probleem met versteveging BISMARCK

Discussie in 'Marineschepen' gestart door stefan12, 2 jan 2009.

  1. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    kan iemand wat tips geven voor versteveging met de bismarck
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.524
    Locatie:
    As,België
    hallo stefan

    G4 is een van de beste verstevigingen die je kan hebben
    zoek eventjes op het forum en je vind er een hele uitleg over

    groetjes raf
     
  3. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    waar kan je het kopen en is het duur
     
  4. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Kessel, België
    Niet om moeilijk te doen, maar G4 is geen versteviger.....

    G4 is een vernis-soort op PU basis. Sterker en krasvaster dan een traditionele vernis, en perfect geschikt om oa. de binnenkant van een romp waterdicht/waterbestendig te maken. Langs de buitenkant ook, hoewel iets minder omdat het niet UV-bestendig is en dus verkleurd.

    G4 kan verder ook gebruikt worden als hechtingsprimer als je met glasvezel/polyester aan de slag wil.

    Op wat soort versteviging doel je eigenlijk? Een balsa romp bvb kan je sterker maken door er een matje glasweefsel in combinatie met polyesterhars op te zetten. De versteviging zit dan in het glasweefsel, dat een soort bewapening is.

    G4 zal je romp wel beschermen tegen water, maar sterker zal deze echt niet worden. Bij een botsing houd G4 echt niet meer tegen dan het materiaal waar het opzit.....
     
  5. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    maar wat is dan beter verbandgaas of g4 ?
     
  6. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    728
    Locatie:
    voorhout
    Beide zullen in dit geval waarschijnlijk geen versteviging bieden.

    Ik geloof dat je de bismarck aan het bouwen was toch? Ik heb fotos gezien van de opbouw van dit model, en het lijkt me niet nodig dit model te verstevigen. Het heeft al veel sterke van zichzelf. Ik zou alleen het model waterbestendig maken zoals hier al eerder beschreven is door dazzler.

    Succes ermee,

    Gr robin
     
  7. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    oke zal ik doen maar nu nog niet er moet nog en hele laag me plankjes op
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.524
    Locatie:
    As,België
    hallo

    g4 dringt IN het hout en verstevigd zo de hele constructie
    net zoals polyester hars het doek stevigte geeft
    teveel polyester doet integendeel de constructie weer minder stevig maken
    en als je gaat polyesteren moet je toch eerst een laag G4 aanbrengen
    en verband gaas is geen glasweefsel en heeft zeker niet dezelfde stevigte
    voor verdere info zie deze website
    Vosschemie

    en als die het niet weten dan weet ik een nog betere website
    Bernico Racing International - Custom made boats

    hier laat ik mijn rompen maken voor een leuk prijsje

    en het zijn boten geen botsautootjes

    groetjes raf
     
  9. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    als je eerst veel lijm eronder doet en dan veel erboven word het heel hard
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.278
    Locatie:
    Betuwe
    Onzin, kletskoek en sprookjes!
    Een model wordt NOOIT steviger door er veel lijm in te verwerken! Sterkte moet uit de constructie komen, een goede pasvorm, het juiste materiaal. NIET door twintig tubes lijm er in te fl*kkeren.
    G4 impregneert het hout, dat wil zeggen: het dringt in het hout door en stolt daar. Dat beschermt het hout tegen rot, maar zorgt ook dat het hout hard wordt. Dat LIJKT mooi, maar is het niet helemaal. Keihard hout is minder veerkrachtig, en zal eerder breken bij een harde botsing.
    Ik vind G4 een prima middel, en, als het goed gebruikt wordt is het perfect, maar ga niet de fout in door te denken dat G4 met verbandgaas en een boel lijm je schip stevig maken. De stevigheid komt uit de constructie.

    En verbandgaas als wapening :confused: Ik heb een boel sprookjes gelezen, maar dit is een nieuwe voor me. Gebruik alsjeblieft glasvezeldoek in combinatie met epoxy of polyester. Dat heeft zijn waarde bewezen.
    Gebruik verbandgaas waar het voor bedoeld is: om je vingers te verbinden als je een keer bent uitgeschoten met een hobbymesje :shock:
     
  11. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    zouden wij weeral zo'n eigenzinnige gastje in ons midden hebben ?

    Laat hem toch doen wat hij wilt , die heeft toch altijd gelijk .

