probleem mvvs 26

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door frank3, 17 okt 2018.

  1. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Goedenavond,

    een paar weken geleden viel bovenstaande motor in de lucht uit, waarbij het leek of hij vastliep. Ik heb een landing gemaakt buiten het veld en wonder boven wonder alleen het landingsgestel er onderuit. Verder geen schade ook de prop niet.

    De motor was los en kon ik gewoon ronddraaien, leek/lijkt normaal. Wel was de propmoer en contramoer een aantal slagen los gedraaid. Mijn conclusie toen, prop los gekomen, motor uit gegaan.

    Vanavond heb ik de motor gestart, ging zoals altijd makkelijk, echter na even gelopen te hebben (stationair of iets hoger) motor uit met een klap en de prop weer los. Meteen gekeken of ik de motor kon rond draaien, geen probleem.

    Ik heb nu de motor gedemonteerd van het vliegtuig en het carter deksel verwijderd. Ik had verwacht dat er toch wel schade zou zijn maar ik kan niets ontdekken. En het lijkt of alles goed functioneert.

    mijn ervaring met benzine motoren is gering dus misschien zie ik wat over het hoofd, iemand een idee wat het kan zijn??

    Groet, Frank.
     
    Huey vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.802
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gebeurt het bij hogere toerentallen of in de buurt van stationair?
    (EDIT: niet goed gelezen, het gebeurt rond stationair)

    Ik vermoed een timing probleem, gezien dat het rond stationair gebeurt, en ALS de timing unit van je ontsteking niet goed functioneert, gaat hij dan bij lage toerentallen te vroeg ontsteken, en "bokt" de krukas dus nogal.
    Maar het kan ook zoiets onbenulligs zijn als dat bijvoorbeeld de prop slipt over de propdriver, en op die manier die moer de kans geeft los te werken.

    Hoor je ook een "zingend" geluid vlak voor de klap? Dat is meestal een indicatie dat er iets op het punt van loskomen staat (de prop en motor draaien dan niet meer hetzelfde toerental omdat de prop iets slipt).

    Jammer dat ik niet thuis ben, anders was ik even bij je langs gekomen met de stroboscoop, dan kun je goed zien of de vervroeging werkt of niet.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2018
    bgjbrok vindt dit leuk.
  3. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik zelf heb het idee dat het iets mechanisch is. De eerste keer dat het gebeurde in de lucht liep de motor ook niet stationair voor zover ik mij kan herinneren. De prop slipt niet door maar komt los als de motor met een klap stopt. De motor loopt ook niet bokkerig. Ben je aan het varen? Ik zou graag de motor een keer aan je laten zien misschien dat jij iets kan zien.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.832
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou even wachten met het opnieuw starten van die motor.
    Ik vermoed een gebroken zuigerveer. Die hapt in een van de poorten van de cilinder en dat geeft schade. Hij moet dan helemaal uit elkaar. Beter laat je dat aan een kenner over als je zelf er niet zoveel kennis van hebt.
     
  5. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik ga hem zeker niet meer starten voordat ik weet wat er aan de hand is. Ik ga zelf de cilinderkop nog verwijderen, ik heb geen geschikte inbussleutel die ga ik morgen halen.

    Als ik niets kan zien laat ik er een kenner naar kijken.
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.802
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik verwacht dat niet.... Een gebroken veer, ik heb nog nooit meegemaakt dat de motor daarna weer te starten was....
    Zelfs met gewoon vretende veren (dus nog geen eens gebroken veren) is het bij rondtornen of een herstart van meet af aan duidelijk dat er iets vre-se-lijk mis is....
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.802
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, helaas wel, en ben pas in de loop van week 50 weer thuis.... Anders had ik met plezier je motor nagekeken, maar ik denk dat je tegen die tijd allang iets geregeld hebt.....
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Via de uitlaat kan je ook vaak naar binnen kijken, dus uitlaatbocht eraf halen, even met een zaklampje bijlichten en dan kijken of je krassen op de zuiger ziet of aan de andere kant in de cilinder zelf.
    Het lijkt mij ook sterk dat er een veer ergens in een poort hapt want dan zou je ergens metaal moeten kunnen vinden zal hij, als je de bougie eruit haalt, een slijpend geluid geven als je de krukas draait,
    Ik vermoed inderdaad ook de ontsteking.
    Misschien ergens een massa probleem, alle verbindingen nog goed, eventueel even loshalen en weer vastzetten.
    Als je snel hulp nodig hebt en je duits is redelijk dan kan je Herr Vogt bellen, de importeur van MVVS Duitsland.
    http://www.mvvs.net/shop_content.php?coID=82

    Hij heeft een hotline van 15-17 uur.

    GJ
     
  9. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Alem
    Welke uitvoering van de 26cc? Oude of nieuwe?
    Te herkennen aan buitenzijde carter.
    Bij nieuwe uitvoering is diameter kruktap vergroot => groter lager => diameter onderzijde drijfstang groter => cartersiameter t.h.v. Drijfstang vergroot.

    Vermoedelijk heb jij een oudere uitvoering, o.a. door de kleine diameter van de kruktap slijt deze wat snel taps af.
    Hierdoor glijd de drijfstang van de tap af => eliptische krassporen in achterdeksel en kan vastslaan op achterdeksel.

    Ervaringsdeskundige in bovenstaande, helaas is Pé niet meer onder ons.

    Hans
     
  10. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik denk dat wat jij zegt Hans wel eens zo kan zijn.


