probleem met servo of met ontvanger

• Topicstarter Topicstarter Ed
  • Startdatum Startdatum
Nog even een aanvulling waarom het een LM2940/5 moet zijn en geen LM7805.
De LM7805 heeft minimaal 2 Volt hogere accuspanning nodig om 5 Volt te kunnen afgeven.
Maw, 4x1,45 Volt= 5,8 Volt (=accuspanning) - 2 Volt=3,8 Volt......dus ontvanger _kan_ niet goed funtioneren en servo's gaan jutteren.
Het zelfde effect als dat 1 van de accu's stuk zou zijn.

Hou nu eens op met onjuiste informatie-verstrekking. Een BEC-systeem in de meest primitieve vorm wordt al vele jaren niet meer gebruikt en het schakelt gelukkig nooit iets uit.

Rob,

Ik raad je aan om je eigen linkje zelf nog eens GOED te lezen! Het spijt me voor jou maar JIJ leest het fout!!! 8O

Er staat: "The LM2940CT-5 low dropout voltage regulator provides the BEC facility. Power from motor battery flows through the arming/on-off switch S1, and is filtered by C6 and C7. The 2940 produces 5V on its output. C4 provides filtering, and also stabilizes the regulator. C5 provides additional filtering. "

BEC staat voor "Battery Eliminator Circuit" wat "Batterij Overbodigmaak Circuit" betekend. Het hier genoemde regel IC zorgt ervoor dat de spanning van de aandrijfaccu omlaag wordt gebracht naar 5V voor de ontvanger en de servo's. In deze regelaar zit een APPART schakelingetje (zenerdiode en dergelijke) dat er voor zorgt dat de motor uitgeschakeld wordt als de accuspannig te laag wordt! Dit schakelingetje heet geen BEC en wordt ook zo NIET genoemd!

Er bestaan ontvangers die een ingebouwde motorregelaar BEC en spanningsbewaker hebben. Dit zijn allemaal apparte schakelingen die voor het gemak in één kastje zijn samen gebouwd. Voor vliegtuigen en heli's worden dit soort ontvangers vrijwel niet gebruikt. Alleen voor de mini heli's en kleine electro modellen zijn er enkele van dit soort combinaties te koop. Misschien dat ze ook voor enkele simpele bootjes deze combinaties maken, dat weet ik niet.
"Normale" ontvangers hebben echter NOOIT een dergelijke schakeling ingebouwd. Er wordt niets uitgeschakeld op wat voor manier dan ook door iets in de ontvanger!!!!!!

Back