Hallo Allemaal,
Voor wie het interessant vind, en/of met het zelfde probleem als ik zat, hier de waarschijnlijke oplossing.
Wat was het probleem:
De serie OS 70SZ-H heli motoren hebben een korte dikke krukas 9,5mm waar de koppeling en koelven van Vario helaas niet op past. Na veel gepuzzel, en zelfs de 70SZ krukas heb laten afdraaien naar 8mm lukte het nog niet, want ik had immers nog niet genoeg lengte om de moer op te draaien.
Ik had ook nog de oude OS Max 61LX liggen, en had daar een nieuwe krukas voor besteld. Maar eenmaal binnen gekomen en op mijn werktafel lag, zag ik wel veel gelijkenis met de krukas van de 70.
Ik heb daarop de stoute schoenen aangetrokken, en zoals sommige in een ander draadje al hebben kunnen lezen, deze 61 krukas in de 70 gezet.
Alles past namelijk, de lengtes zijn allemaal het zelfde en de diktes in de lagers ook, maar heb dan wel die lange geslepen 8mm as, waar ik alles origineel van Vario weer op kan zetten.
In eerste instantie leek het project niet te lukken, doordat de 70 krukas een dichte schijf aan de voorkant heeft zitten, dacht ik dat dit problemen kon gaan geven met de mengselstroom in en rondom de krukas naar de spoelpoorten toen. De eerste keer dat ik de motor startte...tromgeroffel... hij sprong aan..hij liep, maar niet lang, want hij verzoop, een straal olie kwam uit de uitlaat, en de tank binnen 2 minuten leeg....balen !!
Nu was ik niet helemaal bekend met de nieuwe carburateur, want deze had inplaats van één naald, een tweede. De engelse gebruiksaanwijzing verteld mij dat de grote 2 turns open moest en de kleine 1. Nog verzuipen.. wat nu, de duitse handleiding, sprak de engelse tegen, daar stond de grote 2 turn en de kleine helemaal dicht. Dit ging al beter werken, de motor begon nu ook op te pakken.
Vanmiddag de 13e mei notabene, gelukkig géén vrijdag, naar het veld gegaan, en ik dacht, dat wordt niet vliegen, alleen prutsen met afstellen.
MAAR NEE, het was tanken, starten, lopen, neerzetten, gas geven, oppakken, en hangen!!!??? Dit ging even boven verwachting. Hij rookte nog wel sterk, en er kwam nog olie uit de uitlaat, toch de hoofdnaald een paar klikjes dicht gegeven, rook nog steeds goed, dus smering en bijna geen olie meer uit de uitlaat.
Nog even lopen spelen met wat instellingen in de gascurve, en de motor sleurt nu met groot gemak de heli als een raket de lucht in.... dit was even wat anders dan met mijn oude OS MAX 61 LX, want die wilde wel, maar echt als een raket ging hij nooit... dus ik ben helemaal blij.
Dus voor iedereen die ook zijn 70 serie in een vario mechaniek wilt zetten, maar zit te klooien met de lengte en dikte van de krukas, bestel bij je lokale Graupner dealer een krukas van de OS MaX 61 LX en bouw hem zelf om. Ik zelf heb hem in Elden ( Arnhem) vandaan, daar zit nu een Autoshop die ook in RC modelbouw begonnen is, maar helaas door omstandigheden alleen nog Graupner kan leveren.
Voor wie het interessant vind, en/of met het zelfde probleem als ik zat, hier de waarschijnlijke oplossing.
Wat was het probleem:
De serie OS 70SZ-H heli motoren hebben een korte dikke krukas 9,5mm waar de koppeling en koelven van Vario helaas niet op past. Na veel gepuzzel, en zelfs de 70SZ krukas heb laten afdraaien naar 8mm lukte het nog niet, want ik had immers nog niet genoeg lengte om de moer op te draaien.
Ik had ook nog de oude OS Max 61LX liggen, en had daar een nieuwe krukas voor besteld. Maar eenmaal binnen gekomen en op mijn werktafel lag, zag ik wel veel gelijkenis met de krukas van de 70.
Ik heb daarop de stoute schoenen aangetrokken, en zoals sommige in een ander draadje al hebben kunnen lezen, deze 61 krukas in de 70 gezet.
Alles past namelijk, de lengtes zijn allemaal het zelfde en de diktes in de lagers ook, maar heb dan wel die lange geslepen 8mm as, waar ik alles origineel van Vario weer op kan zetten.
In eerste instantie leek het project niet te lukken, doordat de 70 krukas een dichte schijf aan de voorkant heeft zitten, dacht ik dat dit problemen kon gaan geven met de mengselstroom in en rondom de krukas naar de spoelpoorten toen. De eerste keer dat ik de motor startte...tromgeroffel... hij sprong aan..hij liep, maar niet lang, want hij verzoop, een straal olie kwam uit de uitlaat, en de tank binnen 2 minuten leeg....balen !!
Nu was ik niet helemaal bekend met de nieuwe carburateur, want deze had inplaats van één naald, een tweede. De engelse gebruiksaanwijzing verteld mij dat de grote 2 turns open moest en de kleine 1. Nog verzuipen.. wat nu, de duitse handleiding, sprak de engelse tegen, daar stond de grote 2 turn en de kleine helemaal dicht. Dit ging al beter werken, de motor begon nu ook op te pakken.
Vanmiddag de 13e mei notabene, gelukkig géén vrijdag, naar het veld gegaan, en ik dacht, dat wordt niet vliegen, alleen prutsen met afstellen.
MAAR NEE, het was tanken, starten, lopen, neerzetten, gas geven, oppakken, en hangen!!!??? Dit ging even boven verwachting. Hij rookte nog wel sterk, en er kwam nog olie uit de uitlaat, toch de hoofdnaald een paar klikjes dicht gegeven, rook nog steeds goed, dus smering en bijna geen olie meer uit de uitlaat.
Nog even lopen spelen met wat instellingen in de gascurve, en de motor sleurt nu met groot gemak de heli als een raket de lucht in.... dit was even wat anders dan met mijn oude OS MAX 61 LX, want die wilde wel, maar echt als een raket ging hij nooit... dus ik ben helemaal blij.
Dus voor iedereen die ook zijn 70 serie in een vario mechaniek wilt zetten, maar zit te klooien met de lengte en dikte van de krukas, bestel bij je lokale Graupner dealer een krukas van de OS MaX 61 LX en bouw hem zelf om. Ik zelf heb hem in Elden ( Arnhem) vandaan, daar zit nu een Autoshop die ook in RC modelbouw begonnen is, maar helaas door omstandigheden alleen nog Graupner kan leveren.