Probleem met het roer van mijn boot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door johanjd, 2 dec 2011.

  1. johanjd

    johanjd

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Wijchen
    Hallo,

    Ik heb al een tijd een voerboot waar ik problemen met het roer heb. Ik heb deze boot niet zelf gebouwd maar heb er wel een aantal verbeteringen in aangebracht. Nu heb ik een probleem met het roer waar ik al een aantal keer geprobeerd heb om dit op te lossen, maar kom er niet goed uit.

    Zie hieronder de opstelling van het roer.

    [​IMG]

    Zoals te zien is loopt de roerstang niet recht van de servo naar de roerhevel.

    Het grootste probleem is denk ik dat het roer niet draait in een as, maar dat de as bestaat uit een bout en dus draait het roer op het schroefdraad. Het roer gaat ook heel stroef en gaat na het sturen niet meteen terug naar het nulpunt. De servo blijft na het sturen ook de hele tijd brommen. Zie hieronder de roeras zoals hij er nu inzit.






    [​IMG]

    Ik denk ook dat door de vele tegenwerking die de huidige as tijdens het draaien geeft de roerstang ook steeds loslaat en het roer dus ook niet betrouwbaar is. Ik wil deze opstelling graag vervangen door een betrouwbaar exemplaar, maar door mijn geringe ervaring met modelbouw zou ik graag wat tips willen hebben. Wat kan ik het best veranderen aan de huidige setting, om een betrouwbaar roer te creeren wat degelijk is en de komende 10 jaar niet meer losgaat.

    Alvast dank voor de hulp
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ten eerste de hele troep want meer is het niet er uit halen, (slopen)
    Dan een nieuw roer maken en een nieuw Hennegatskoker en een nieuwe roerkoning
    Dan heb je al 95 procent gewonnen
    Een degelijk roerhevel maken
    En de servo een zodanige plaats geven als dat de roerstang recht van af de servo naar de roerhevelgaat


    mvg
    Frederik:D
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als je de servo nou omdraait? dan ben je al een heel eind
    of de servohoorn 180 graden draait, dan ben je er helemaal.
     
  4. johanjd

    johanjd

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Wijchen
    Dat idee van die servo omdraaien heb ik zelf niet aan gedacht, maar is denk ik wel een stuk beter. Nu ben ik wel benieuwd wat voor een roer ik dan zou moeten installeren? Ik wil het liefst die "troep" er uit halen aangezien ik het liever in een keer goed oplos dan halve oplossingen. En hoe zou ik de servo aan het roer moeten verbinden zodat hij niet los gaat?
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Even beter lezen hoor
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Sluit ik me helemaal bij aan. Vervang die zelfbouw roerhevel door een degelijk exemplaar zoals de oranje versie van Robbe, die wordt met een inbusboutje vastgezet, veel beter. Nieuwe roerkoning (als je een compleet roer met as koopt heb je die meteen al) en dan plat kantje op de as vijlen voor de inbusbout. Eventueel een drupje borgmiddel erop, komt niet meer los. Dat groene verstevigingsblokje op de bodem is een goed idee, geeft het geheel meer steun.
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zoals Frederik al zegt: slopen die handel. Dit draait veel en veel te zwaar, blijkbaar om te voorkomen dat er water binnenkomt. Als je net zo handig bent als Frederik maak je zelf een nieuwe constructie. Ben je dat niet, dan koop je een kant-en-klare roerset. Hier is wat de fa. Robbe in het programma heeft (adviesprijs iets meer dan € 7):

    [​IMG]

    Onder elk roer staat het desbetreffende bestelnummer. Volgens mij heeft het grootste roer een hoogte van 50mm. Zo'n roerset bestaat uit een roerblad-met-as, een messing buis die roerkoning heet. Er omheen houd je dat groene blokje of je maakt daarvoor een nieuwe. Zoiets heet blijkbaar hennegatskoker (weer wat geleerd). Tenslotte zit er bij de set een stuurhevel. De bedoeling is, dat de roerkoning ruim boven de waterlijn komt, zodat er geen water binnenkomt.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2011
  8. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    johan waar kom je vandaag?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Nee, dat heet gewoon een roerkoker.

    Een hennegatskoker is heel wat anders: in de vooroorlogse scheepsbouw hing het roer achter aan het schroefraam: een "frame" om de schroef, bestaande uit de hak (horizontale balk) en de roersteven (verticale balk), in scharnierpunten die vingerlingen heetten. Beetje vergelijkbaar met hoe een tuinhekje aan zijn scharnieren hangt.