    Als ik 12 jaar oud was , wist ik altijd beter ...

    Vallen en opstaan , noemt men dat ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  12. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    kan je er nog g4 of zoiets erover doen of dat niet meer
     
  13. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    hard wordt. Dat LIJKT mooi, maar is het niet helemaal. Keihard hout is minder veerkrachtig, en zal eerder breken bij een harde botsing.
    Ik vind G4 een prima middel, en, als het goed gebruikt wordt is het perfect, maar ga niet de fout in door te denken dat G4 met verbandgaas en een boel lijm je schip stevig maken. De stevigheid komt uit de constructie.

    En verbandgaas als wapening :confused: daar heb je gelijk in maar lees dit
    Ik doe het gewoon om een mooi afgewerkte binnenzijde te krijgen. Al dat geklets over versteviging lap ik aan mijn laars. Ik ben niet van plan om tussen ijsbergen te gaan varen, of in volle snelheid tegen een betonnen beschoeing aan te knallen. Als je de buitenzijde (is al een dubbele laag hout) goed afwerkt is er geen vuiltje aan de lucht.
    Overigens neem ik aan dat de mensen die hem varend maken hem niet gelijk in de plaatselijke vijver wippen maar eerst thuis in de badkuip.

    Opa Jan
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.278
    Locatie:
    Betuwe
    Stefan:

    Het is JOUW model. Doe ermee wat je wilt. Je HOEFT de raad van ervaren modelbouwers niet op te volgen...

    "Opa Jan" is niet van plan om tussen de ijsbergen te varen of op volle kracht tegen een betonnen beschoeiing aan te knallen. Dat is niemand!

    Maar helaas... er zijn altijd momenten dat je een stuurfout maakt, even niet oplet, iemand anders knalt tegen jouw model aan, een of andere sukkel zet zijn zender aan die op "jouw" kanaal zit... kortom: een ongeluk zit in een klein hoekje. Dan is het fijn om te weten dat je model een stevige constructie heeft en niet alleen van lijm aan elkaar hangt.
     
  15. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    dat is waar maar zou ik nog g4 erover kunnen doen of word die dan te zwaar of zo iets
     
  16. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    is het echt nodig om in de voorkant ook iets te doen
     
  17. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    840
    Locatie:
    Kessel, België
    Verwacht je nu echt nog advies?

    Eerst kom je vragen hoe je best je romp kan verstevigen, je krijgt hier het advies van verschillende ervaren modelbouwers, en dan zeg je doodleuk: "Al dat geklets over versteviging lap ik aan mijn laars"

    Ik zou zeggen: doe gewoon wat je wil, het is jou boot, en ons kan het geen moer schelen als je deze helemaal verkl**t! Stel zelf proefondervindelijk vast wat je allemaal fout kan doen, en leef ermee!
     
  18. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    nog iets, G4 is een redelijk stroperig goedje. Normaal _zou_ je het hout er 2 maal mee moeten instrijken ECHTER dat wens ik je niet toe. Je hebt namelijk een zeer ruw oppervlak dan, en uitgeharde G4 is geen grapje op te gaan schuren (tussen G4 beurten kan je ook niet schuren). Ik heb dit ooit al eens gedaan en me toen voorgenomen NOOIT meer G4 als buitenste eindlaag te gebruiken. Ik pas het alleen toe IN het schip, op een houten motorsteun ofzo... voor als er ooit water in de romp loopt. De binnenkant van de romp zou ik er ook mee durven doen.

    Afwerken met epoxy is misschien een beter idee, glasmatje en dan impregneren. Je MOET echter weten waar je aan begint want je moet alles klaar hebben en je loopt kans je mooi model om zeep te helpen.

    Ik ben het niet helemaal eens met Roel, je kan best een romp zonder veel interne sterkte gaan opbouwen met epoxy en glasvezel matten EN een hele sterke romp krijgen. Kijk maar naar de houtbouw IOM zeilboten. Helemaal leeg kan de romp toch nooit zijn hoor.
    laat dat verbandsgaas maar waar het is.... in de verbandstrommel.

    Nu, die Bismark, wat dikte romp spreken we over?

    Patrick
     
  19. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    ...........
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2010
  20. stefan12

    stefan12

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    450
    Locatie:
    nieuwegein zuid
    knakworst
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2010

Deel Deze Pagina