Probleem retracts!

Hallo,

Ik heb een Macchi gekocht van hobbyking. Hierbij heb ik een setje electrische retracts gekocht.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...act_Strut_Set_Yak_9_Mig_3_Macchi_46_Size.html

Die dus. Nu heb ik er problemen mee waar ik graag wat tips bij zou willen krijgen. Als ik met mijn Macchii over de grond rol op een grasveldje, dan trillen de imbus schroefjes die de strut aan de retract vasthouden los. Hierdoor gaan op een gegeven moment de wielen scheef staan.Ik heb zojuist een Locktite gebruikt om dit te voorkomen. Volgens de instructies moet je gleuven maken in het stukje staaldraad dat tussen de strut en de retract geklemt zit met inbus schroeven. Zijn er ook andere dingen wat ik kan doen zodat het geheel blijft zitten?

Groetjes,

Jeffrey

Laatst bewerkt:
Beste Jeffrey,

Het is een bekent probleem bij het gebruik van retracts.

De instructies zijn juist, eerst een sleuf maken en daarna de strut met loctite vastzetten. Het is een goede manier om de struts op zijn plaats te houden, ik doe het op dezelfde manier bij mijjn brandstof-modellen die aan trillingen onderhevig zijn. De methode blijft prima vastzitten.

Succes en grt,

Arnoud.

Hallo Arnoud,

Dankje voor je reactie.
Hoe diep maak je doorgaans die sleuven? Heb ondertussen de originele staaldraad verbogen door het rijden. Heb een stalen spijker met dezelfde diameter verzaagd en er nieuwe staven van gemaakt.
Misschien wel handig nog om te vertellen dat ik mijn Macchi met een electromotor heb uitgerust.

Groetjes,

Jeffrey

Hallo Jeffrey,

De diepte zal ongeveer 0.5 - 0.7 mm zijn bij mijn modellen. Ik gebruik wel 5 mm verenstaal voor de wielpoten.
Het gaat er om dat de inbusschroef de wielstrut op zijn plek kan houden en houvast heeft aan de "platte kant" van de sleuf.
Als je een electromotor gebruikt heb je vrijwel geen trillingen, daarmee ben je dus in het voordeel.

Ik betwijfel of een stalen spijker sterk genoeg is, je zult het moeten proberen. Ik gebruik zelf altijd staaldraad uit de modelbouwwinkel, dat verbuigd niet en is sterk.

Grt,

Arnoud.

Er zijn wel harde spijkers, "stalen nagels" als ik me niet vergis. Die buigen niet, ook als sla je ze in een betonnen wand.

Hallo Arnoud,

Ik denk dat de stalen spijker wel gaat werken, maar zoals jij al zei moet ik het gewoon proberen. Ergste geval breekt hij af en mag ik weer een pin halen/maken. Had ook al gekeken bij de Multimate maar daar hadden ze geen 4mm staaldraad helaas.

Ik zal eens kijken of het probleem de diepte van mijn sleuven zijn.

Groetjes,

Jeffrey

Ooit al overwogen om hem af te schieten en die retracts te laten voor wat het is? Landen op de buik.
Bij ons op de club vliegt er ook eentje op 6s en die heeft niet over qua power. De retracts eruit halen betekende een serieuze vooruitgang in het vlieggedrag.

Dries,

Nee, nooit overwogen. Reden daarvoor is dat ik een grote fan ben van WWII machines en onder een vliegtuig zoals deze, horen retracts te zitten.

Back