles natuurlijk met een optimaal afgestelde boot met scherpe randen aan de spiegel en de steps.

Groeten, Jan.

Jan je bent vreselijk bedankt voor je hulp en tijd! weet nu waar ik aan toe ben , ik weet niet wat ik ermee ga doen voor het ogenblik denk laten voor wat het is. ga men geld hier niet meer insteken, gelukkig kan ik me concentreren morgen op de bluebird van hydro en marine met brushles motor in mag hem morgen gaan halen.
hoop dat ik er geen problemen mee zal hebben.
groeten en nog een prettige avond toegewenst

Jan je bent vreselijk bedankt voor je hulp en tijd! weet nu waar ik aan toe ben , ik weet niet wat ik ermee ga doen voor het ogenblik denk laten voor wat het is. ga men geld hier niet meer insteken, gelukkig kan ik me concentreren morgen op de bluebird van hydro en marine met brushles motor in mag hem morgen gaan halen.
hoop dat ik er geen problemen mee zal hebben,is me verteld dat het een goede boot is
groeten en nog een prettige avond toegewenst

Graag gedaan!

Plaats wel even een verslag van je avonturen met de Bluebird met wat foto's!

Groeten, Jan.

P.S.: dan zie en voel je gelijk het verschil tussen een epoxyromp en de plastic-fantastic...

Back