Probleem met naza m op quadcopter

beste leden,

Ik weet niet zo goed waar ik de oplossing voor mijn probleem moet zoeken.
Weet ook niet of 1 van m'n esc's defect is of m'n naza m, of ergens een andere storing ?

Mijn quadcopter kan perfect vliegen op een acculading maar kan soms ook kuren veroorzaken.
Hij hangt netjes stil en maakt dan opeens een neiging om te flippen, meestal herstelt hij zich weer en hoovert dan weer rustig maar na een paar van die Flip pogingen weet ik ondertussen dat er een crash kan volgen en recht naar beneden stort.
Het probleem is dus niet altijd .
Ik heb vanaf het begin ook heel veel probleemloze vluchten gehad maar opeens was dit probleem er.

Wat ik tot zover heb gedaan is al mijn aansluitingen en contacten gecontroleerd
Ik heb de naza M lite een upgrade gegeven naar V2
Opnieuw m'n dansje gedaan en gekalibreerd.

Na een paar probleemloze vluchten is het probleem er toch gewoon nog.

Herkent iemand dit probleem ?????

Mijn setup:
Tarot 650 met 4 x 380 Kv, 30A esc.
Accu 5000 mah
Zender taranis x9d

De veranderingen aan mijn quad die de problemen zouden kunnen veroorzaken :
Om mijn GPS antenne wat meer te beschermen tegen een crash heb ik deze op een kortere poot gezet.
Mijn gps antenne steekt nu dus niet meer zo hoog boven de quad uit, zou dit het probleem kunnen veroorzaken ?
Tevens zit mijn GPS antenne nu niet ver meer van mijn accu verwijderd (4 a 5 cm.) kan dit een probleem zijn.
Ook zit mijn accu boven op mijn quad omdat ik aan de onderkant mijn video antenne heb zitten .
Aangezien mijn accu al vanaf het begin bovenop zit denk ik niet dat dit het probleem is.

Ik hoop dat iemand dit probleem herkent en mij wat bruikbare tips kan geven

Alvast bedankt
Ruben
 
Hoi hoi.
Ik zeg je nu niet HET antwoord te geven, maar herken mezelf wel hierin.
Na vele maanden kwam ik erachter dat het probleem in mijn zender zat.
De Coax antenne kabel in mijn zender gaf kuren.
Zeer willekeurig en geen peil aan op te trekken.
Probleem is inmiddels opgelost en vlieg weer zonder shit en uitval.
Koste mij de nodige toestellen.
Succes met het oplossen van je probleem.
Het kan een lastige zijn.
Vr Gr E
 
Heb je je ESC's al gecontroleerd?
Ik heb op een quad een keer gehad dat alle 4 de ESC's perfect werkten ook met de eerste paar vluchten maar zodra ze lekker opgewarmt waren viel er onheroepelijk een ESC half uit waardoor de motor op halve kracht ging draaien en een crash tot gevolg , het probleem was ook dat dit niet altijd was dus het heeft even gekost om uit te sluiten wat dat precies was.
Het flippen waar jij het over heb klinkt in mijn oren als een probleem met de motoren/ESC's dat die even momenteel minder hard gaan draaien en daardoor een flip tot gevolg heeft.
Ik zou zeggen als je nog 4 andere ESC''s heb liggen probeer die dan eens want uiteindelijk kan alle electronica kapot , ook uit zichzelf.

Om het nog even af te maken heb ik ook wel is eerder meegemaakt dat slechte lagers in motoren ook problemen kunnen geven met eventjes toerental verliezen dus check ook of al je motoren nog soepel draaien zonder kraken of knarsen.
 
bedankt voor de reacties !,
Ik heb geen passende esc's liggen maar denk dat ik toch maar eens 4 nieuwe koop en kijk of dat helpt.
Het is inderdaad heel lastig om het probleem te vinden omdat hij inderdaad perfect kan vliegen en bij een volgende accu pack zomaar de kuren gaat vertonen.(Overigens heb ik de accu packs ook al gecontroleerd, het probleem kan bij alle packs voorkomen en kan ook bij alle packs perfect vliegen).
Feit is dat de motor(en) opeens een verkeerd toerental hebben en de quad dus flip neigingen krijgt.

De coax kabel in mn zender zal ik ook eens controleren, dat is denk ik vrij simpel te doen.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik ze graag.

Bedankt
 
ten eerste : als je quad deze kuren vertoont , eerst uitzoeken welke motor uit valt of hapert .
dan kijken of het elke x dezelfde motor is .
dan kun je uitsluiten of het een esc motor probleem is.

maar :
heb je voorheen iets veranderd ? andere zender , motoren , esc , software enzv (voor het probleem)
heb je alle subtrims/ trims van rol /pitch in zender op 0?
zit je naza goed vast ?
zit je naza in het midden?
gebruik je GPS? zoja positie goed ingegeven in naza assistant ?
al eens een advance imu kalibratie gedaan ?
en heb je deze kuren in gps mode ? en in ATTI mode ook deze kuren ?

mvg nick
 
Laatst bewerkt:
Back
Top