probleem met stationair lopen

Hoi,

Ik heb geen duidelijk antwoord kunnen vinden in de stickies, dus daarom maar een draadje.
Heb een Thundertiger MTA4 s28, heeft altijd goed gelopen, tot ik een kleine crash had. Motortje overleden. Dus nieuwe motor gekocht, een Ofna .26. Alles netjes gemonteerd. Bij eerste keer starten ging ie voluit lopen, ongeveer 15-20 seconden, daarna maar uitgezet omdat ie nog niet ingelopen was maar kreeg m ook niet langzamer gezet. Volgende dag de fohn erop en goed warm gemaakt voordat ik m ging starten. Nu het probleem.
De motor start, mits ik er met een fuel bulb die op de fuel leiding zit genoeg brandstof in de carb pomp. om hem te laten lopen moet ik telkens handmatig in dat bulbje kniijpen voor brandstof toevoer. (of ik moet de gashendel open gooien), dooe ik dit niet, dan slaat ie af. Nu lijkt het dus dat ie bij stationair te weinig brandstof krijgt. Dit is volgens mij echter geen afstel probleem maar moet t ergens anders liggen. maar waar? kapotte uitlaat o tank misschien? waar kan ik t mee controleren of de uitlaat genoeg brandstof naar de carb pompt?

alvast bedankt,
Verdion

De motor start, mits ik er met een fuel bulb die op de fuel leiding zit genoeg brandstof in de carb pomp. om hem te laten lopen moet ik telkens handmatig in dat bulbje kniijpen voor brandstof toevoer. (of ik moet de gashendel open gooien), dooe ik dit niet, dan slaat ie af. Nu lijkt het dus dat ie bij stationair te weinig brandstof krijgt. Dit is volgens mij echter geen afstel probleem maar moet t ergens anders liggen.
Dus als je handmatig extra brandstof in de motor pompt blijft de motor lopen en als je de carburateur verder open zet ook. Wat doet je denken dat het dan toch niet aan de afstelling ligt?

Waarschijnlijk is de tankdruk of de slang tussen uitlaat en tank niet goed.
Controleer of deze geen lekken heeft.
Je kan even op de slang blazen die op de uitlaat zit, als het goed is, blaas je de brandstof uit de tank naar de carburateur.
Of blaas op een lege tank en met de brandstofslang dichtgeknepen, kijk of je druk verliest.
De tankdruk zorgt er voor dat de brandstof naar de carburateur gestuwd word.

Laat ook even weten uit welke omgeving je woont, wellicht dat er iemand in je omgeving je bij kan staan met het afstellen / probleem oplossen.

John

Laatst bewerkt:
-Dat het niet afstelling ligt is omdat ik verschillende standen etc geprobeerd heb. met geen of het zelfde resultaat.
- Tankje doorblazen kan ik inderdaad eens proberen. Bedankt voor de snelle reactie, hier kom ik nog op terug.
Omgeving is Eindhoven trouwens

Een motor moet ook kunnen lopen zonder tankdruk (hooguit zul je wat meer brandstof moeten geven)
Als hij nu alleen bleef lopen als je handmatig brandstof toediende, zou ik nog aan een verstopping in het brandstofsysteem denken.
Echter, aangezien het al voldoende is om de carburateur verder te openen (wat op hetzelfde neer komt als de stationairnaald verder uitdraaien), denk ik ook niet dat dat het probleem is.

Laatst bewerkt:
Probeer het eens zonder die fuelbulp, als die faalt zal er ook minder brandstof kunnen stromen.

Het kan zijn dat je LSN arm staat, probeer hem een halve slag rijker te zetten en kijk of je dan wel een goed stationair hebt

nah, ik heb de fuelbulb ertussen uit gehaald. Dan krijg m wel aan de praat maar slaat weer af, loopt even op vrij hoge toeren en dan uit.
standaard instellingen van de fabriek leveren ook weinig op. Blokje wil gewoon niet stationair blijven lopen.

Dan vermoed ik dat je ergens valse lucht aanzuigt.
Als alles goed staat, maar je hebt meer brandstof nodig is het vaak de valse lucht.

Wat ik meestal doet als de motor een poos stil heeft gestaan en geeft problemen:
Draai de sproeiers open / er uit, blaas met WD40 alles even door (benz. slang met rietje op de fles). Menig maal heb ik meegemaakt dat er een snotje vet / olie oid in de sproeiers zit. en die spoel je dan zo weg.

Loop alles nog even helemaal na:
Gloeiplug, benz. toevoer + druk, carb. instelling en of er lekkage's zijn.

yes! Ik heb m draaiend, loopt nu zn eerste tankje stationair as we speak. Het lag toch aan de LSN. stond veel te ver naar binnen gedraaid. Nu wachten tot t tankje leeg is en dan inrijden, ben benieuwd.

bedankt voor alle reacties. im a happy daddy now! :banana:

yes! Ik heb m draaiend, loopt nu zn eerste tankje stationair as we speak. Het lag toch aan de LSN. stond veel te ver naar binnen gedraaid. Nu wachten tot t tankje leeg is en dan inrijden, ben benieuwd.

bedankt voor alle reacties. im a happy daddy now! :banana:

Dat Happy Daddy deel ik met je ;)

En top dat het werkt allemaal, altijd leuk als iemand weer geholpen is :)

Back