    Verder kon ik de drijfstang met zuiger makkelijk uit de motor halen met alleen de cilinderkop verwijderd, dit verbaasde mij ook.

    Is het normaal dat de zuiger aan de ene kant anders is dan aan de andere kant?

    DSC_9908.JPG DSC_9909.JPG DSC_9910.JPG
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.802
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is redelijk gebruikelijk, ja.... die "hoek" aan de ene kant, die dient om betere doorstroming naar de achterste spoelpoort te verkrijgen, De ronde uitsparing dient om ruimte te maken voor de krukwang, zodat de motor compacter gebouwd kan worden.

    Tweetakten hebben als "eigenschap" dat de zuiger hoger moet zijn dan de slaglengte, om kortsluiting tussen uitlaatpoort en carter te voorkomen. Er zijn een paar uitzonderingen, maar dat zijn OF tweetakten met een uitlaatklep (vind je in schepen, zijn HEEL groot) en sommige hele kleine motortjes (echt héél klein, Coxjes en aanverwante).
    Maar een hoge zuiger betekent een hogere motor, omdat zuiger en contragewicht nu eenmaal niet tegelijkertijd op dezelfde plek kunnen zijn, dat geeft zo'n rotzooi.
    Door die uitsparing kun je de zuiger toch wat verder laten zakken, en kan de motor wat lager blijven.

    Het "zitbankje" in het carterdeksel zit daar om precies dezelfde reden.
     
  12. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Iedereen bedankt voor jullie reactie!!

    Hans is het bij jouw opgelost, en weet je ook hoe?

    De motor heeft ongeveer 10 liter brandstof verbruikt als er nu al een nieuwe krukas in moet vanwege de kruktap dan ben ik bang dat deze ook niet lang meegaat.

    Ik denk dat ik een mailtje stuur naar mvvs, kijken of zij een oplossing hebben.

    Frank.
     
  13. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Alem
    comp_P4130065.jpg

    Zit er op jouw carter deze rand? (foto geleend van RC-network.de. Auteur Berd Langer).

    Hans
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.802
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan me goed voorstellen dat een te dunne kruktap problemen zou kunnen geven, maar ik heb er moeite mee om te geloven dat de drijfstang "vastslaat" op het achterdeksel.
    De klappen die optreden bij een vastslaande motor (hard genoeg blijkbaar om die prop te lossen) zouden dat achterdekseltje tamelijk heftig moeten beschadigen, en die schade zie ik niet.... Drijfstangen wrijven ALTIJD langs het achterdeksel bij "overhangende" krukassen, en het achterdeksel lijkt wat ruw, maar niks overdrevens IMHO.

    Niet dat ik nu 1, 2, 3 een andere verklaring weet... De zuiger en veer zien er verder uitstekend uit, geheel consistent met die plm 10 liter verbruik.
     
  15. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Alem
    Achterdeksel heeft inderdaad geen overmatig ingesleten elipsen.
    Zuiger ziet er zelfs bovengemiddeld uit.
    De coating is nog nagenoeg op de gehele zuiger aanwezig.
    Kruktap kun je opmeten met micrometer op eventueele tapsheid.

    Deze motor is in eerste instantie ontworpen als methanolmotor, hierbij was de kleine kruktap geen probleem.

    Slijtage van o.a. kruktap bij benzine als brandstof worden de volgende punten vaak vergeten::
    Te schraal gesmeerd.
    Niet de juiste oliesoort gebruikt.
    Motor naalden verkeerd afgesteld,
    Geen rekening gehouden met voldoende koeling (ondanks dat er een grote ventilator vooropstaat).
    Met te hoge compressie gedraaid (extra pakkingen onder kop plaatsen)
    Te grote prop geplaatst

    Foto post #13 is van motor met grotere kruktap, zie uitstulping carter.

    Groet hans
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.832
    Locatie:
    Nootdorp
    Tsja, hier is niks vreemds te zien. Een vastlopertje laat altijd sporen achter.
     
  17. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik heb de oude motor, zonder uitstulping dus.

    Volgens mij was de motor goed afgesteld. Hij liep heel mooi en pakte goed op. Hij is nooit onbedoeld afgeslagen. De eerste 5 liter mengsmering 1 op 30 daarna 1 op 40. De bougie was nog enigszins zwart dus volgens mij ook niet te arm afgesteld. prop 18x8 7500 toeren.

    toen ik de motor uit elkaar haalde was alles enigszins vettig.
    De krukaslagers lijken goed, geen speling draait soepel.

    Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er iets is met de drijfstang lagers. Misschien een nieuwe drijfstang met lagers bestellen?

    Frank.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En hoe kleiner het cartervolume, hoe beter de zuig- en pers-werking van het carter.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2018
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.802
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou toch echt eerst eens naar die ontsteking kijken voor je er van alles bij gaat bestellen.
    Check ook de bevestiging van propdriver op de krukas, dat daar niet iets geks gebeurt (timing?).
     
  20. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    229
    Locatie:
    Nieuwehorne
    De prop driver zit met een spie op de as en kan niet verschuiven. Het "vastlopen" heeft blijkbaar geen schade opgeleverd dus ik ga de motor binnenkort nog maar eens laten lopen.

    En anders wacht ik wel tot jij weer in het land bent Bert, dan kan jij hem eens bekijken. Ik wil toch nog een paar dingen aan het vliegtuig doen.

    Moet ik van de winter maar elektrisch vliegen :frustie:
     

Deel Deze Pagina