Probleem met nieuwe extended shaft voor lama V4

Ik heb vorig jaar mijn lama V4 geupgrade met volgende zaken:
ESL402 Landing skid Type A full set
ESL403 Graphite tail boom kit
......... extrme blades
LP2S850 extrme lipo
.......... extrme canopy

Verder had ik ook nog de extended inner shaft van +8mm gemonteerd. Hiermee vloog de heli veel nerveuzer en trilde de heli te veel. Hierdoor heb ik hem wat aan de kant laten staan.
Onlangs heb ik echter een nieuwe extended as besteld: ESL026-12 extended inner shaft +12mm.
Maar ook hiermee trilde de heli te veel. Na veel zoekwerk zag ik dat het bovenste deel van die nieuwe binnenas slingerde. Zelfs met nieuwe blades (zowel extreme als normale) als zonder blades zag ik het bovenste deel nog altijd slingeren. Het is dus alsof die extended inner shaft bovenaan niet recht is.
En met zo'n as is het moeilijk vliegen.

Uiteindelijk heb ik weer de standaard as gemonteerd en de heli vlieg weer zoals het moet.

Zijn er nog mensen met problemen met de extended inner shaft?
Heb ik nu toevallig een slecht geval gekregen?
Of moet ik nog andere upgrades hebben voor de inner shaft? Extrme blade grips, alu lower rotor hub, alu swash plate ,... ?

Het komt vaak voor dat het standaard lager dat onder de rotorkop zit niet in het midden loopt. Als je dan een langere as monteert wordt de afwijking (slingeren) van de rotorkop groter als bij een standaard as. Ik heb een Xtreme lager gemonteerd. Die zit wel goed in het midden.

Het kan zijn dat de rotorkop niet recht op de as zit. Dit kun je zien door alleen de binnenas te laten draaien.

Xtreme rotorheads geven nogal eens wat problemen met TBE. Het kogelgewricht van de flybar loopt vaak niet lekker soepel maar wordt begrensd of afgeknepen door het kapje en schroefje. Je kunt het kapje en schroefje verwijderen en het schroefje vervangen door een sateprikker met twee rubbertjes erop.

Bert

Misschien een domme vraag, maar wat is TBE?
(Ik kan me wel voorstellen wat het zou kunnen zijn.)

Ik zal dan wel eens het extreme lager proberen.

TBE is Toilet Bowl Effect. De heli draait dan bij hooveren rondjes om het draaipunt van de bovenste rotorbladen terwijl de staart op zijn plek blijft.

Bert

Back