probleem met instellen van de centax clutch gap

Ik rij met een serpent 720.
De koppeling stel ik in zoals beschreven in de handleiding. Dus de veer opspannen, dan de clutch gap proberen in te instellen op 0.7mm en dan de laatste speling bijna wegwerken met shims.
Dit gaat allemaal goed behalve het instellen van die clutch gap op 0.7mm.
Tot voor kort gebruikte ik de orginele (gewone) tandwielen. Om die 0.7mm in te stellen gebruikt ik zo tooltje waarmee je de "gap" kan meten. Dit ging behoorlijk.

Nu gebruik ik echter de nieuwe "wide contact" tandwielen. En blijkbaar kan ik nu dat tooltje niet meer gebruiken. Ik moet dit dus gaan meten met een schuifpasser. En hier ben ik altijd mee aan het sukkelen want echt nauwkeurig meten gaat dit niet.

Iemand enige tips om de centax koppeling op een makkelijke manier in te stellen.
 
schuifmaat gebruiken met het puntje wat aan de achterkant uit je schuifmaat komt dus niet bij de bekken maar de lange kant.
door de clutch op en neer te trekken en te meten en da van elkaar aftrekken.

mvg hans
 
schuifmaat gebruiken met het puntje wat aan de achterkant uit je schuifmaat komt dus niet bij de bekken maar de lange kant.
door de clutch op en neer te trekken en te meten en da van elkaar aftrekken.

mvg hans

Lezen is soms moeilijk:

Nu gebruik ik echter de nieuwe "wide contact" tandwielen. En blijkbaar kan ik nu dat tooltje niet meer gebruiken. Ik moet dit dus gaan meten met een schuifpasser. En hier ben ik altijd mee aan het sukkelen want echt nauwkeurig meten gaat dit niet.

Er zijn ook andere tools in de handel maar die kosten wat of je moet het zelf maken.
Serpent Model Racing Cars - News - Team Tamale Digital Gap and Endplay Tool
 
Hij geeft aan dat hij wel weet hoe het moet maar ondervind wat problemen met het goed aflezen wat ik kan begrijpen als je klok op 1 lager wankelt.
 
Gaat voor 139 dollar bij Kamikaze over de toonbank.....

Maar ja, het is niets anders dan een meetklok met een adapter.
 
Nog even uitleg over hoe:

Verwijder alle lagers onder de klok vandaan, alleen het bovenste lager in de klok.
Druk de klok op de schoen en steek de meetsteel van je schuifmaat in de klok tot op de krukas. Belangrijk is dat de onderkant van de schuifmaat (dus niet de steel) aan twee kanten om de klok rust. Zet de schuifmaat op 0!
Bouw nu de lagers en sims op totdat je een gap hebt van +/- 0,5. Zorg er voor dat je een end-play hebt van 0,2, dit komt in totaal neer op een gap van 0,7.

Ow ja, wij moesten van onze meesters dat mooie tooltje weggooien :cool:
 
Er staat op youtube een aardig instructiefilmpje over afstellen van je koppeling en de verschillende manieren om de gap te meten. Zoek even op centax clutch tuning. Het is een filmpje van M. Salven.
 
Nog even uitleg over hoe:

Bouw nu de lagers en sims op totdat je een gap hebt van +/- 0,5. Zorg er voor dat je een end-play hebt van 0,2, dit komt in totaal neer op een gap van 0,7.

Ow ja, wij moesten van onze meesters dat mooie tooltje weggooien :cool:

Pieter, volgens mij gaat dit niet goed. Als je een gap hebt van 0,5 wordt die nooit meer. Je endplay stel je in door shims voor het lager in je klok te zetten waardoor de klok meer naar het druklager staat. Foutje bedankt;)
Of ik lees het verkeerd maar dacht het niet.:sleeping:

PS dat mooie tooltje , als je die toch niet gebruikt hou ik me aanbevolen.
 
Ik weet wel hoe ik het moet uitvoeren. Enkel de praktische uitvoering daarvan vind ik nogal onnauwkeurig. Zoals hier al gemeld kan het nogal onnauwkeurig meten zijn met een schuifpasser als de koppelingsklok een beetje wobbelt.
Het tooltje wat Roelof voorstelt ziet er in ieder geval mooi uit. Maar dat tooltje past dan niet op ieder merk? Ik zag op hun site een versie voor serpent/mugen en een versie voor kyosho.
Het verwijderen van het tandwiel van de 1e versnelling moet ik nog eens proberen en het filmpje van Salven zal ik ook nog eens bekijken.
 
