probleem met misthoorn

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Koen van den Ende, 26 okt 2012.

  1. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    hallo,
    Ik heb een tijdje terug een misthoorn gemaakt met dit schema maar nu heb ik het probleem dat als ik hem aansluit ik eerst een hoge piep krijg en dat hij daarna pas een wat stabielere lage toon krijg die nog wat hapert. Weet iemand wat de oorzaak is van die hoge piep? En weet iemand een oplossing om die weg te krijgen en de andere toon stabiel te krijgen?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Helaas is daar niet veel tegen te doen Koen. Het komt door het gebruikt IC en de grote condensatoren. Bij het inschakelen moeten die condensatoren eerst tot een bepaalde waarde opgeladen worden voordat deze schakeling stabiel gaat werken. Dat kan dus soms wat vreemde geluiden tot gevolg hebben.
    Ook wekt deze schakeling een blokgolf op wat een scherpe toon tot gevolg heeft, het klinkt niet echt als zo'n grote toeter. De toonhoogte klopt wel maar de rest niet helemaal.
    Ik ken een schakeling die volgens mij een veel mooier, echter geluid produceert. Helaas heb je daar wel een versterker bij nodig maar dan kan je eventueel de dakpannen van je huis blazen om maar even te overdrijven.:)
    Ik zal het komende weekeinde eens kijken of ik die schakeling zo kan maken dat de toon op die van een grote scheepstoeter lijkt. Als dat lukt zal ik die schakeling hier "publiceren".
     
  3. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Ok dat is jammer, maar ik zie uw schakeling tegemoet;)
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo ernst ikke ook

    koen wat je kan doen is de draad naar de luidspreker onderbreken in plaats van heel de schakeling
    ik ken natuurlijk je schema niet dus ik ga maar van eigen ervaring uit
    als je dan de schakelaar indrukt krijg je meteen je toeeeet want de schakeling is reeds opgeladen
    gr raf
     
  5. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Hoi raf,
    Ik wil hem het liefst aansturen dmv. mijn multiswitch dus halverwege onderbreken is denk ik lastig, dan zou het via een relais moeten toch?
     
  6. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Koen, kijk even op de webside van Victor de Lang, www.victronic.nl, daar staat ook een goede misthoorn op, geeft een flink geluid.
    groetjes piet kuiper
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo koen
    op je multi switch kan je toch een relais aan sluiten zonder problemen
    gr raf
     
  8. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Ik neem aan dat ik er gewoon een relais op aan kan sluiten, ik moet dan alleen ergens een relais halen, maar ik weet niet of er constant spanning op het printje mag staan of dat de speaker niet constant aan mag staan.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als ik de tekst zie:
    Let op!
    Voedingsspanning niet groter dan 9 Volt!
    Niet geschikt voor continue gebruik!


    Ga ik er eerder vanuit dat het IC niet continue de speaker van stroom kan voorzien zonder te warm te worden.
    De schakeling zelf zal wel onder spanning kunnen blijven.
    Als je dan de speaker schakelt loopt er alleen op dat moment een stroom die het IC wel een paar seconden kan hebben.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Ik had beloofd een schema te plaatsen van een betere "scheepstoeter".

    [​IMG]

    Dit is het schema van een Sinus oscillator. De werking is als volgt.
    Wanneer je de schakeling met de 12V verbindt zal er niets gebeuren, misschien dat je heel eventjes een kort toontje hoort maar dat stelt niets voor.
    Wanneer je de startknop indrukt wordt de 100µF condensator opgeladen via de 1kOhm weerstand. Dat duurt ongeveer 0,2 seconden. In die tijd begint de schakeling langzaam te werken. De toon begint dus langzaam en rustig zoals een echte toeter het ook doet.

    Zolang je de schakelaar ingedrukt houdt zal je de toon horen. Laat je hem los dan zal de 100µF condensator zich via de 100kOhm weerstand en de transistor ontladen. Dat duurt om en nabij 1 seconden. De toon "sterft" dus langzaam weg net als de echte toeter.
    Door de 100µf condensator te vergroten begint de toon langzamer en sterft langzamer uit en door de condensator te verlagen gaat dat sneller.

    Met de weerstanden gemarkeerd R en de condensatoren gemarkeerd C bepaal je de frequentie.
    De formule daarvoor staat in de tekening. Daar kon ik hem goed neerschrijven wat niet zo goed hier in de tekst lukt.
    De waarde van R in Ohm en van de condensator in Farad.
    Een voorbeeld:
    Kies voor R 10kOhm, dat is 10000 Ohm.
    Kies voor C 100nF, dat is 0,0000001 Farad.
    De frequentie zal dan ongeveer 1/(15,4 x 10000 x 0,0000001) = 65Herz zijn.
    Let op door de onnauwkeurigheden van de onderdelen kan de frequentie behoorlijk afwijken van de berekening. In het ergste geval kan dat zelfs 25% zijn.

