Probleem met jetcat P20 pompen?

Hallo,
De pomp van onze P 20 Funjet heeft het na een goede 10 vluchten opgegeven. Ze draait nog, want je hoort ze draaien als je pugeert, maar ze pompt niet meer.
We hebben onmiddelijk een nieuwe besteld, die werkte perfect en de motor draaide opnieuw prima. Maar na nog geen 10 vluchten stopte deze er opeens midden de vlucht met nog een halve tank opnieuw mee.
Oorzaak opnieuw de pomp. Ze verpompt weer geen feul meer, wat je ook doet.
Ik heb ze al met de leidingen in een bekertje feul gestopt en gepurgeerd, maar ze zuigt gewoon niks aan. Ook met een spuit wat feul aan de inlaatzijde gebracht terwijl ze draaide, maar ook dit haalt niks uit.
Filtertje aan inlaat is mooi proper dus dit is ook geen oorzaak.

wie weet meer?

Pomp cavitatie ?

Hallo Antony,

Ik zou het filter niet aan de zuigzijde van de pomp plaatsen, maar aan de perszijde. Aan de inlaatzijde van een pomp wil je een zo gering mogelijke weerstand hebben om cavitatie in de pomp te voorkomen. Zelfs een schoon filter kan, indien het te klein gedimensioneerd is, te veel weerstand opleveren. Het zou best kunnen zijn dat je bij stationair draaien nergens last van hebt, maar dat bij volgas de pomp caviteerd doordat de druk in de aanzuigleiding te ver daalt vanwege een te grote weerstand van je filter. Dit zal je pomp in rap tempo naar de eeuwige jachtvelden bevorderen.

Normaal kun je een caviterende pomp herkennen aan een verhoogde geluidsproductie, maar naast een draaiende jetmotor vrees ik dat dat niet meer hoorbaar is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Raymond

De filter is degene de origenele van Jetcat die bij de turbine zat en het verbruik van een p20 is heel gering.
Kan de pomp echt in enkele vluchten om zeep zijn door een brandschone filter aan de inlaatzijde?

grtz A

Heb je al eens gebeld met de JetCat service?
Zij zullen je vast wel meer kunnen vertellen over mogelijke oorzaken en wat wel en niet te doen.

Ook zou ik als een pomp zo snel stuk ging toch eens even een JetCat ernaar laten kijken wat er precies aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden.

1x okee, maar 2x...........

Daarnaast heeft Raymond wel gelijk, van de tank naar de pomp moet zo min mogelijk zitten, ook geen filters, deze zitten allemaal na de pomp.
De pomp drukt namelijk makkelijk dan dat hij zuigt.

Grt en succes,
Berto.

leverancier inschakelen

Hallo Anthony,
Neem ook even contact op met je leverancier.
Deze zou dan voor jou wat druk kunnen uitoefenen op JetCat.

Het zou i.i.g. kostenloos door JetCat vervangen dienen te worden.

Veel succes!

Beide pompen zijn terug van bij jetcat en zijn kosteloos vervangen zonder enige uitleg.
In de handleiding van de P20 staat trouwens dat de feulfilter voor de pomp moet.

grtz A

Gefeliciteerd Anthony,

Mooi dat je nu weer 2 nieuwe pompen hebt. Jammer alleen dat Jetcat niet aangegeven heeft wat er mis was met de oude. Desalniettemin raad ik je sterk aan geen filter voor de pomp te plaatsen (uiteraard wel een goed filter gebruiken bij het vullen van je tank !).

Succes en groeten,

Raymond

Back