Probleem met lipo-accu laden

hallo,

Ik heb een probleem met m'n lipo's. Ik rij 2x2s en laad ze los van elkaar op. Als ik er eentje wil gaan laden geeft die meteen 8.4 volt aan, binnen 10 min slaat die dan af 'omdat die vol zou zitten'. Als ik de andere lipo aansluit dan gaat die meteen piepen en staat er LV ( low voltage ) terwijl de cellen los gewoon 4.2 volt zijn. Het rare is = ik heb er zeker weten mee gereden!
Met een andere paar accu's waar ik ook mee heb gereden, zijn niet 8.4 maar rond de 7.5 volt ( weet niet meer uit m'n hoofd welk voltage, maar er zat zeker minder voltage in als 8.4 ).

Dus weet iemand wat ermee aan de hand is, alle cellen zijn gelijk, er zit geen dooie tussen.

gr koen

hallo,

Ik heb een probleem met m'n lipo's. Ik rij 2x2s en laad ze los van elkaar op. Als ik er eentje wil gaan laden geeft die meteen 8.4 volt aan, binnen 10 min slaat die dan af 'omdat die vol zou zitten'. Als ik de andere lipo aansluit dan gaat die meteen piepen en staat er LV ( low voltage ) terwijl de cellen los gewoon 4.2 volt zijn. Het rare is = ik heb er zeker weten mee gereden!
Met een andere paar accu's waar ik ook mee heb gereden, zijn niet 8.4 maar rond de 7.5 volt ( weet niet meer uit m'n hoofd welk voltage, maar er zat zeker minder voltage in als 8.4 ).

Dus weet iemand wat ermee aan de hand is, alle cellen zijn gelijk, er zit geen dooie tussen.

gr koen
Met zo.n avatar zou je ook wel problemen krijgen hoor

En dat slaat op..?

Als ik een vraag stel, dan wil ik daar graag antwoord op. Niet dat ik de eerste comment meteen een reactie krijg waar ik helemaal niks aan hebt.

En dat slaat op..?

Als ik een vraag stel, dan wil ik daar graag antwoord op. Niet dat ik de eerste comment meteen een reactie krijg waar ik helemaal niks aan hebt.

Ik neem aan dat je lipo's wel met een balancer laad?

waarschijnlijk trek de regelaar de accus in onbalans leeg.

zodanig dat 1 accu onder het minimale voltage komt om te laden.

deze lipo kan je met een laag amperage weer ''wakker'' maken door op nimh programma te draaien.. een minuut of 3-4. niet meer als 0.5a ofzo let op de tempratuur van je lipo.

Na het nimh programma kan je weer op lipo programma doorladen.

komen de lipo's uit 1 bestelling of heb je ze apart gekocht?

Heb je de accu's altijd samen gebruikt of ook apart.

dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden als je lipo's op deze manier wil gebruiken.

als je op deze manier doorgaat heb je kans dat 1 van de lipo's de geest geeft.

Groetjes Robert

Een beetje raar probleem. Twee dezelfde Li-Po's die parallel zijn ontladen, moeten (ongeveer) gelijk ontladen zijn. Weet je zeker dat de parallelschakeling goed is en dat je niet op één pakket hebt gereden?

Het zou in ieder geval verklaren dat één pakket bij het laden snel vol is.

Blijft over het niet willen laden van het andere pakket. Ook een vreemd probleem. De lader detecteert een low Voltage en je meet 4,2 Volt. Als dat voor twee cellen geldt, dus totaal 4,2 Volt dan heeft je lader gelijk. Dan is de celspanning 2,1 Volt per cel. Je Li-Po's zijn dan diepontladen en waarschijnlijk alleen nog geschikt voor het Klein Chemisch Afval. Li-Po's mogen niet onder een spanning van 3 Volt per cel worden ontladen. Het is veiliger en beter voor je Li-Po om daar zelfs nog wat boven te blijven.

Gebruik je geen beveiliging tegen diep ontladen? Die moeten dit soort problemen juist voorkomen.

Oja, die opmerking over je avatar, daar moet je niet over zeuren. Die roep je zelf over je af.

Laatst bewerkt:
De lipo is 4.2 volt per cel dus 8.4 per pakket, heb er zeker weten met gereden. Maar ik ga denk ik zo wel die nimh methode gebruiken, 0.5 ampere een paar minuutjes lang.

gr koen

Niet doen! Een Li-Po met een spanning van 4.2 Volt per cel is volledig geladen. Als je zo'n Li-Po in het Ni-** gaat laden gaat het helemaal fout.

Dat soort oplossingen zijn voor mensen die precies weten waar ze mee bezig zijn. Daar behoor je nog lang niet toe. Dat geeft niet, ervaring komt vanzelf maar in de tussentijd geen rare dingen gaan doen.

Je had het toch over 4,2 Volt per cel die na korte tijd vol waren en dat je andere pakket low voltage aangaf.
Die van 4.2 Volt per cel ging je met het Ni-** programma laden, staat hierboven. Beetje warrig allemaal.

Is op de lader het juiste cellenaantal ingesteld?

Laatst bewerkt:
Alles staat goed ingesteld, de accu is 4000 mah, 7.4 volt en zo staat het ingesteld. Het ligt niet aan de lader, zit nu andere lipo's ( wel zelfde soort ) aan het laden.

gr koen

Eerste vraag:
Je meet de spanning toch wel onbelast?
Als je de spanning meet tijdens het laden of ontladen krijg je niet de echte accu spanning waar wij over praten.
De onbelaste spaninng van een geheel lege lipo is ongeveer 3,4 volt, een half volle 3,7 volt en een hele volle 4,15 volt (per cel)

Ook kun je meten de spanning per cel onder lichte belasting (zeg een klein lampje) dan mag de spanning nauwelijks inzakken.

Heb je een slechte cel (die dus veel te veel inwendige weerstand heeft) dan krijgt de lader er geen stroom in en geeft de lader een spanning van 4,2 volt aan, dit is het voltage van de lader!
Zowel een slechte volle accu als een slechte lege accu hebben onder lading dus 4,2 volt per cel.

Kan je lader ook ontladen?
Dan kun je kijken hoeveel Mah de lader uit de accu trekt voor je (ont)lader afslaat.
Wil je weten wat de accu's nog presteren dan moet je dus ontladen tot 3 volt per cel (dat is de belaste spanning tijdens het ontladen, als het ontladen gestopt is zul je weer een hogere spanning meten).

Hierna direct weer laden, en natuurlijk gaat er dan als het goed is iets meer Mah in de accu als eruitgehaald is (dat noemen we rendement).
Je accu nooit leeg bewaren!

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Back