probleem met nieuwe speedboot

• Topicstarter Topicstarter MaartenGrietens
  • Startdatum Startdatum
M

MaartenGrietens

Guest
na de mislukking van de rigger. heb ik een maginone
op de kop kunne tikken. nu ik heb hierin
een 700BB Turbo watergekoeld.
570 navy regelaar watergekoeld.
16 cellen 4200 in serie
42mm k graupner.

eerste 20 sec vloog deze zeer snel.
en daarna niets meer. nu vaart deze tege 3km per uur.
dus volgens mij is de schroef en opstelling goed
maar toen ik hem opendeed kwam er een dikke rookwolk uit mijn
boot. de motor draaid wel op volletoeren uit het water en in het water
is het met schokjes vooruit. volgens mij is motor kapot
is de 700BB Turbo te zwak voor deze boot vooruit te krijgen?

hier detail fotos :

http://users.telenet.be/MaartenGrietens/Magin one 1.jpg

http://users.telenet.be/MaartenGrietens/Magin one 2.jpg

http://users.telenet.be/MaartenGrietens/Magin one 3.jpg

http://users.telenet.be/MaartenGrietens/Magin one 4.jpg

16 cellen is wat heftig voor dit setupje..
denk dat dat ook de das om gedaan heeft bij deze motor.
dit soort setup's moet je 12 a 14 cellen varen.

voel even aan de motor of die soepeltjes draait.
doet ie dit niet moet er een andere motor in.

controleer de regellaar even met een andere motor.
alles gewoon aansluiten en een tijdje laten draaien.

eventueel heb ik nog wel een motor liggen die wel op 16 cellen kan.
moet je me maar even op msn over aanspreken :wink:

greetz jaimy

ja laat maar iets weten
( welk type ?) met ne 5mm as ?

of welke motor raden jullie aan op 16 cellen ? liefst een met veer toeren

nogthans op doos staat 19,2 V van de 700BB

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe staat het met de koolborstels van je motor? Het kan zijn dat deze aan het einde van hun leven zijn, omdat op de kant de motor wel goed draait maar onder belasting niet meer..
Mochten ze versleten zijn, dan zal de motor vervangen moeten worden.
16 cellen op een 19,2V versie van de 700BB mag geen problemen opleveren, dus denk niet dat dat het zal zijn.
Controleer inderdaad je as even of deze soepel draait en dus je koolborstels

grtz

het is ne nieuwe motor. kan moelijk na 20 sec versleten zijn hé
en er kwam veel rook uit de boot. en dit kan de regelaar niet zijn
want die slaagt af als deze te warm wordt

jurr vergeet niet dat het een robbe mono is he...in een licht gewicht hopf bootje is het mogelijk. maar dit setje is zonder moeite 700 gram zwaarder.

dus ik zou mijn 16cellen en regelaar in mijne MegaDdragster krijgen ?
of is deze dan ook kapot ?

het is ne nieuwe motor. kan moelijk na 20 sec versleten zijn hé
en er kwam veel rook uit de boot. en dit kan de regelaar niet zijn
want die slaagt af als deze te warm wordt

Hoi Maarten,

Waarschijnlijk zijn het de eerste 20 seconden aan 16 cellen (vers van de lader, á 1,4V per cel is meer dan 22V!), die je motor de das hebben omgedaan.

De koolborstels van een nieuwe motor hebb zich nog niet aangepast (ingesleten) op de ronding van de collector; in de eerste vaarten perst de stroom zich zich door de minieme contactvlakken tussen de borstels en de collector.
Dit gaat niet goed; óf je collector brandt in en is je motor naar de gallemiezen, óf de borstelhouders zijn te heet geworden en zijn onder de druk bezweken, waardoor er geen goed contact tussen de borstels en de collector meer mogelijk is.
Ook een combinatie van beide is goed mogelijk.

