probleem met servo

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
M

Matthias

Guest
als ik mijn servo in neutraalstand zet, wijst het heveltje precies 90 graden tegenover de servo zelf. als ik daarna mijn stick naar rechts geef en dan weer in neutraalstand zet is de "neutraalstand" 80 graden tegenover de servo. Alsik dan stick naar links geef, en dan weer neutraal, dan komt hij weer op 90 graden te staan.
Dit is een vrij groot probleem omdat die servo voor mijn aileron dient, alsik dan rechts geef, en hij komt wer "neutraal te staan, dan staan mijn aileron wat naar beneden...
Wie kent dit probleem en kan mij helpen?

mvg,
Matthias

Ja, mijn 3001 servo's zijn ook niet zo nauwkeurig, alhoewel jouw 10 graden wel erg extreem zijn.

Welk merk/type servo? Is de potmeter-meenemer gebroken of verbogen?

De meeste merken/typen gebruiken tegenwoordig een 'indirect drive'. Dit houdt in, dat de terugstelpotmeter niet meer rechtstreeks door het eindtandwiel wordt aangedreven. Onder het eindtandwiel zit dan een potmeter-meenemer, die er als een vorkje uitziet. Als dit van kunststof is, kan dit gebroken zijn. Als het een metalen exemplaar is, kan deze verbogen zijn.

Satoer, S3001 servo's niet nauwkeurig? Deze behoren (veel) nauwkeuriger dan 1% te zijn. Zo niet, dan ook even het eindtandwiel lichten en er onder kijken!

Corrien,

Zijn deze vorkjes los verkrijgbaar? Ik heb hier een 3001 en een 9252 liggen waarbij die vorkjes gebroken zijn en die ook het door Mathias beschreven gedrag vertonen. Beide overigens als gevolg van een crash. Heb ze nog nergens kunnen vinden.

Alvast bedankt,

Francis Beckers

Deze potmetermeenemers zitten tegenwoordig ook bij de tandwielsets en zijn door de winkelier ook los te bestellen.

Deze servo is een HItec HS-81, ik had net mijn tandwieltjes moeten vervangen omdat op één of andere redenen mijn tandjes gebroken waren, ik heb de houding van de tandwieltjes hetzelfde gezet als dat ze eerder stonden, dus zou er normaal gezien geen fout mogen zijn... 8O

Aha, dat is dus het probleem:

het gat in het eindtandwiel heeft een plat kantje, net zoals de potmeteras dit heeft. Dit zal wel beschadigd zijn.

Remedie 1. Nieuwe tandwielset (met nieuw eindtandwiel).
Remedie 2. Druppel sec. lijm in het gat van het eindtandwiel. Tandwielset erg snel monteren en servo enkele minuten heen en weer laten draaien.

Als je het eindtandwiel niet helemaal precies op de potmeter-as hebt geplaatst, zul je het platte stukje beschadigd hebben. Vandaar remedie 2. Daarbij wel opletten, dat alleen het eindtandwiel wordt vastgelijmd aan de potmeter-as en niet het tandwiel, dat er onder zit.

Back