Probleem met inrijden. HPI K5.9

Hallo iedereen,

Zoals de titel al beschrijft heb ik een probleem met het inrijden van mijn nieuwe motertje.

Na mijn winterstop heb ik voor mijn Savage een splinternieuwe motor besteld, het gaat om een HPI K5.9 moter. Die standaard geleverd wordt bij een Savage XL.

Voor het inrijden koos ik dezelfde manier als die HPI op de dvd's omschrijft.

Ik heb dus de moter gestart en de auto op een verhoging geplaatst met de wielen van de grond. Nu is het probleem dat na het startten de moter een nette idle heeft maar naarmate de moter warmer wordt begint hij uit het niets te accelereren of slaat af.
Nadat ik de moter opnieuw start begint deze weer met een steady idle maar begint na 30-60 seconden toch weer te acceleren

Nu heb ik hierbij enkel de stationair proberen aan te passen wetende dat ik beter eerst om raad kan vragen. Ik ben niet zo'n ervaren afsteller namelijk.

Zelf denk ik mogelijk dat de moter ergens lekt maar toch de moter is gloed nieuw ?

Is er iemand die mij kan vertellen waar dit mogelijk vandaan komt ? Of dat het kwaad kan dat de moter toch iets accelereert ?

Wat voor brandstof gebruik je? En hoeveel % is die?? En staan je HSnaald en LSnaald wel op de fabrieks instellingen?
Mvg Rinie

Ik gebruik Tornado 25%, ik heb zelf niet aan de HS en LS naalden gedraaid. Dus ze staan exact zoals wanneer hij binnen kwam.
Ik zal eens op de site van HPI kijken of ik daar de standaard settings kan vinden dan zal ik dat eens na gaan.

In toeren omhoog schieten kan een aantal zaken zijn...

Als je de zender/ontvanger uit hebt staan heb je dan wel een veertje of elastiekje op je carburateur zitten? Zo niet kan door de trillingen de servo iets bewegen en de gasschuif open trekken.
Als je zeker weet dat de gasschuif dicht blijft moet je het zoeken in de afstelling, met name de LSN zal dan een stuk rijker moeten.

Ik heb gekeken naar de stand van de naalden, die zijn allen gelijk met de behuizing zoals wordt aangegeven. Wat mij wel opvalt is dat er geen groef in het pijpje zit van de HSN zoals er beschreven wordt in de handleiding van de Savage XL. Volgens de handleiding zou de naald gelijk moeten staan met deze groef.

Ik heb de moter zonder boekjes etc gekregen. Deze werd los aangeboden op marktplaats, ik vermoed dat deze van een nieuwe truck is gehaald om welke reden dan ook. Verder heb ik nog nergens aan gezeten en de plug er ook niet uitgehaald dat kan ik morgen eventueel nog wel na gaan.

Er zit inderdaad geen veertje of elastiekje op de carberateur, en de zender/ontvanger stonden inderdaad uit. Ik heb nog wel een veertje liggen van de standaard 3.5 moter die er ooit op zat dus dat kan ik wel eens proberen.
Het gekke is wel dat zonder de gasschuif verder te bewegen de moter ook na het herstartten weer op een steady idle start.

Dan het laatste wat mij net op viel is dat de carberateur iets af wijkt van de carberateur die ik terug vind op de site van HPI. Ik weet dat dit niet veel hoeft te betekenen maar ik vond het wel noemenswaardig. Hieronder even een fototje dan maar.

Mijn carb:
http://img577.imageshack.us/img577/1443/img0836mk.jpg

Het origineel op de site:
http://www.hpieurope.com/graphics/kits/kitpages/10516/text/IMG_9061_e.jpg

Dank je voor je reactie maar ik denk dat je mijn probleem niet goed gelezen heb.
Het betreft hier een gloednieuwe moter die niet op fabriek instellingen wil blijven lopen, en de foto's van de carberateurs geven enkel aan dat de carbs een ander model zijn. ie mijn model carb is anders dan die op de site van HPI !

moet je weer opnieuw primen voordat je weer gaat starten?
Kijk eens of er misschien een luchtlek in je tank of de brandstof slangen zit.
Of de druklijn van de uitlaat naar de tank

Nou,zal die echt nieuw zijn geweest?..
Ik heb dit blokje ook gehad,weer weggedaan,kreeg hem niet mooi aan het lopen.,zit ook een jongen uit Deventer die ook zo'n ding heeft,maar die loopt super!

Ik ben van plan om 1 dezer dagen even naar Haarlem te gaan, IJmuiden is dan niet zo ver weg meer.

Hey,

Nou ik heb zonet nog even geprobeerd, wat Roelof eigenlijk al zei leek mij meteen zo voor de hand liggend dat ik dit als eerst probeerde. Ik heb het veertje gemonteerd, en de moter bleef prima op toeren nadat ik de stationairnaald nog iets indraaide.

Wel de andere punten voor de zekerheid na gekeken, een luchtlek heb ik de slangen en tank vorig jaar augustus al op gecontroleerd daarna is er niet meer mee gereden. (Moter die erop zat was gewoon op)

De O-ring was aanwezig tussen behuizing en carb, ook bleef de carb erg koel in vergelijking tot de koelkop.

Al met al blijkt het dus dat het een beetje loos alarm is geweest, heb nu het eerste tankje erop zitten. Helaas had ik niet veel meer tijd en het feit dat de buren mijn ethousiasme over het inrijden niet deelden zal ik het een andere keer af moeten ronden.

Heel erg bedankt voor jouw aanbod en oplossing Roelof en de anderen natuurlijk ook bedankt!

Back