Probleem met kiezen juiste elektra ornithopter

Discussie in 'Ornithopters' gestart door BlackBird, 20 mrt 2014.

  1. BlackBird

    BlackBird Guest

    Hallo,

    Ooit heb ik eens met een ornithopter gevlogen maar nu wil ik zelf een vogel (ornithopter) maken. Maar nu zit ik met de juiste elektronica kiezen in de knoei.

    Als goed is bestaat een ornithopter uit:
    Edit: aangepast wegens foutief beschrijven probleem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2014
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo,

    De te gebruiken spullen hangen sterk af van de maat van de orni die je wilt gaan bouwen.
    Bv. mijn FBKanarie heeft een spanwijdte van ca. 100 cm en een gewicht van ca. 375 gram.
    Daar past dan goed een Lipo bij van 2s1500 en een motortje van ongeveer 50 gram.
    Regelaartje 12A met 5V bec weegt 13 gram en 2 servo's van 6 gram.
    Ontvanger van Jeti is nog 35MHz, deze orni heb ik gebouwd in 2006, ik zou nu gaan voor 2.4GHz.

    Zaak is om alles zo licht mogelijk te houden ;)

    Met een beetje zoeken hier in de diverse ornidraadjes, kom je ook al veel te weten.
    Kant en klare ontwerpen zijn nagenoeg niet (meer) te vinden, je zult zelf een en ander bij elkaar moeten zoeken.

    Heb je al een idee wat je precies wilt gaan bouwen?
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2014
  3. BlackBird

    BlackBird Guest

    Jazeker heb ik een idee wat ik ga bouwen,

    Ik ben van plan om echt een BlackBird te bouwen, met de vleugelslag van een vogel. Waarbij de vleugel en staartvorm zo natuurlijk mogelijk na gemaakt wordt.

    alleen moet het wel indoor zijn, dus alles moet extreem klein. Onderstaande link hanteer ik als voorbeeld. Zodoende moet ik aardig wat over het internet struinen om de juiste elektronica te vinden en hoe ik het moet maken:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=455844
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2014
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Heel veel succes, bedenk wel dat het ons (Niek, Joost en ikke) ongeveer 6 jaar heeft gekost om een goed werkende versie te maken. Wij zijn toen ook vanuit niets begonnen.
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
  6. BlackBird

    BlackBird Guest

    ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mrt 2014
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat is verenstaal. Is in lengtes van 1 meter en in vele diameters verkrijgbaar bij elke goede modelbouwwinkel.

    Als je zulke vragen stelt is je modelbouwkennis gering en daarmee een ornithopter een wel heel grote uitdaging...
     
  8. BlackBird

    BlackBird Guest

    Ja weet ik, erg dom. Maar naar nader onderzoek heb ik onderstaand lijstje besteld als basis:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. BlackBird

    BlackBird Guest

    [​IMG]
    ik ben begonnen met een 3d schets te maken van het frame waar het geheel in komt, dit heb ik gedaan met google sketchup.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    2 vleugelslagen en het geheel licht uit elkaar........

    Kijk eerst eens naar de al bestaande modellen, bouw die vrije vlucht modellen en leer ervan.

    De Kestrel, Parkhawk, Ikarus en de Eagle zitten op 6 slagen per seconde bij een spanwijdte van 1,2 meter. Word je model kleiner dan moet de slagfrequentie omhoog.
     
  11. BlackBird

    BlackBird Guest

    Kijk en ervaar :p

    Jup, bij al die modellen is het geheel veel dichter, maar dat is nog maar het frame he, na een halfuurtje verder schetsen ziet het er zo uit:
    [​IMG]
    U heb gelijk met die vleugelslag >> en het is kapot, maar dat wordt het risico, maar het frame wordt nog wel dicht gewerkt. De motor heeft een onderplaat nodig (waar die op komt te staan, verder word de ontvanger, regelaar, accu nog aan een plaat bevestigt. Maar het blijft een risico.
    [​IMG]

    spanwijdte 87,6 cm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. BlackBird

    BlackBird Guest

    Het uiteindelijke resultaat is als volgt: (zonder de elektronica)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Denk eerlijk gezegd dat je de moeilijkheidsgraad van het ontwerpen en bouwen van een ornithopter wat onderschat. Toch is er over dit onderwerp via de zoekfunctie veel informatie op het forum te vinden. Bij voorbeeld dit: eagle-aangepast-en-hij-vliegt-nu-het-fijntunen-%3B
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. BlackBird

    BlackBird Guest

    volgende week hoop ik aan de bouw te starten, natuurlijk loop ik tegen moeilijkheden aan. Maar bovenstaande schetsen, zijn nog maar schetsen die uitgewerkt moeten worden in een tekening.
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ok, prima, je wil dus met schade en schande wijs worden.

    Mijn advies, lees eerst eens alle info hier en alle info op rc-groups en de website die ik je eerder al gaf. Ga dan eens kijken wat je modelbouw ervaring is en bekijk of je dit project wel wil beginnen.
    Wij, enkele zeer ervaren modelbouwers en vliegers hebben dit met heel veel schade bereikt, en al onze kennis hier en rc-groups en op een op louche wijze verdwenen site gedeeld. Lees dat eerst maar eens na voordat je begint met alleen maar wat hout en zo.
     
  16. BlackBird

    BlackBird Guest

    ik ga me maar niet op de indoor ornithopter kant richten. Ik ben nog te onervaren op het gebied van modelbouw om gelijk al met een ornithopter te beginnen, en dan met het ontwerpen daarvan. Ik ga me eerst richten op een modelbouwvliegtuig leren te besturen, en een bestaand ontwerp te bouwen, dan ik ooit aan een ornithopter te beginnen. Maar ondanks dat, bedankt voor jullie advies!
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Verstandig besluit!

    Wat dat modelvliegen betreft, ga naar een vereniging. Dat is de beste methode om zonder veel schade het modelvliegen te leren. Bij verenigingen zit een schat aan kennis en ervaring en ze beschikken over ervaren instructeurs. Zo worden de eerste vluchten geen ramp en leer je goed modelvliegen. Geen "modelvliegtuig in de lucht houden".
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zeker doen zou ik zeggen:
    Radio Modelvliegclub Nimbus, Elst
    Betuwse Modelvlieg Club, Tiel
    Radio Model Vlieg Club Cumulus, Winssen


    Twee forumtipjs in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.[​IMG]
    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     

Deel Deze Pagina