    Het roer werd bewogen door een "as" die roerkoning heet, en die kon bij deze constructie niet recht zijn, en maakte ook een noodgewongen cirkelvormige beweging bij het bewegen van het roer.
    Dat valt natuurlijk niet zo goed af te dichten als een as die in een lager draait, en de koker die deze roerkoning bewegingsruime gaf, díé heette de hennegatskoker. Deze naam schijnt te komen van het feit dat vroeger (nog weer veel vroeger dus, in de tijd van de houten schepen) langs de opening van de roerkoning de mensen hun behoefte deden, en dus vast en vloeibaar langs hetzelfde gat ging. Aangezien een kip voor deze lichaamsfuncties ook maar één opening heeft, zou hieraan de naam ontleend zijn. Aldus mijn leraar scheepsbouw....

    Dit gat verzwakte de achterstevenkonstructie meestal behoorlijk en daarom was de huidplaat rondom dit gat extra dik, en vanwege de vorm van het achterschip was de plaatuitslag vaak enigszins driehoekig. Volgens mijn leraar scheepsbouw destijds, leidde de combinatie van de driehoekige vorm in combinatie met dat het om de "hennegatskoker" geplaatst was, logischerwijs tot de benaming "schaamplaat".

    Of de verklaring van de herkomst van de namen correct is weet ik niet, maar de namen zijn wel authentiek, en ik vond het verhaal vermakelijk genoeg om het hier te delen.

    Groet, Bert

    PS: voordat er gezegd word: muggenzifterij... het verschil zit constructief in het feit dat een roerkoker tegelijkertijd de afdichting, de lagering van het roer én de geleiding van de roerkrachten naar het schip voor zijn rekening neemt, en een hennegatskoker niks meer is dan een gat waar een stang doorheen loopt: de roerkrachten worden door de vingerlingen via het schroefraam aan het schip doorgegeven, en de lagering (en afdichting) word door het stuurmachinekamer-dek (en vaak zelfs de stuurmachine zelf) gedragen
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2011
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Da's ook een prima optie, heb je gelijk een roer, en een goede hevel. Mocht de roerkoning niet boven de waterlijn uit kunnen komen, wat bij een voerboot waarschijnlijk geen probleem zal zijn, dan kun je de as invetten met een vaseline-product, bijvoorbeeld Uierzalf van Kruidvat. Dan heb je extra zekerheid tegen waterinbreuk via de roerkoker.
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Heb je nu gezien waarom je beter moet lezen Anko
    Het is was niet allleen de servo het hele spul deugd dus niet en bedankt voor het zetten op de negeerlijst
    Kan ik tenminste weer lekker slapen hoor
    mvg
    frederik
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2011
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wilde het even kwijt
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hierbij de kont van de Witte Zee van een werftekening uit 1914

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Frederik, mijn plaatsing was om een "bewering" (zie quote hierna) te ontkrachten.
    De roerkoning van die witte zee is dus NIET recht en maakt dus ook geen cirkel.
    Het ging dus over de roerkoning en die is wel te zien.


    Het begon eigenlijk nadat er werd gezegd dat een hennegatskoker niet de juiste benaming was.
    Echter op de site van "debinnenvaart" waar ze een woordenboek "binnenvaarttaal" hebben kennen ze het woord "roerkoker" niet eens.


    ~hennegatskoker, hennekoker:
    in het achterschip geplaatste vertikale koker waardoor de roerkoning loopt.


    en ook:
    ~hennegatskoker:
    De waterdichte koker voor doorvoer van de roerkoning. Meestal vetgesmeerd.


    Jammer dat er van een gangbare en juiste term wordt gezegd dat die niet juist is.
    Dat schept allemaal verwarring onder de leergierigen.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2011
  16. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    het lijkt hier wel een kleuterklas voor oudere mensen.
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bemoei je er niet mee snotneus! ;)

    Nu wil ik het natuurlijk helemaal uitgezocht hebben ook, dus ik ga zelf maar eens aan het googlen. De reden, waarom het met een hennegat wordt vergeleken spreekt me namelijk wel aan.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    en hoe heet het dan (om het moeilijker te maken)bij een duikboot?????

    gr raf
     
  19. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    doe ik ook mee

    hoe heet dat dan bij een hovercraft?

    mvg Hans
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat is een gat waar eieren uitkomen Jan
    En daarom spreekt het jou wel aan denk ik
    mvg
    Frederik:D
     

Deel Deze Pagina