Probleem motor/centerdiff opstelling Flash 3.0 brushless

Beste modelbouwers,

Heb een probleem en hoop dus dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben dus eigenaar van een Graupner Flash 3.0 Brushless editie en ben daar zeer tevreden over, heb nog geen brokken gemaakt in de tijd dat ik deze heb, behalve deze week. De rotor in de brushless motor is volledig gebarsten ( het magnetisch deel) waardoor de motor dus uiteraard volledig naar de **** was. Dit vind ik echter zeer vroeg. De motor was de standaard brushless motor en bedraagt 2100kV en trekt nominaal 80A stroom. De ESC levert 120A en dus hier helemaal geen problemen. Echter, ik vind de motor niet zo kwaliteitsvol (en een nieuwe kost er 100 euro) en kijk dus uit naar een nieuwe brushless motor en toen zag ik dit (tamelijk goedkoop en al veel goeie dingen over gehoord):

Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Deze beschikt over ongeveer dezelfde lengte dus kan ik mijn ouders mounts nog gebruiken. Echter 1 probleem, deze motor heeft een 5mm as en de originele had een 6mm as. Ik moet een dus nieuwe pinion gear voorzien, tot nogver probleem, en tref bijvoorbeeld deze aan (32 pitch):

Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Tot nog toe dus alles goed. Echter wordt bij de Flash 3.0 gebruik gemaakt van een kleine transmissie ( niet rechstreeks pinion op center diff, zoals veel buggys). En daar zit het volgende tandwiel op:

full

Dit is echter iets wat ik niet terugvind op het internet. En al zeker niet in 6mm diameter.

OF de oplossing voor dit probleem is het aankopen van een 6mm 2100kV motor, maar dit vind ik dus nergens. Misschien weten jullie hier meer over?

OF ik maak geen gebruik meer van de transmissiebak en bouw de buggy om naar een single center diff met rechtstreeks aandrijving van de piniongear zoals bijvoorbeeld hier het geval is:

http://www.rctech.net/forum/attachm...-any-brushless-conversion-thread-dsc00023.jpg

Hier gaat uiteraard mijn voorkeur naar, minder tandwielen die beschadigd kunnen raken en dat zit ik ook veilig met een nieuwe 5mm-setup, in plaats van de 6mm tandwielen. Maar om dit te verwezelijken moet dus wat gaan gebeuren en hiervoor heb ik jullie hulp nodig. Is er een bestaand model die jullie kennen waar ik dit kan aantreffen? Het diff-tandwiel moet uiteraard ook 32 pitch zijn om te passen met het 32 pitch motor-tandwiel. Ik ook dat jullie me wat kunnen helpen. Hierbij enkele foto's van huidige situatie met tandwielkastje en welke plaats ik heb om mee te werken. Op de foto's is de receiver box verwijderd.

full

full

full

full

full
full
full

Hopelijk kunnen jullie me helpen jongens!

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook een beetje alluminium tape over die 5mm shaft rollen om hem 6mm te maken. Dan gewoon die standaard pinion erop en klaar.

Hoe warm werd je vorige motor? Komt de motor, en maakt niet uit welke, boven een bepaalde temperatuur, dan gaat het daarna bergaf, met de gevolgen die je hebt meegemaakt.

@Indoorvlieger, heb een sensor liggen en die ging nooit boven 65 graden.
@wen: is dit wel een goede oplossing? Je kan toch altijd een oneffenheid hebben bij het aanbrengen (of bij het platte stuk op de as), waardoor de pinion niet perfect in het center loopt? Of onbalansen op de rotor. Ik snap het punt wel, maar weer niet op dit de beste oplossing is. Heb je daar zelf ervaring mee? Ik weet het niet zeker, maar is het mogelijk om een passende 5mm motorpinion te vinden die past op de pinion van de versnellingsbak? Vindt wel niets van info over pitch ofzo op de site van graupner. Wil uiteraard geen problemen met de mesh van de tandwielen. Of is dit trial and error door 3 pinions te kopen met verschillende P-waarde? 32, 48 en 62 pitch? :p

Een stuk aluminium tape is zeker geen goede optie je kunt het nooit zelf zo strak plaatsen dat het massief word, dan nog is het een verdiking met begin en eind krijg dat maar eens gelijk. helemaal met de krachten die erop komen, ind centrering onbalans. Ik neem even aan dat hij met een inbusje oid vast gezet word en daar ga je al, dat drukt harder aan dan jij kan.

Als je van merken gaat combineren zal het lastig zijn wat passends te vinden. Misschien is een machine fabriek een oplossing. Even googelen naar een goede bij jou in de buurt tandwieltje mee " Kunnen jullie deze namaken maar dan met ..... mm gat" Zal iets duurder zijn dan standaard uit de winkel, maar ik heb vaker kleine dingen laten namaken (waaronder tandwielen danwel niet modelbouw gerelateerd) en de prijs valt mij meestal reuze mee.

Een stuk aluminium tape is zeker geen goede optie je kunt het nooit zelf zo strak plaatsen dat het massief word, dan nog is het een verdiking met begin en eind krijg dat maar eens gelijk. helemaal met de krachten die erop komen, ind centrering onbalans. Ik neem even aan dat hij met een inbusje oid vast gezet word en daar ga je al, dat drukt harder aan dan jij kan.

Als je van merken gaat combineren zal het lastig zijn wat passends te vinden. Misschien is een machine fabriek een oplossing. Even googelen naar een goede bij jou in de buurt tandwieltje mee " Kunnen jullie deze namaken maar dan met ..... mm gat" Zal iets duurder zijn dan standaard uit de winkel, maar ik heb vaker kleine dingen laten namaken (waaronder tandwielen danwel niet modelbouw gerelateerd) en de prijs valt mij meestal reuze mee.

Heb je gelijk! Niet aangedacht. Ik gebruik die allu tapes welleens voor wielhexen, maar dat is natuurlijk minder gevoelig voor onbalans.

Back