    Door de waardes van R en C aan te passen kan je de toonhoogte van deze toeter zo krijgen dat het voor jouw de juiste toon is. Zorg er wel voor dat de condensatoren C allemaal de zelfde waarde hebben. De weerstanden R moeten ook allemaal de zelfde waarde hebben. Door de afwijkingen die de onderdelen nu eenmaal hebben is het moeilijk te zeggen wat de maximale waardes van R en C zullen zijn. Frequenties tussen de 10 en 1000Hz moeten makkelijk haalbaar zijn door enkel R en C aan te passen en de rest zo te laten als het in het schema staat.

    Doordat het een sinus is klinkt het als een echte toeter en door het "langzaam" beginnen en nog langzamer stoppen komt het nog meer overeen met de werkelijkheid. Als je het nog echter wilt laten klinken moet er nog wat ruis aan toegevoegd worden maar dan wordt het allemaal wel erg ingewikkeld.

    Helaas is het signaal aan de uitgang te zwak om rechtstreeks een luidspreker aan te sturen. Je zal dus een versterkertje moeten gebruiken maar die zijn er te kust en te keur dus dat zal weinig problemen geven.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ik ben even met het schema van Ernst aan de gang gegaan en heb een print op de computer getekend.
    de print is niet te groot, ongeveer 4x6cm, voor sommigen misschien te groot maar in de boot heb je altijd wel wat ruimte.


    [​IMG]

    groetjes piet kuiper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. ThijsH

    ThijsH

    Lid geworden:
    22 mei 2020
    Berichten:
    12
    Locatie:
    arnhem
    Beste Ernst. Ik heb deze misthoorn net gemaakt, en ben positief verrast over de mooie klank en langzame aanloop. Als hij uit dooft gaat echter de frequentie omhoog, en het doven duurt best lang, ondanks dat ik de condensator van 100uf vervangen heb voor een van 47uf. Is er een manier om het doven eruit te halen, of in ieder geval zo te maken dat de frequentie niet oploopt? Dat klinkt niet zo realistisch. Ik heb al zitten spelen met de 100k Ohm weerstand, maar zonder succes.

    Vr gr. Thijs
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Wat je zou kunnen doen is de 1 K weerstand bij inschakelen (drukknop?) verbinden met + 12V en bij uitschakelen met de 0V.
    Dan duurt het uitschakelen even lang als het inschakelen.
     
  14. ThijsH

    ThijsH

    Lid geworden:
    22 mei 2020
    Berichten:
    12
    Locatie:
    arnhem
    Thanks! Dat ga ik uitproberen. Uiteindelijk wil ik het met een digitale uitgang van een arduino aan/uit schakelen. Ik kan natuurlijk een relais gebruiken, maar wellicht zijn er betere alternatieven?
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Wat Erwin reeds aangeeft zal prima kunnen werken. Eventueel kan je voor het uitschakelen een extra weerstand gebruiken waarmee je de uitschakelsnelheid kan bepalen.
    Je kan ook de weerstand van 1K en de 100µF condensator helemaal weg laten en de 100k Weerstand rechtstreeks op de start schakelaar aansluiten. Nadeel daarvan is dat het geluid in één keer begint en ook direct weer ophoudt als je de schakelaar los laat.
    De schakeling aansturen met een digitale uitgang is mogelijk. Met een P-Fet met een weerstand en een stuurtransistortje is dit te realiseren.

    Scheepstoeter.jpg
    Volgens bovenstaand schema zou het moeten werken. De P-Fet (BS250P) vervangt de start schakelaar. De twee extra weerstanden en de extra transistor zijn nodig om de digitale uitgang de Fet te laten schakelen.
    De extra diode (type 1N914 of 1N4148 of zo iets) zal waarschijnlijk het probleem van het oplopen van de toonhoogte bij het uitschakelen verminderen. Misschien moet je 2 diodes in serie zetten om het nog minder te maken. Deze diodes hebben wel invloed op de tijd van in en uitschakelen. Als één diode voldoende is zal je er niet zo gek veel van merken. Heb je twee of nog meer diodes nodig dan ga je het wel merken.
     
  17. ThijsH

    ThijsH

    Lid geworden:
    22 mei 2020
    Berichten:
    12
    Locatie:
    arnhem
    Bedankt! Ik ga het proberen (na het weekend ) en zal even terugkoppelen wat het resultaat is geworden :)
     
  18. ThijsH

    ThijsH

    Lid geworden:
    22 mei 2020
    Berichten:
    12
    Locatie:
    arnhem
    gelukt! met een kleine relais is het goed gelukt. Ik heb nog een 100nF condensator gezet over de uitgang en GND, om wat ruis te onderdrukken als hij niet aan staat. Bedankt allen voor de hulp!
     

Deel Deze Pagina