Probleem met mijn brushless Kontronic

Hallo,

Aangezien er op dit Forum aanzienlijke expertice zit mee te lezen, wilde ik dit vraagje eens stellen.
Ik wil mijn MPX Skycat uit gaan rusten met een brushless Kontronic motor
type KONTRONIK Fun 500-19 met een smile 40-6-18 regelaar.
Ik heb de regelaar conform de instructie ingesteld op het gebruik in een vliegtuig.
Nu gebeurt er het volgende.
Als ik de motor wil optoeren dan lijkt het of hij eerst moet zoeken welke kant hij op wil draaien.
Hij tikt dan enkele cm links danwel rechts.
Als ik hem dan een tikje de goede draairichting geef dan loopt ie gelijk als een speer.
Wie weet hier een oplossing voor.
En wat is hier de beste prop (maat en merk??) voor op 7 of 8 cellen??
Waar kan ik eeen goede proppellor meenemer kopen.
Er treedt rond de 10000rpm een heel vervelende trilling op en ik denk dat dit mede door de meenemer komt.
Ik heb t liefst een goede spinner (45/48mm) staat op mooier :wink:

Herkent iemand bovengenoemd probleem?? :roll:

Ik durf er zo niet mee te gaan vliegen, en het is zo'n mooie kist.

HELP HELP HELP...............

Alvast bedankt voor de medewerking.

Groetjes
Martin

Ik heb de kontronik 500-27 met een 5.2 vertraging
Ik heb hetzelfde het schijnt door de vertraging te komen.
Als je vliegt is het over.
Kijk wel uit als hij op de grond staat en niet aan wil brand de regelaar af ik heb ook mijn tweede.
Dus op de grond rustig gas geven kijken of hij draait dan meer gas geven.
met de 480 met vertraging hebben we hetzelfde.
Met een 400 zonder vertraging hebben we het niet.
Het is verder een hele goede motor een goede keus als hij trilt leg het volgens mij niet aan de motor.
Heb je hem wel bevestigt?
Je mag hem niet in je handen houden en laten draaien.
Hij kan dan wegslaan uit je handen omdat hij zijn juiste punt zoekt hoe dat heet weet ik niet maar ze hebben mij er heel duidelijk voor gewaarschuwd.
Kijk voor de prop op hun site daar staan veel mogelijkheden op ik ken jouw kist niet weet niet of je een vertraging heb hoe zwaar hij is.

Hallo Bertus,

Bedankt voor je reactie.

Nee, de motor wordt als direct drive gebruikt.
Ik heb heilig ontzag op alle soorten motoren, dus zonder goede bevestiging laat ik niet draaien.
Ik heb er nu een 8x5 APC prop op zitten. Trekkracht genoeg en ongeveer 23 Amp.
Ben er alleen niet van overtuigd dat dit zo hoort.
Ik heb voor mijn heli een hacker een deze heeft nergens last van.

Ik ben zeker benieuwd naar meer reacties.

Groeten

Martin

Nu heb ik hier toevalligeen kontronic catalogus liggen, el lees daar:
7 cellen, 9x5 (33A)
8 cellen, 8x4 (28A)

Lijkt mij ook zinvol om flink omhaag te gaan met de stroom. Zoals je het nu gebruikt is het nauwelijks beter dan een speed600, zeker niet als die vertraagd is.

Beter:
Zet er een vertraging op en gebruik een grote prop wat op dit soort 3D vliegtuigen hoort.
Uit dezelfde tabel:
10 cellen, 1:2.4, 13x8 37A
Neem je RC 4/5RC 1600, dan zit je op hetzelfde gewicht (alleen vertraging extra), maar wel netto dubbel vermogen (ook dubbel trekkracht).
Vanwege de betere prop voelt het echter als een verdrievoudiging van de combinatie zoals jij het nu voorstelt.

Als het dus een beetje meer moet zijn...

Hallo allemaal,

Ik heb het zelfde probleem met een Kontronic 480 met een 4.1-1 reductie en een 14x 9,5 Graupner Cam propeller.

Bij mij is de elende echter nog groter want het probleem treedt ook op tijdens het vliegen. (Vliegtuig HKM Scorpio F5B) :cry:
Ik heb echter vernomen dat Kontronic het probleem gratis oplost. Voor mij hier in Spanje ligt dat natuurlijk wat moeilijker.
Ga de boel maar eens opsturen, je weet niet of het ooit aankomt dan wel terugkomt.

Groetjes, Harry van Melick

@Harold,

Had dezelfde waarden ook op hun site gezien, maar..............
Het vermogen is al meer dan genoeg dunkt me.
10 cellen kan ik absoluut niet kwijt in de romp.
Dan ga ik helemaal hopeloos met mijn zwaartepunt.
37A en kleinere Cap cellen, dan houdt ik weer geen vliegtijd over, toch?
Blijft het probleem met zoeken bij het starten bestaan.

Dure motor/regelaar combinatie en wat is het nu waard??? :evil:

Ik wil uiteindelijk (de skycat is van zichzelf al vrij zwaar, Elapur) proberen met 7 cellen te vliegen.
Ik heb hem met de standaard motor (permax met vertr.) zien vliegen, en ik was niet echt onder de indruk :(

Groeten

Martin

de 4/5 cellen zijn met 10 even groot en zwaar als 8 RC2400.

