Probleem met ultramat 16

Kent iemand dit probleem?

Ik heb een ultramat 16...wanneer ik een 3 cel 2200 mah lipo wil laden met 2.2 A krijg ik steeds een "contact break error"
Schroef ik het laad vermogen omhoog naar 4 A dan gaat het goed.

Bekabeling is goed en schoon, en hetzelfde wat altijd gebruikt is.

Hij doet het met meerdere lipo's dus daar zal het niet aan liggen.

Heeft iemand dit probleem ook meegemaakt met een graupner ultramat 16 ?

Kor

Laatst bewerkt:
nee geen slechte kabels....ik krijg de melding zelfs als ik de kabels van de accu rechtstreeks in de lader steek.

ben bang dat er intern iets fout is...

En wat gebeurt er als je met lagere stromen laadt, 0,1C, 220mA?
Is de lader nieuw of eerder altijd probleemloos gebruikt?

Ik zie dat je nieuw bent Kor, welkom, ik heb geen idee van je LiPo kennis/ervaring, dus ik verwijs je ook even naar de LiPo FAQ, staat als belangrijk vastgepind bovenaan accu- en laadtechniek-subforum:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Laatst bewerkt door een moderator:
echt niet nieuw ron :-) al sinds 2006 lid van dit forum...alleen ik post niet zoveel...al meer dan 30 jaar modelvlieg ervaring.

ook met lage stroom geeft hij de medling....lader was altijd goed met dezelfde kabels en accu's....denk dat het intern is...

kor

Vandaag nieuwe lader gehaald...laden met dezelfde kabels en lipos...en nu gaat het goed...wordt gewoon opgeladen.
Is toch de ultramat stuk dus...was slechts 1,5 jaar oud....rest werkt wel...dus gebruik ik hem maar om nc en nm op te laden.

Dank,

Kor

Zeer vreemde storing, ben benieuwd wat Corrien/Jan's bevindingen zullen zijn.

Kor, heb je flink aan de draadjes 'gejutterd'? Misschien is het door matig contact gewoon toeval dat het van laadstroom afhankelijk lijkt te zijn?

Ik heb dat probleem met "contact break error" ook met zowel een Ultramat 14 als met de 16. Na een paar keer herstarten begint de Ultramat te laden en kan dan weer even later de fout herhalen. Er is geen enkele regelmaat te vinden.
Ik weet niet of herstellen een optie is want er zijn er voor weinig geld betere te koop! Ik gebruik een Turnigy die slecht een vierde van de Ultramat kost en beter werkt.

Jos

Heb ook dit probleem met een Ultramat 16 en een maat van me heeft hetzelfde probleem met een Hyperion EOS 0720i Super DUO3 charger.

Misschien ligt het aan de lipo's.

We hebben nooit eerder dit probleem gehad totdat zijn Hyperion begon te piepen.Niet kort daarna ging ook mijn Ultramat aan de haal.

Kijk.....dat bedoel ik....ben ik toch niet de enige met dit probleem en komt het dus vaker voor bij deze lader...

Hij laadt inmiddels ook niet meer met hogere laadstromen...blijft "contact break error" geven.

De nieuwe lader gaat helemaal goed...gebruik dezelfde bekabeling en lipo's.dus daar ligt het echt niet aan.

Ok...iets om te onthouden dus ;-)

Kor

Back