D
djiewie
Guest
OK Pieter nu snap ik het. Duidelijk. Gap is voor mij wat je meet als de klok tegen het druklager aan staat. Maar wanneer je hem naar het vliegwiel drukt met de lager er in heb je de endplay. Echter staat de klok tegen de koppeling schoen met lager er in als ik hem terug druk. Dan heb ik nog geen endplay en dat kan ik ook niet meten. Dat doe ik proef gewijs door met een gap van 0,7 steeds shims te zetten op de krukas voor het lager totdat in een endplay overhoud die ik goed vind.Nog voor Jan Willem: als je een end-play van de klok op 0,5 zet terwijl die op het lager gedrukt zit en je kan hem daarna met endplay nog 0,2 "uittrekken" dan zit je op? Denk verder ook nog even aan een zachte veer met een grote gap of een harde met een kleine gap, speel daar eens mee.
Ik meet overigens tussen koppelingschoen houder en de klok op de rand en zet die waarde op nul. Dan druk ik de klok naar voren en weet de GAP.
De klok heeft dan natuurlijk geen enkele zijdelingse speling anders krijg je meet fouten.
Dat van die veer vind ik een goed advies die ik reeds wist en ook probeer.
Een strakke veer is niet altijd de beste methode om acceleratie te krijgen heb ik inmiddels ondervonden. Bij de 2,1 luistert dat mogelijk nog nauwer dan die 3,5 cc pk fabrieken die alles wel kunnen trekken.