probleem met instellen van de centax clutch gap

Nog voor Jan Willem: als je een end-play van de klok op 0,5 zet terwijl die op het lager gedrukt zit en je kan hem daarna met endplay nog 0,2 "uittrekken" dan zit je op? Denk verder ook nog even aan een zachte veer met een grote gap of een harde met een kleine gap, speel daar eens mee.
OK Pieter nu snap ik het. Duidelijk. Gap is voor mij wat je meet als de klok tegen het druklager aan staat. Maar wanneer je hem naar het vliegwiel drukt met de lager er in heb je de endplay. Echter staat de klok tegen de koppeling schoen met lager er in als ik hem terug druk. Dan heb ik nog geen endplay en dat kan ik ook niet meten. Dat doe ik proef gewijs door met een gap van 0,7 steeds shims te zetten op de krukas voor het lager totdat in een endplay overhoud die ik goed vind.

Ik meet overigens tussen koppelingschoen houder en de klok op de rand en zet die waarde op nul. Dan druk ik de klok naar voren en weet de GAP.
De klok heeft dan natuurlijk geen enkele zijdelingse speling anders krijg je meet fouten.

Dat van die veer vind ik een goed advies die ik reeds wist en ook probeer.
Een strakke veer is niet altijd de beste methode om acceleratie te krijgen heb ik inmiddels ondervonden. Bij de 2,1 luistert dat mogelijk nog nauwer dan die 3,5 cc pk fabrieken die alles wel kunnen trekken.;)
 
je zal wel gelijk hebben Daan maar ik snap er niets van hoe capricorn dat dan doet?:confused: Maar de beschrijving van Pieter is die van xray of gelijk aan.

Handleiding voor het bouwen van de Cap. koppeling:

http://www.dsmotorsport.nl/Manual%20WCE%20Clutch.pdf

De manier van shimmen is ook toepasbaar op andere koppelingen, als je bijvoorbeeld een Xray HD koppeling hebt met de Capricorn schoen en veer en hem op dezelfde manier opbouwt kan je al aardig in de buurt komen van een Capricorn koppeling.
 
Handleiding voor het bouwen van de Cap. koppeling:

http://www.dsmotorsport.nl/Manual%20WCE%20Clutch.pdf

De manier van shimmen is ook toepasbaar op andere koppelingen, als je bijvoorbeeld een Xray HD koppeling hebt met de Capricorn schoen en veer en hem op dezelfde manier opbouwt kan je al aardig in de buurt komen van een Capricorn koppeling.

Vul even een paar dingen aan Daan. Het eerste wat je doet is de koppelingsklok ontdoen van lak / coating aan de binnenzijde, op de plaats waar de schoen zal aangrijpen. Zonder dat zal je blijven afstellen. Daarnaast moet je bij een nieuwe schoen -0,1mm instellen als gap, na inslijten van de schoen zit je op de gewenste gap.
 
Ik heb ondertussen ook een Capricorn koppeling (voor serpent) gekocht. Een extra volledige reserve koppeling is altijd handig.

In de handleiding (uit de link hierboven) staat dat je een pre-tension van 0.35mm moet hebben voor de veer. Voor de orginele serpent koppeling was dit 1mm.
Vanwaar dit grote verschil? Is dit omdat er achter het vliegwiel nog een "gap" van 0.5mm voorzien wordt? Of heeft dit gewoon met de veer te maken?

Als ik alles doorlees dan merk ik ook dat deze koppelling anders geshimed wordt dat een serpent koppelling. De clutch gap en de end-play worden net andersom geshimmed.
Heeft dit te maken met de koppeling zelf of is dit gewoon een andere manier van werken en uitschimmen?
Als dit dan gewoon een andere manier van werken of uitshimmen is, kan je de Capricorn koppeling dan ook gewoon shimmen zoals een serpent koppeling?
 
Ik heb ondertussen ook een Capricorn koppeling (voor serpent) gekocht. Een extra volledige reserve koppeling is altijd handig.

In de handleiding (uit de link hierboven) staat dat je een pre-tension van 0.35mm moet hebben voor de veer. Voor de orginele serpent koppeling was dit 1mm.
Vanwaar dit grote verschil? Is dit omdat er achter het vliegwiel nog een "gap" van 0.5mm voorzien wordt? Of heeft dit gewoon met de veer te maken?

