Probleem(pje) Met Ultramat 14

Hallo,

Ik heb een klein probleempje(t'is hoe je het noemt) met mijn lader,een Ultramat 14 van Graupner.

Deze heeft een laadvermogen van 50Watt,kan lipo's tot 5s laden met een capaciteit van 0.1-9900Mah.Nu heb ik een Flightpower Lipo van 3300Mah (2cellen).Het laden met 1c duurt meer als 2.5uur,soms zelf over 3uur.Nu heb ik eens opgezocht hoe je je wattage van je batterij kon berekenen.Dit is dan 3.3*7.4=24.42Watt,de helf van wat mijn lader aankan.Waaraan ligt het dan dan mijn lader zo traag is?Op zich is dit niet echt een groot probleem maar dit is wel heel erg vervelden als ik op veld 3uur aan het wachten ben:mad:

Jouw berekening, spanning maal capaciteit, geeft lading, niet vermogen, dus 24Watt-uur en niet 24Watt.

Je lader kan met 50Watt laden, max.cellspanning =7,4Volt, dus max. laadstroom is in dit geval 7A (2,5C), je cellen zouden daarmee in minder dan een half uur vol moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Laadt jij met 1C (=3,3A) of met 1A? Dat is nogal een verschil. De laadstroom van de lader geeft de stroom in Amperes, niet gerelateerd aan de capaciteit van de accu. Probeer eens met een laadstroom van 3,3A te laden, de laadtijd zou dan niet langer moeten zijn dan ca 1.20 voor een bijna lege accu.

Maar ik laad wel met een balancer op,zou dit het kunnen zijn?Hiermee bedoel ik dat als 1cel minder voltage heeft dan de ander,dan mijn balacer dan die 1cel ontlaadt en daarna terug oplaad??

Als je een balancer gebruikt wordt de cel met de laagste spanning geladen met de volledige laadstroom. De laadstroom van de cellen met een hogere spanning wordt gedeeltelijk door de balancer omgeleid zodat deze cellen minder worden geladen en de cel met de laagste spanning de gelegenheid krijgt om "bij te trekken".

Wat bij het laden van LiPo's van belang is is de laadstroom. De lader begint met de volledige laadstroom. Als de cellen een spanning van 4,2 Volt hebben bereikt wordt de laadstroom verminderd. Bij mijn lader is dat na ca. 55 minuten. (dat kan bij jou een beetje anders zijn). In de volgende 15 minuten loopt de laadstroom verder terug en als de stroom een waarde van 200 mA heeft bereikt stop het laadproces. Verder laden met een nog lagere stroom heeft weinig zin. Extra capaciteit wordt nauwelijks geladen bij een nog lagere stroom. Het kost alleen veel extra tijd. Als jou lader na 1 uur en 15 minuten met een hele lage laadstroom aan het laden is kan je het proces net zo goed afbreken.

Kijk eens met welke stroomsterkte je lader op bepaalde momenten aan het laden is. Mogelijk geeft je lader ook de geladen capaciteit aan. Ook dat is een goede indicatie voor de voortgang van het laadproces.

Bedankt NPS voor je uitleg,maar nu kan ik dit even niet doen...ben zonet terug van de Modelbouwwinkel en daar heeft die meneer mijn lipo meegenomen naar huis om het een te checken als dit echt zo is,dan lrijg ik een nieuwe.

ik heb dezelfde lader en voor men zwaarste lipo,4100-3cell, doet hij maximaal +-80 minuten en voor de andere lipo's,4000-2cell en 3200-2cell,maximaal 60min.En ik laad op dezelfde manier als jij.Het is mss de lader die niet al te goed functioneerd

Back