Probleem met Yep regelaar

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Norwen, 15 jan 2018.

  1. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Hallo, even een vraagje:

    Ik heb een motorzwevertje Phoenis 2000 met een Yep regelaar van 40 amp. erin, gisteren tijdens het vliegen kon ik de motor niet meer aan de gang krijgen en het sturen ging ook niet meer zoals het moest....na een vrij harde landing zag ik dat de ailerons het niet meer deden en de flaps een soort van eigen wil gekregen hadden! ik vermoedde dat de ontvanger kuren had gekregen (Futaba) maar dit bleek niet zo te zijn, achteraf bleek de regelaar de spanning van de 3s Lipo zo ongeveer ook rechtstreeks naar de ontvanger stuurde!
    e.e.a. resulteerde in 3 kapotte servo's en de regelaar natuurlijk.....

    heeft iemand hier ook al eens mee te maken gehad en kan de ontvanger dit aan, alles lijkt normaal te werken met de goede spanning erop.
     
    Darknoor vindt dit leuk.
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Normaliter zijn moderne ontvangers geschikt tot 2S lipo. Oudere types kunnen soms max 6V hebben.
     
  3. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Ja, dat is, maar het lijkt dat de ontvanger al zijn dingetjes nog doet, maar je kunt je afvragen of hij nog betrouwbaar is......
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik Futaba moet geloven dan kan ie 8,4 volt aan.
    Dus als ie dan op > 11 Volt gezeten heeft dan kan dat niet goed zijn.
    Aan de andere kant, als ie op de juiste spanning wel werkt en hij ruikt niet naar electronica dan zou er niets aan de hand moeten zijn.
    Eventueel even ter controle naar Jan (Corrien) opsturen.

    GJ
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    In die ontvangers zit een spanningsregelaar die de ingangsspanning naar een vaste spanning voor intern gebruik in de ontvanger. Die spanning is 3V of 3,3V. De meeste van die spanningsregelaars kunnen tot wel 15V ingangsspanning aan. De kans is heel groot dat er niets aan de hand is.
    Blijft over dat eventuele tantaal elcootjes wel een probleem kunnen vormen. Die dingen kunnen over het algemeen heel slecht tegen een te hoge spanning. Als er zo'n elco kapot is gegaan zou je rook moeten hebben gezien en "ruikt het elektrisch".
     
  6. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Bedankt voor de reactie's mannen, maar ik ruik nix ongewoons of zo en alles werkt prima, ik ga het gewoon proberen!
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    je servo's zou ik als verloren beschouwen...
    ontvanger zal wel loslopen.
     

Deel Deze Pagina