Als ik alles doorlees dan merk ik ook dat deze koppelling anders geshimed wordt dat een serpent koppelling. De clutch gap en de end-play worden net andersom geshimmed.
Heeft dit te maken met de koppeling zelf of is dit gewoon een andere manier van werken en uitschimmen?
Als dit dan gewoon een andere manier van werken of uitshimmen is, kan je de Capricorn koppeling dan ook gewoon shimmen zoals een serpent koppeling?

Het verschil in preload komt door de veer, de Capricorn veer is velen malen harder dan de standaard Serpent veer. Met een preload van 0,35mm zou de koppeling met elk type motor moeten werken(zonder door te slippen). Wanneer je een motor hebt met wat meer vermogen kom je uit op een preload van 0,4-0,5mm.

Dit is een andere manier van werken, zelf prefereer ik de Capricorn methode. Het maakt het instellen van het clutchgap makkelijker aangezien alle lagers in de klok zitten en de klok dus minder zijdelings kan bewegen als je met de schuifmaat aan het meten bent.

Eventueel heb ik ook nog een Nederlandse versie van de handleiding.
 
Ik heb deze voormiddag (had toch een half dagje vrijaf) alles nog eens doorgenomen en geprobeerd.
Ik heb eenst een serpent koppeling geinstalleerd op de serpent manier en dan de capricorn koppeling op de capricorn manier. Beiden op dezelfde motor.
Mijn eerst indruk is dat de capricorn manier wel makkelijk is om alles af te meten. Maar het is natuurlijk een aanpassing als je de serpent manier gewend bent.

Als het dan ook goed voorheb dan kan je evengoed een orginele serpent koppeling afstellen op de manier zoals door capricorn beschreven? En omgekeerd dan ook? Een capricorn koppeling afstellen op de serpent manier.
Voor beiden moet de werking dan hetzelfde blijven?
 
Nou ja, je had kunnen zien dat beide koppelingen een dezelfde soort constructie en onderdelen kennen dus kan je de setup ook op beide manieren bepalen.
 
Ondertussen heb ik die capricorn koppeling ook geprobeerd.
Ik had gestart met een pre-load van 0.35mm zoals beschreven. Dit was blijkbaar veel te veel want de koppeling pakte helemaal niet. Ik heb deze dan maar vermiderd tot 0.3 en dan zelfs tot 0.2 zodat ze wel pakte.
Ik gebruikte hiervoor een goeie (redelijk nieuwe) motor (Sirio) die nog voldoende power heeft. De serpent centax werkte hier goed op.

Heb ik dan iets verkeerd gedaan met de capricorn koppeling waardoor ik dergelijke kleine pre-load moet instellen? Iets verkeerd ingesteld als clutch-gap bvb?

Ik heb uiteindelijk weer de serpent centax gemonteerd en daar had ik opnieuw geen problemen mee.

Nog een vraagje:
Tussen vliegwiel en carter word er bij capricorn een "gap" voorzien van 0.5mm.
Bij de serpent 720 wordt er hier niet over gesproken. Gewoon het vliegwiel monteren zonder te meten. En ik dacht me te herinneren dat bij de serpent 710 en tss vliegwiel en motor eerst nog een shim van ... kwam. Als ik de constructie van een centax bekijk, dan is de ruimte tss motor en vliegwiel niet van belang voor de pre-load of clutch gap maar enkel om de gehele koppeling al dan niet op te schuiven.
Klopt dit?
 
Wat je niet achter je vliegwiel vult moet je aan de voorkant bij de thrustbearing met de gap shims doen.
Vroeger met de Centax-1 kon je alleen met shims achter het vliegwiel de gap bepalen.
 
Dus de ruimte of shims achter je vliegwiel is enkel maar om minder (of meer) shims nodig te hebben om eenzelfde clutchgap in te stellen.

(Bij Capricorn spreken ze duidelijk van 0.5mm terwijl ze bij serpent hier niet over spreken.)
 
Klopt, er kunnen wat verschillen zijn in de maatgeveng van de top van de krukas tot aan de vliegwielmoer, in veel manuals is hier een vaste maat voor, ik geloof 9.2mm. Maar bij een 1e montage kan dit verschillen door bv. een andere conus of krukas waardoor die maatgeving een snelle check is voordat je de rest van de koppeling monteert.

Op basis van die maat kan je de boel weer los trekken en shims plaatsen zodat je minder shims nodig hebt om de uiteindelijke gap op te vullen.
 
Back
Top