Probleem met United Hobbies D9 lipo 7A, iedereen checken!!

Tadango

Forum veteraan
Iedereen die een HXT D9 lipo heeft gekocht bij United hobbies moet even controleren of deze van het type 7A is (geel/orangje krimpkous). Er lijkt een probleem mee te zijn waardoor ze langzaam opzwellen. Gelukkig hebben ze een goede garantie regeling. Als er mensen zijn die meer info willen laat het dan even weten.

Je kan het type zien aan de laatste tekst op de lipo. Als hier 7A staat heb je kans dat het een slechte is, controleer dan goed of hij niet iets opgezwollen is.

Zeker meer info gewenst ... heb hier 4 van die dingen liggen

img7525mediumhp0.jpg

D9 5S 2200 mAh. Moet ik bang krijgen :murder:

2 van de 4 packs zijn wat opgebold.

Mailtje is hun richting uit vertrokken met fotos van het torentje. Merkelijk verschil in hoogte tussen het torentje met 30 cycles en dat met nog maar 10 cycles op de teller.

Hoi,

ik heb ook dezelfde serie liggen. 4stuks.
Ze voldoen nog prima maar blijven inderdaad heel lichtjes bol staan (ook al is het maar een paar mm)
Wat in het begin niet het geval was. Lijkt mij inderdaad hetzelfde probleem.

Ben benieuwd wat de regeling is voor deze accu's...

mijn d9 lipo's worden deze week verzonden,
dan kan ik aannemen dat ik de nieuwe versie krijg toch?

een van mijn oudere lipo's is trouwens ook ligt bol, niet erg goed te zien maar je voelt dat de krimpkous erg onder spanning staat :?
hij heeft waarschijnlijk iets te lang volgeladen weggelegen.

ik heb drie 3S-jes 2200mAh met 7B erop ook allemaal gezwollen/zacht/30-50% capaciteitsvermindering.

ben benieuwd.. zou goede service zijn

mvg, Z

Het staat nu al vast dat ze een tsunami van gezwollen-lipo-foto's gaan krijgen ... benieuwd of ze idd gaan doen wat ze zeggen ...

Intussen viert m'n allereerste Hextronik 3S 2200 15C z'n eerste verjaardag ...geen nanometer zwelling nog capaciteitsverlies na ik weet niet hoeveel cycles ...

Morgen even nieuwe foto's maken van mijn accus en opsturen naar UH. Hopen dat er ook nog mijn voordeel mee kan doen.

Anders blijf ik lekker doorvliegen met mn bolle accu's.. of geeft dat in jullie ogen veel risico op gevaarlijke situaties?

Mvg, Vincent

gepikt van het uh-forum ... ZOU afkomstig zijn van een lipo-fabrikant ...

Als daar een kern van waarheid in zit kan dat veel verklaren ivm de puff-lipos ... (misschien iets voor Ernst ? )

When produced, some kind of preservative (reaction inhibitor) is added to the electrolyte, to prevent aging of the cells, when they are stored, before they reach the customers.
This reaction inhibitor disintigrates during the first few cycles of the cell.
When one uses the cells in high- current applications, and the reaction inhibitor was not disintigrated before, the cells can be damaged. Damage results in the swelling of cells, capacity loss and a shorter lifespan.

So here is how you have to threat new LiPo cells for best performance and lifespan:

First charge the cells with 0.5C and a balancer.
Discharge the cells with 0.5C.
Repeat 4 times.

Now the reaction inhibitor is desintigrated, and you are ready to go.

Dit verklaart een hoop......
Ik had als experiment een Hyperion 4200 4S2P pack op deze wijze in gebruik genomen en dat pack is nog steeds keurig 'plat'.
Toen dit bleek te voldoen, heb ik kort voor het WK vorig jaar er nog twee bij gekocht (met 3 kun je probleemloos wedstrijden vliegen) Zie ergens verderop in deze draad: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=43111&postdays=0&postorder=asc&&start=30
Naar ik mij herinner heb ik die meteen volgeladen en in gebruik genomen. Beide packs hadden begin dit jaar 1 cel die bol ging. Toevallig (???) wel bij allebei dezelfde...
Electrisch leken ze nog geen krimp te geven, maar ze pasten niet meer in de romp (52 mm breed).
Ik heb net een vervanging binnen en die gaat zeker eerst de voorzichtige behandeling krijgen. 'in-laden' ? :wink:
Het enige probleem is, dat de accu's nu nog maar voor de helft van mij zijn.....

Van de 10 accu's die ik heb, zijn er 8 door mij rustig "ingebroken", ondanks de jarenlang algemeen aanvaarde opinie dat "lipo's totaal niet dienen geformateerd te worden"

Die 8 leven nog allemaal, de 2 dooien zijn lipo's die door anderen al waren gebruikt ...

Voor mij is het plots ook allemaal duidelijk geworden ....

Na een weekje vakantie.

Heb ik heel goed nieuws in mijn mailbox gevonden.
Ze vervangen alle 4 mijn Lipo's, na het zenden van een simpele foto met de nodige info (zoals Tadango.)
Meer dan goeie service dus in mijn ogen.

De nieuwe lipo's zijn nog steeds niet binnen ... ook nog niet verstuurd bij UH.

Dus dan moeten de oude maar dienen op deze o zo mooie vliegdag.

Ze staan weer mooi bol na een lekkere ragvlucht deze voormiddag.

Heb er het snelste last van bij Warm weer. Alle 4 de pakketten hebben last van het verschijnsel vandaag.

De vorige keer is de bolling tijdens het laden wel wat verdwenen hopelijk nu weer.

Laat het jullie zo snel mogelijk weten.

Spul is veel niet op voorraad omdat er zo'n grote vraag is en omdat de fabriek de productie heeft gewijzigd om dit soort problemen te voorkomen. 17 juli komt er weer een lading binnen :)

Staat al een weekje of zo on stock bij mijn bestelling ... de lipos hebben ze bijgevoegd bij een lopende bestelling ...

Ze geraken gewoon niet verstuurd.

Greetz

Tim

Wat wil je..

per week verkopen ze een paar 1000 van die accu's en iedereen moet nu ineens nieuwe + de normale wekelijkse verkoop die doorgaat!

Das heel veel accu'sen orders per week extra..
Daarbij nog een beetje wennen aan het nieuwe magazijn..

Ik wacht nog wel even op mijn accu's...
de oude functioneren nog wel voorlopig.

Iemand ook enig idee of de oude retour moeten? Heb het namelijk wel ergens gelezen in hun post.

Mvg, Vincent

Back