Pieter, volgens mij gaat dit niet goed. Als je een gap hebt van 0,5 wordt die nooit meer. Je endplay stel je in door shims voor het lager in je klok te zetten waardoor de klok meer naar het druklager staat. Foutje bedankt;)
Of ik lees het verkeerd maar dacht het niet.:sleeping:

PS dat mooie tooltje , als je die toch niet gebruikt hou ik me aanbevolen.

Het hangt er vanaf hoe je het geheel uitshimt. Als je het op de gebruikelijke manier doet zoals beschreven wordt door bijv. Xray en Serpent zal je gap inderdaad nooit groter zijn dan hoe je het op dat moment hebt uitgeshimt.
Wanneer je de koppeling shimt zoals in de Capricorn handleiding (en wellicht die van Shepherd) tel je het gap op bij de hoeveelheid endplay. Daarom bouw je die ook met een gap van 0,45.
 
dus zoals je in het filmpje van salven ziet hoef je ze niet meer bij elkaar op te tellen?
gap=gap toch.

na de gap doe je onder je onderste lager met sims de endplay afstellen toch.?

mvg Hans
 
Het hangt er vanaf hoe je het geheel uitshimt. Als je het op de gebruikelijke manier doet zoals beschreven wordt door bijv. Xray en Serpent zal je gap inderdaad nooit groter zijn dan hoe je het op dat moment hebt uitgeshimt.
Wanneer je de koppeling shimt zoals in de Capricorn handleiding (en wellicht die van Shepherd) tel je het gap op bij de hoeveelheid endplay. Daarom bouw je die ook met een gap van 0,45.

je zal wel gelijk hebben Daan maar ik snap er niets van hoe capricorn dat dan doet?:confused: Maar de beschrijving van Pieter is die van xray of gelijk aan.
 
Ik snap het idee maar logisch vind ik het niet want je moet 2x meten. Eerst je ophoging van de clutchbell met 0.5mm zodat daarna 0.2mm endplay moet uitmeten. Bij eerst de 0.7mm gap kan je de endplay gevoelsmatig bepalen wat sneller gaat, ik vrees dat weer zo'n handtekening van een rijder of fabrikant in procedure is net als de vele inlooptechnieken.

Overigens werk ik niet met een endplay, door gebruik te maken van een klein golfringetje (veer) kan ik een zero endplay instellen.
 
Ik snap het idee maar logisch vind ik het niet want je moet 2x meten. Eerst je ophoging van de clutchbell met 0.5mm zodat daarna 0.2mm endplay moet uitmeten. Bij eerst de 0.7mm gap kan je de endplay gevoelsmatig bepalen wat sneller gaat, ik vrees dat weer zo'n handtekening van een rijder of fabrikant in procedure is net als de vele inlooptechnieken.

Overigens werk ik niet met een endplay, door gebruik te maken van een klein golfringetje (veer) kan ik een zero endplay instellen.

Nope, één keer meten. Die endplay van 0,2 die ik gevoelsmatig. Overigens heeft dit niets met een handtekening te maken of iets van een fabrikant. Het is de manier zoals Pietsch, Collari, Bertin, etc etc dit doet... geen tooltje ...
Of bedoelde je Serpent of Xray?

Nog voor Jan Willem: als je een end-play van de klok op 0,5 zet terwijl die op het lager gedrukt zit en je kan hem daarna met endplay nog 0,2 "uittrekken" dan zit je op? Denk verder ook nog even aan een zachte veer met een grote gap of een harde met een kleine gap, speel daar eens mee.

Het gebruik van een golfveer met 0-mm endplay is niet aan te raden, als de zaak warm wordt gaat dit moeilijker lopen / draaien (is mijn ervaring).
 
Ik vertrouw meer op een vaste gap en een gevoelsmatige endplay dan andersom want eindigen met een gap die tussen de 0.6 en 0.8 kan liggen geeft mij meer een onvoorspelbare koppeling.
 
in het volgende filmpje is een alternatieve methode, voor als het meten wat lastig is. Het komt er op neer dat je eea uitshimt dat de klok net aanloopt. vervolgens 0,6 mm aan extra shimmetjes erbij en je gap is 0,6 mm.
Lijkt te simpel, maar het werkt wel voor mij.

NsjnsuljyEg[/media] frizione.wmv - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top