Probleem met servo in SSL vleugel

Ik heb iets raars.

Ik heb mijn SSL f3j netjes afgesteld en vliegt als een droom! Enkele keren heb ik nu al meegemaakt dat tijdens het vliegen de kist ineens flink getrimt moet worden op rol om goed te blijven vliegen. Direct geland natuurlijk en gezien dat het linker rolroer ineens een afwijking vertoonde qua stand. Even goed aan het roer gevoeld, maar geen extreme spelingen te ontdekken. Ook de servo reageerde normaal. De afwijking weg getrimd in de subtrim en nogmaals enkele succesvolle vluchten gemaakt. En ineens is de afwijking terug, zei het nu naar de andere kant. De neutraalstand van de servo verloopt soms dus ineens! En ook best wel ver!

Mijn gedachte was dat de servo ergens niet goed is. Die wil ik dus vervangen, maar voor dat ik dat doe vraag ik jullie expertise of dit probleem niet ergens anders vandaan kan komen? Bij het testen van de servo komt er namelijk niets geks naar boven.. Tandwielen voelen goed, en reactie is uiterst nauwkeurig!

9epabaqa.jpg

Ik krijg al de kriebels als ik lees.....

Zit gelijk te denken aan je bedrading;
*kan het zijn dat er ergens iets bloot ligt?
*zit er speling in je contacten tussen het middenstuk en tippen/soldering los?
*stekker in middendeel vleugel en romp?
*stekker in ontvanger?

Loop het eerst allemaal na voordat je de servo's gaat vervangen (vind het persoonlijk ook geen servo voor in een F3J kist) maar voor rustig recreatief vliegen kan het.

Succes!

Lyckele

Ik vlieg inderdaad recreatief en rustig, geen dikke lierstarts voor mij. Heb nog 2 S3150's liggen, misschien dat die er in gaan. Maargoed, een verkeerd contact kan dus ook afwijkende middenstanden tot gevolg hebben?

Heb je al gecontroleerd of het servo voldoende goed vastzit?
Stuurstangetje gecontroleerd?

Johannes

Zou kunnen, maar je zou dan ook puls storingen moeten hebben naar mijn idee....

Kan geen kwaad om het even na te lopen, is het alleen in de tippen LI en RE ??

Lyckele

Alleen links! Verder nergens last van!

Servo zit verder goed vast. Stuurstang zal ik eens loshalen en controleren.

De potmeter in de servo zelf!?
Zit er speling op de koppeling van de uitgaande as naar de potmeter?
Ik denk het niet. Ik denk eerder aan (slijtsge)stof van de potmeter zelf waardoor soms zijn elektrische karakteristiek verandert ...

Ik heb het zelfde gehad met een Robbe fs60 servo mijn model wilde elke keer omhoog en na trimmen opeens omlaag en toen ik niet meer verder kon trimmen dacht ik echt van dit is niet goed (trim behoorlijk veel ivm verschillende accu's) Alles na gekeken maar niets gevonden! Aan het einde gewoon de servo vervangen op hoogte wil je geen twijfel!

Dit komt wel eens voor met de dunne 9mm servo's. En dan vooral de HS125, dat is nou niet echt de allerbeste servo. Een hoge ontvangerspanning (>5.5V) kan het verlopen van de middenstand erger maken.

Gerben

Op flap zitten dezelfde servo's. Die laat ik nog even zitten, die bevallen tot dusver uitstekend daar. Ik heb de kist gekocht met deze servo's gemonteerd. Wetende dat dit niet ideaal is, maar gezien mij vliegstijl geen prbleem. Echter bij problemen gaan ze vervangen worden door s3150. Wat zou overigens de beste manier zijn om dat houten framepje te verwijderen? Ik ben van plan servorahmen te monteren.

Verder zal ik de kist eens meenemen naar mijn werk en er een CTscan / rontgenfoto van maken, de enige manier om te bekijken of alle soldeerverbindingen en connecties in orde zijn zonder de hele kist uit elkaar te trekken. Ben benieuwd!

Back