Een goed ingelopen 700BB kan best op 16 cellen lopen, maar dan moeten zowel de mantel als de aansluittabs van waterkoeling zijn voorzien.
Daarnaast is de luchtstroom dóór de motor, ter koeling van het anker en de collector van levensbelang.
Als ik het goed zie op jouw foto, zijn de koelsleuven aan de propzijde van de motor niet open, op 16 cellen gaat dat niet goed, zoals je gemerkt hebt.

Een Mega Dragster is in principe ontworpen voor 12 cellen (mono-2 klasse) en zal dan het meest handelbaar zijn, op 16 cellen is mogelijk, maar het vaargedrag zal niet geweldig zijn...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
kheb de 700BB van mijne MD in de magin one gestoken
en idd deze klinkt beter en vaart supersnel
maar na mijn flexas is nu ook mijn koppeling van graupner
met riem uiteen gespat. dus er komt volgens mij veel kracht op
mijn as is perfect uitgelijnt dus mischien neem ik best een rechstreekse koppeling. bij het varen had is problemen met deze in bedwang te houden
soms vliegt deze bij een klein golfje meters ver in de lucht. de snelheid is natuurlijk leuk maar hoe krijg je deze stabieler. ook bij het varen komt mijne boot uit het water, maar deze komt dan ook terug neer. zodat deze constant springt. wat waarschijnlijk veel kracht op de koppeling zet omdat de schroef constant in en uit het water komt. dus als iemand hier iets op weet?

filmke van daarjuist
http://users.telenet.be/MaartenGrietens/magin%20one.wmv

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zou je normaal de hoek van je as een beetje moeten verminderen.
Maar het lijkt me dat het water gewoon een beetje te woelig is.

Mvg

Laatst bewerkt:
Hallo Maarten,

De koppelingen van Graupner zijn in eerste instantie bedoeld voor schepen met een verdringerromp, tegen de krachten in een springende speedboot zijn ze niet opgewassen.
Ook de flexkoppelingen van Graupner vind ik maar matig geschikt voor deze toepassing.
Een starre koppeling, zoals jij zelf al aangeeft, is de beste oplossing.

Wat betreft het springen; doet de boot dat ook op vlak water?
Ik heb m'n twijfels over de hoek van de schroefas, als die te steil is, gaat de boot namelijk springen...

Als je de boot op een vlakke ondergrond legt, zó, dat de step en de spiegel op de tafel steunen, moet de propnaaf zo'n 2-3 mm vrij zijn van de tafel, misschien bij de Magin One zelfs nog wat meer.

Kun je eens een paar foto's plaatsen van je boot: recht van achteren en van de zijde genomen?

edit: heb net je filmpje bekeken, met dit water is elke snelle boot wat meer uit dan in het water, da's niks ongewoons.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
als ik de boot plat leg ligt alles op 1 lijn.
ook heb de berekent hoever de as er moet uitsteken.
op het plan van de boot stond 4cm.
maar boot is 85cm dus heb ik heb 6.8mm achteruit gestoken
dat geeft veel verschil op de afstand van de vrijheid van de schroef.
ook al is de hoek zeer klein. over lange afstanden gaat deze wel lager liggen als de step en de spiegel vlak liggen. of hoe gaat dit in zijn werk ?
voor zover ik het snap :)

Alles in één lijn beperkt je propkeuze, daar de prop direkt al helemaal in het water ligt (voor de helft, dan, als 'ie vaart), de 'standaard' prop voor een 700 motor aan 12-14 cellen is de Graupner 2318.45, op 16 cellen zou ik niet groter gaan dan 40 of 42mm, anders krijgt je motor het zwaar.
Het plan van de Magin One deugt voor geen meter, de aanbevolen maten slaan nergens op, als je een beetje rap wilt varen...

Heb je de motorsteun nog aangepast, sleuven erin voor de motorkoeling?
Anders wordt je anker érg heet, zelf met een kleine prop.
Met dit weer gaat het nog, als de water en luchttemperatuur omhoog gaan, krijg je motor het benauwd.

Groeten, Jan.

ja;

kheb ne 42mm steken. en in mijn motorsteun zijn gaatjes aan de lucht inlaten. als ik 5 min vaar staat deze nog niet warm

Back