Je topvermogen is gewoon groter.
Motor management! met je ferrarie hoef je toch ook niet altijd 300km/h te rijden door de stad?

Als je terugregelt naar het lagere vermogen waar je nu tevreden mee bent vlieg je weer even lang.
23A bij 8 cellen wordt dan 18.4A bij 10 cellen (23 x 8 = 18.4 x 10). Stroom is ook weer ongeveer 10 keer capaciteit, dus net zo lang vliegen.
Door grotere prop beter rendement, dus zelfs langer.

Dat aanloop probleem kan ik niets over zeggen. Maar 1 keer zoiets gehad, maar dat bleek een slecht gesoldeerde aansluiting. Hier gaat het over wat anders.

met 7 cellen lijkt mij geen oplossing. Je laat 13% van je energie liggen (1/9) voor 5% gewichts besparing.
Als het moet, dan wel een grotere prop natuurlijk.

Borsteloos is alleen nuttig als je 1 van de voordlene gebruikt: lichter of meer vermogen (of combinatie). Hier zie ik dat nog niet zo gebruikt, dus voordelen blijken nog niet zo opvallend.

Harold,

Make sence to me!!!!

Maar zolang dat vreemde heen en weer tikken bij de start niet opgelost kan worden, investeer ik nog niet in een vertraging.

Jouw rendement verhaal is duidelijk (al heb ik geen Ferrari maar een seatje) :wink:
Ik hoop dat er iemand is die het startverhaal ook kent en er een oplossing voor weet.

Martin

Dag,
Ik heb geen ervaring met dit probleem, maar hoorde een suggestie dat het te maken zou hebben met te weinig timing in de regelaar. (Iets als "voorontsteking" in een benzinemotor)

Misschien is er iemand in de buurt met een andere regelaar met instelbare timing. Een jeti/hacker master of castle creations bijvoorbeeld. Kun je eens experimenteren.

Groeten,
Gerben

Ron het is heftiger dn bij mijn andere motoren en soms start hij ook niet op en verbrand gelijk je regelaar ik heb een nieuwe gekregen van kontronik maar tegen mij zeggen ze dat ze daar niets aan kunnen doen.
Maar nogmaals in de lucht is het bij mij over omdat dat de vliegwind mee helpt.
Verder ben ik het met Harold eens je moet een borsteloze motor wel goed gebruiken anders in het een hoop geld en je krij amper meer vermogen.
Maar ja het is maar wat je wensen zijn.

@ Bertus:
Mijn wens is in ieder geval een goed werkende motor
(dus geen afbrandende regelaar............ :wink: )

@Ron:
Doet elke brushless dit dan?
De prop wordt wat heen en weer geduwd en lijkt dan uiteindelijk de goede kant op door te gaan draaien.
Zolang ie dat elke keer de goede kant op doet is er niets aan de hand en kan ik gaan kijken voor een vertraging (welke weet ik nog niet)
Ik heb ook een Ikarus brushless met regelaar gehad en deze had nergens last van :o

@Gerben:
Jouw suggestie kan ik nog proberen.Ik heb voor mijn heli een cc60 liggen.

In ieder geval bedankt voor de uitbundige reacties.
Groetjes
Martin

Het linksom/rechtsom raadseltje treed alleen op bij sensorloze motoren omdat de regelaar geen informatie heeft over de rotor (magneet) positie heeft voordat de motor begint te draaien en aan de hand van het inductie spanningsbeeld de rotor positie kan bepalen. Een Ikarus motor met sensor draden geeft ook stilstaand via Hall sensoren de rotor positie door en zal altijd direct de goede kant op starten. (Mits aangesloten op een sensor regelaar zoals een Schulze booster of de Ikarus regelaar.)
De hier besproken Kontronik motor is een van het laag inductie type en is wat lastiger door de regelaar te "lezen" bij het opstarten.

Ik heb zelf een Hacker C50 13L motor met een Kontronik BEAT 40-6-12 op 4cellen Lipo. Op het moment dat ik de accu aansluit geeft de motor even een korte kick. net genoeg om het rotorblad een kwart slag te laten maken in zijn vrijloop. dan hoor ik 3 piepjes. en dan is het goed.
Als ik vervolgens de motor start doet hij dat zonder enig probleem. geen hikjes haperingen of verkeerdekantomwentelingen.

Groetjes Michel

Hoi Michel,

Die motor heb ik ook met de CC phoenix 60 regelaar.
Ook deze geen problemen.
Lijkt toch typisch een kontronik probleem?
Welke lipo's heb je voor je Logo?
en wat zijn dan de vliegtijden?

Groetjes Martin

Gerben zei:
Bert,
Wat is de optimale timing voor een Kontronik motor?

Gerben

Lage inductie betekent weinig timing nodig (paar graden).

Reden is dat magneetveld van de lucht spoelen in een kontronik snel is opgebouwd. Daar hoef je maar een kleein beetje van te voren mee te beginnen.

LRK motoren met veel ijzer in het anker hebben meer tijd nodig, Eerder beginnen met het magneetveld opbouwen, dus tot 30 graden nodig.

Kontronik heeft autmatische timing. MGM compro ook. Andere zoals jeti varianten hebben een vaste of instelbare timing.

De phoenicsen hebben automatisch, maar je kan wel kiezen voor iets vroeger of later dan de automaat wil.

Back