Probleem met hoofdrotor

• Topicstarter Topicstarter twcoolen
  • Startdatum Startdatum
T

twcoolen

Guest
Nou, mijn 2de bericht op het forum en direct weer voor een nieuw probleem. De rotoraandrijving van mij Walkera Dragonfly 39 lijkt stuk te zijn. Althans, 1 van de 'armpjes' zit niet meer om het kogeltje heen (lager?). Ik heb geprobeerd om hem er weer op te leggen, maar dit lijkt vrijwel onmogelijk. Zie foto's voor een visuele omschrijving.

Mijn vraag is of er iemand in de regio Zuid-Limburg dit kan repareren of iemand weet die deze reparaties uit kan voeren (tegen betaling natuurlijk!).

Ik verneem graag van jullie!
Rotor_Kogel-1.jpg

Rotor_armpje.jpg

Op je afbeeldingen zie ik niet waar het linkje is gebleven dat erop moet. Als dat aan de andere kant nog wel gemonteerd zit, dan is het een kwestie van weer vast drukken. Hier gaat enige kracht mee gepaard, maar dit moet gewoon kunnen.
Als het linkje aan de andere kant niet meer vast zit, dan moet je goed gaan kijken welke kant erop moet worden gedrukt. Het is dan mogelijk om het "verkeerd om" te doen. Zonder speciaal tangetje is het dan HEEL erg lastig.

Dus als het linkje aan de andere kant nog wel op het bolletje zit; gewoon doordrukken! :D

Bedankt voor de tip. Met een beetje ' geweld' heb ik hem er weer op.

Echter nu zie ik ook nog een tandwiel liggen, waarschijnlijk niet van de hoofdrotor, maar van iets anders. Herkent iemand het (foto een beetje onscherp, is met mn iPhone genomen) onderdeel?
Ik vond het onderdeel tussen de bekabeling waar de staartbuis in het hoofdframe bevestigd zit.
OnderdeelWalkera.jpg

onderdeel.jpg

Gebruikt de DF39 een tailbelt?
Zo ja, dan zou het wel eens daarvan kunnen zijn (uit de staart hoogstwaarschijnlijk).
Zo nee, dan heb ik geen flauw idee!

Ha, dat is wel heel zeker de "poelie" die de staartriem aandrijft.
Ik veronderstel dat die normaal op het asje zit net onder de klitteband waarmee je je gyro hebt vastgezet.... kijk eens of de riem daar gewoon rond het asje zit zonder poelie....

Klopt inderdaad, de belt zit om de stalen as heen, daarom had ik al speling in de belt gisteren... Ik zal de poulie om de pin leggen en de belt om de poulie. Bedankt voor de info!

Heb nog een andere probleem, dat er een tikkend/takkend geluid van voren uit de heli komt. Ik zal het morgen beter proberen uit te leggen.
Maar in ieder geval bedankt voor de tips.

Hmm, de belt krijg ik er niet zomaar omheen meer. Er zit teveel spanning op.

Maar het tikken komt vanaf het onderdeel welke op de foto te zien is.

Dragonfly39_1.jpg

Even achter in je frame de staartbuis losmaken en in het frame schuiven, dan heb je genoeg ruimte om de belt er omheen te leggen. Daarna weer opspannen en zorgen dat hij niet te strak staat, als je hem achter de pulley ongeveer voor de helft naar elkaar toe kan knijpen zit hij wel goed. Probeer de pulley ook even vast te lijmen met epoxy of iets dergelijks, hij is niet voor niets los gekomen. Beter nog is het om er een nieuwe op te zetten, als deze gaat slippen verlies je je staart en dan wordt je niet vrolijk van.

Die servo moet je even controleren of die nog wel goed is, zijn de tandwielen niet gestript? De ball link even loshalen en de aansturing met de hand bewegen en controleren of dat mooi soepel gaat.

Bedankt voor de tips omtrent de poulie! Ga ik zeker doen!

Wat betreft de servo voor, daar heb ik mij vergist. Op de foto is te zien welke servo daadwerkelijk blijft tikken zo gauw ik de heli op spanning zet. Het lijkt erop alsof deze geblokkeerd wordt of iets dergelijks.

Dragonfly39_3.jpg

Als je verstandig bent ga je eerst naar een vliegclub met ervaren heli-vliegers. Deze mensen kunnen je helpen met afstellen en dergelijke. De problemen die je beschrijft vragen bijna om een onmiddelijke crash. Ikzelf zou in ieder geval niet in de buurt willen staan tijdens het optoeren.

Als je geen club in de buurt kent moet je me even een PB sturen, dan help ik je wel verder.

Gr. Paul

Je hebt gelijk. Ik was ook niet van plan om direct ermee te gaan vliegen. Ik ben afgelopen zaterdag bij een vliegclub geweest. Deze heet de Sun Flyers, zij hebben hun veld in Landgraaf. Ik overweeg om lid te worden van hen. Echter zal ik de heli eerst gebruiksklaar moeten maken. Ik zal eens eens in de buurt voor een reparateur kijken.

Bedankt voor de reactie.

Back