Probleem met remkleppen

Hallo allen,

In mijn nieuwste toestel een Schweizer 2-32 heb ik Graupner 320 millimeter remkleppen ingebouwd.

Bij het afstellen (programmeren) kom ik er nu achter dat een klep niet dicht gaat en ergens blijft hangen.
Verwijder ik het bovenste segment dan werkt alles naar behoren dus, klemt het bovenste segment ergens maar, tot op heden heb ik het probleem nog niet kunnen ontdekken.

Wie kent dit probleem ? :confused: :confused:

Harry

Hallo Harry,

Ik ken eigenlijk alleen de 25 en 37 cm verstoorders.

Wat zou kunnen is dat of bovenin of onderaan één van de pootjes niet in het asje zit geklikt, dan zit alles dus iets scheef en gaat vast zitten. Dit is soms moeilijk te zien.

Beneden ken ik twee kliksystemen. Bij de oudere types worden de pootjes vertikaal erop gedrukt of eraf getrokken. Bij de latere types zit de gaffelopening van de pootjes opzij, dan kun je met een schroevendraaier als hevel onderin de pootjes vast- of losklikken.

Ik zou bij alles wat je doet de lamel die halverwege zit eerst er vanaf halen.

Hallo Harm

Het is inderdaad de 37 centimeter versie (Tiepvoutje) en ook al de nieuwere versie met de staaldraadverbinding tussen het eerste en laatste hefboompje.

De pootjes lijken goed te zitten, beweeg ik de bovenste lamel dan gaat hij wel naar binnen maar voel ik dat hij ergens blijft haken, ik kom er maar niet achter waar. Het openen geeft geen enkel probleem.

Het is overigens wel de laatste keer dat ik de Graupner kleppen gebruik, ik stap vanaf nu over naar Florian Schambeck, deze kosten wel het driedubbele maar geven aanzienlijk minder problemen.

P.s. Harm ik zal jacky (Colmar) eens schrijven over de datum van hun treffen, hopelijk valt dit niet samen met Schwabmunchen.

Harry

beweeg ik de bovenste lamel dan gaat hij wel naar binnen maar voel ik dat hij ergens blijft haken, ik kom er maar niet achter waar. Het openen geeft geen enkel probleem.
Als je dat eens een flink aantal keren hebt gedaan, moet er toch een slijtplek zichtbaar worden?! Desnoods een keer het binnenwerk er helemaal uitbouwen de boel met korrel 1000 of zo mat schuren, monteren, bewegen, en zoeken naar raakplekken ...

ik ga nu eerst eens alles met schuurpapier wat afronden.
Harry

Daarmee maak je het alleen maar slechter ! Pak de klep uit mekaar en simpelweg kontroleren of alles recht is, tot het kleinste hoekje aan toe.
Ook die delen waarvan je denkt dat ze nergens raken !!!! (daar zat bij mij iets niet korrekt waardoor bij windsnelheid de boel blokkeerde)
Let er vervolgens op, bij de montage, dat elke klempassing goed gemonteerd is.
Niets schuuren, vijlen of afknippen !!

Ik ken dit nieuwe type met koppeling tussen het eerste en tweede pootje niet, gebruik alleen nog maar Schambecks.
Piel dit koppelingsdraadje er eens tussenuit en kijk of het dan wel goed gaat. Zo ja, dan is de lengte van dit koppeldraadje iets verkeerd en ontstaat er inwendige blokkering.

Ik had dit bij mijn 74 cm lange uit twee aparte verstoorders samengestelde verstoorders voor mijn grote ASK21.
Ik heb toen één van de haakse einden van het koppeldraadje vervangen door een 2 mm kwiklink met busje, kon ik de lengte met halve omdraaiingen aanpassen. Daarna geen problemen meer met intern blokkeren.
Overigens alsnog de verstoorders vervangen door Schambecks.

Laatst bewerkt:
Tot nu toe alles zonder resultaat.

Ik ga Dirk zijn methode toepassen maar, ik moet eerst ergens de z.g. afteken-inkt proberen te krijgen.

Ik stop nu even met bouwen, heb er even 'mijn buik van vol', dus Maarten, mocht je meelezen de foto van de 2-32 komt wat later.

K..kleppen

Harry

Tot nu toe alles zonder resultaat.

Ik ga Dirk zijn methode toepassen maar, ik moet eerst ergens de z.g. afteken-inkt proberen te krijgen.

Ik stop nu even met bouwen, heb er even 'mijn buik van vol', dus Maarten, mocht je meelezen de foto van de 2-32 komt wat later.

K..kleppen

Harry

Ik heb dit bij mijn Salto precies zo gehad.
De hele zaak gedemonteerd en met schuren en vijlen alle mogelijke knelpunten vrijgemaakt.
Toen was "alles Paletti " maar het heeft mij veel tijd gekost.
Ik leef met je mee en ik hoop dat je eruit komt.

Zelf zweer ik bij de Multiplex Contest kleppen maar die zijn bijna niet meer te krijgen.
Schambeck is wel het summum.

Succes

Probleem opgelost.

De bovenste lamel was krom (aan de uiteinden iets naar boven gebogen en licht 'getwist') De Schweizer 2-32 heeft inmiddels gevlogen en alles werkt naar behoren.

Harry

Gelukkig.
Ik gebruik eigenlijk alleen maar Graupner kleppen en heb dit probleem nooit gehad. Fijn om te weten waar ik op moet letten als er ooit wel iets hapert.

Nu vraag ik me wel gelijk af, blijven Schambeck kleppen wél goed werken als er delen verbogen zijn? En wat zijn de verdere verschillen tussen Schambeck en Graupner?

Back