Probleem met Oirion 17 Turns motor

hallo,

ik ging gisteravond met een vriend rijden. ik sta stil wil weer optrekken maar hij wil geen kant op. ik heb de motor los gehaalt. nu blijkt dat die tandwiel vast zit. iemand een idee hoe ik dat weer soepel lopend kan krijgen? ik heb zelf het idee dat er iets binnen in de motor niet goed zit.

PS ik word er niet goed van ik wil eindelijk is een keertje lekker kunnen rijden :)

Als je stukjes wikkeling tegen komt, dan is je motor ruim boven de 130C geweest, en klappen je wikkelingen los. Kortom je hebt "te veel" gevraagd van de motor, en dat heeft hij laten weten.

Je kunt deze motor regelrecht het grote archief in gooien.

Groet Robert

oke nu ik die info heb. heb ik voor jou nog een paar vraagjes.

Hoe heeft mijn motor die temparatuur behaalt? ( ik gebruik 7.2 volt accu's 2400 nihm )

Waarom willen die tandwielen niet draaien?

kan er een steentje in mijn motor zijn gekomen? ( dat denk ik wel hoe zou ik die eruit kunnen halen? )

Zit er een bepaalde rijtijd op de motor? ( dat mijn motor maar een bepaalde amperage aan kan voor een bepaalde tijd )

Als ik een nieuwe motor moet welke adviseer je mij? ( graag van 15-17 Turns niet 18 want ik wil niet langzamer rijden )

ik heb 4 wiel aandrijving zou dat de warmte van de motor flink hoog zetten?

Die temperatuur heeft ie behaald door verkeerd te vertanden.

Er zit geen steentje in de motor, waarschijnlijk zijn je wikkelingen los gekomen van het anker waardoor de motor is vast geslagen. Dat is niet meer te repareren mocht dit gebeurt zijn.

oke nu ik die info heb. heb ik voor jou nog een paar vraagjes.

Hoe heeft mijn motor die temparatuur behaalt? ( ik gebruik 7.2 volt accu's 2400 nihm )

Waarom willen die tandwielen niet draaien?

kan er een steentje in mijn motor zijn gekomen? ( dat denk ik wel hoe zou ik die eruit kunnen halen? )

Zit er een bepaalde rijtijd op de motor? ( dat mijn motor maar een bepaalde amperage aan kan voor een bepaalde tijd )

Als ik een nieuwe motor moet welke adviseer je mij? ( graag van 15-17 Turns niet 18 want ik wil niet langzamer rijden )

ik heb 4 wiel aandrijving zou dat de warmte van de motor flink hoog zetten?

Als een steentje je tandwielen blokkeert en je geeft twee a drie seconden vol gas dan is de motor in een keer opgebrand!! Overigens hoef je geen 15, 16 of 17 turns motor te hebben, als je namelijk de juiste tandwielen erin zet kan je ook met een 19T of 23T erg hard gaan....

Misschien iemand die er verstand van heeft eens naar laten kijken en dan heb ik het niet over de gemiddelde vliegtuighobbywinkel maar iemand die misschien meer met RC-autoos doet??

groet,

Eric

Even voor het idee een stukje randuitleg...

Een brusless motor is erg sterk, maar wil graag in zijn eigen toerengebied werken. Als hij dat niet doet, wordt iets erg warm. Dit kan de regelaar, de accu maar dus ook de motor zelf zijn.

Als je merkt dat deze te warm wordt (te warm = niet vast kunnen houden) zoiu je eerst moeten kijken of alles wel soepel en netjes loopt, ook met de wielen op de grond. Hierna moet je kijken naar de vertanding.

Als de motor veel kracht moet leveren bij (te) weinig toeren, kan hij zijn vermogen niet goed kwijt en zal de stroom omzetten in warmte. Als je de vertanding dan aanpast (kleiner motortandwiel, evt in combinatie met een groter opvolgend tandwiel), komt de motor beter in zijn "werkgebied" te zitten, en zal dezelfde prestaties geven met veel minder warmte.
Een koelblok is een mogelijkheid, maar is en blijft een lapmiddel ( in geval van oververhitten)

Als dat goed is, zal de regelaar (mits goed op de motor afgesteld) doorgaans geen problemen geven.

Succes!

PS: Als je de motor niet meer rond kunt krijgen, is hij dood. Probeer aub niet hem aan te sluiten en te laten draaien! met wat pech sloop je hier ook je regelaar en/of accu mee

bedankt voor je goede reactie. hier kan ik echt wat mee. :) Super bedankt deze topic is weer klaar Super!!!!:D:D mijn motor is zo dood als wat. welk merk beveel jij me aan xD

Laatst bewerkt:
schaf een brushless setje aan ? zijn niet zo heel duur meer tegenwoordig, je krijgt langere rijtijden en je hebt een stuk minder omkijken naar onderhoud van de motor.
En het leukste, hij rijd harder en trekt harder op. ik heb op het forum gelezen over de EZ brushless, heb zelf geen ervaring ermee, maar schijnen erg goedkoop te zijn en ook goed te werken.

mvgr tim

ik zou ook eens naar je vertanding kijken, zo'n hete 17t is niet goed.
En ook een brushless setje houd niet zo erg van 130 graden.
kon je je 17t nog vastpakken na het rijden?

verkeerde vertanding is alsof je met een 1:1 wagen de autosnelweg op rijdt en probeert 120km/u te rijden in 1e of tweede versnelling.

.. of alsof je probeert te starten en traag te rijden met de auto in 5e of 6e versnelling

dat kan je motor niet aan.
Daarom kies je in een 1:1-wagen dus telkens voor de juiste versnelling en in een RC-wagen voor de juiste tandwielcombinatie.

ik kon hem echt niet vast houden ik brand dan mijn handen.
ik pakte mijn auto op ik raakte mijn motor. ik dacht echt F*ck wat is dat ding heet. sorry voor mijn taalgebruik ;).
ik liet hem zo los.

Back