probleem robbe lichtset!

hallo mede forumers!

ik heb voor mijn scania vrijwel alle componenten van robbe aangeschaft welke ik wil hebben. zo ook de lichtset.
mijn bedoeling was (is) om deze te voorzien van led's. ik heb zelf een printje gemaakt waar ik de led's met de benodigde weerstand op heb gezet zodat het makkelijker te monteren is en makkelijker is de draden weg te werken.

hier op t forum zijn tog meer mensen die de robbe-lichtset hebben en uitgevoerd hebben met led's?

ik heb zondag en gisteravond menig uurtje gestoken in het volgende probleem maar (nog) niet op kunnen lossen. ook heb ik via MSN de hulp ingeroepen van onze elekro-man Marten. heb heeft voor als nog niet tot ook maar een klein beetje vordering geleid!

hier het probleem:

de functie van de achterlichten en remlichten vallen onder 1 uitgang op de lichtset. namelijk L2. de remlichten gaan branden op vol vermogen(12 volt) en de achterlichten op half vermogen(6 volt).

echter wanneer ik de led's (mijn printje of een "test-led") aan sluit op L2 en de rem-functie niet gebruik branden de led's wel maar niet constant. het is te vergelijken met een TL-balk waarvan de starter niet goed werkt. hij "flikkert"dus. als ik dezelfde led op een accu van 6 volt aansluit gaat het wel goed.

er zit dus "iets" in de lichtset wat een soort storing geeft op het uitgangs-vermogen van de achterlichten. overigens zal dit probleem ook spelen bij de kop-lampen. die hebben namelijk 3 verschillende spanningen op 1 uitgang(L 8

zijn er mensen die bekend zijn met dit probleem? of weet iemand evt. een mogelijke oplossing hoe dit op te lossen?

ik heb hobma ook even gebeld. rob vond het ook een vreemd verhaal. hij vertelde mij dat de achterlicht-printjes van Scale-art ook op robbe aangesloten kunnen worden. dit zijn ook led's. Marten en ik hebben op de site van Scale-art het aansluit-schema van deze prints even bekeken. daarop zagen we dat op de L2 uitgang van de lichtset alleen de rem-functie word aangesloten. de achter-verlichting zit op L1(contour verlichting) er is dus "iets" met de print van Scale-art gedaan zodat op L2 alleen de 12 volt doorgegeven word naar de betreffende led. dat component (die schakeling) zal ik wellicht nodig hebben om mijn led's goed te laten werken.

ik weet het het is een heel verhaal geworden, maar dit is wel een aardig complete uitleg van het probleem.:D voor de gene die dit lezen, bedankt voor het gedult om mijn (langdradige) verhaal te lezen!

dus nogmaals: wie is bekend met dit probleem en heeft wellicht een oplossing?

m.v.g. jordi
 
hoi jordi
ik zit met het zelfde probleem geloof ik
ik heb mijn set vandaag aan gesloten
maar bij mij doen de rem lichten en achteruit rijlichten het wel
remlicht zit op l2
en achteruit rijlicht op l4
nu is het probleem bij mij dat ik geen normale verlichting heb zoals stadslicht
en mijn knipperlichten doen ook niks
ik zou hier ook meer info over willen van mensen die hier bekent mee zijn '

mvg alex
 
het probleem komt een beetje uit de auto richting knipperlicht relais. vermoed ik als ik zo de klachten hoor.

zet er eens een weerstand overheen

6V 20mA

R = U/I = 6*0,02 = 300R

weerstand parallel over de led heen. zo wordt de stroom wat hoger. wat ook kan zijn is dat er geen 100% dc gebruikt wordt *dat ze de polen nog wel is omdraaien..

dan zal je er een diode brug omheen moeten zetten.

Meetrapport:
-Is de spanning constant op de remlichten? of valt deze steeds weg?
-Is de spanning op de knipperlichten even hoog en steeds positief?
 
Op o.a. output L2 zit een PWM (pulse with modulatie) die de output dus snel "aan/uit" zet...
Ik vermoed dat dit net op een verkeerde frequentie zit, waar de LED's niet goed op reageren.
Of eigenlijk het menselijke oog... die kunnen maar een bepaalde frequentie aan !

Denk maar eens aan die deko-LED klokken...
waar een paar LED's onder elkaar zitten en door een arm heen en weer worden geslingerd.
Door de juiste snelheid en aansturing, zien je ogen maar één plaatje... de "tijd"

Een extra weerstand kan weinig inbreng hebben... er wordt enkelt extra stroom afgenomen.
En dat willen we juist voorkomen door LED's te gaan gebruiken.

Ik begreep van Jordi, dat je ook bij de gloeilampjes een flikker-frequentie zag..
Alleen minder waarneembaar !

@ Jordi,

Had je al iets geprobeerd met een condensator, om die direkt op de output van L2 en de PLUS van de accu te zetten ?
(let wel op de PLUS en de MIN van de condensator !)
De waarde kan ik zo 1,2,3 niet zeggen, maar het zal geen grote wezen.
(dit is afhankelijk van de frequentie en de stroom-afname)
Kan ook niet zeggen of dat dit de uitkomst is...
Wat je eigelijk doet met de condensator, is de output filteren...
Zodat het weer constant wordt.
Het kan dus zomaar zijn dat er dan ook i.p.v. de gemeten 6V, 12V op staat !
Elke puls van het PWM-signaal, is namelijk 12V...
 
@ alex: bij mij doen de knipperlichten het wel! hier totaal geen problemen. het zit hem puur in de aansluitingen die meerdere functies bedienen zoals rem/achterlicht en de koplampen. dim/rij/groot licht.

op een ander forum zou iemand wanneer hij er tijd voor kan vinden de "pulsen"opmeten. wellicht worden de techneuten (ik dus niet) hier iets wijzer van!

@ marten: nee heb verder nix meer geprobeert. het is erg rustig op modelbouw-gebied. wacht op de scania! en op de uitslag van piet(geloof ik)
 
op een ander forum zou iemand wanneer hij er tijd voor kan vinden de "pulsen"opmeten. wellicht worden de techneuten (ik dus niet) hier iets wijzer van!

@ marten: nee heb verder nix meer geprobeert. het is erg rustig op modelbouw-gebied. wacht op de scania! en op de uitslag van piet(geloof ik)

Hey Jordi,

Dat is waar, Henk zou idd even zijn scoop erop zetten...
 
wacht het wel rustig af. heeft geen haast. ik wil wanneer het werkt wel deze electronica in de nieuwe scania toe passen maar die is er nog niet en moet dan nog worden gebouwd.

wanneer we tegen die tijd nog nix hebben gehoord zal ik even een visje uit gooien.

ik ben van plan om in mijn vakantie even een keer naar hobma te rijden en neem het hele zooije dan wel even mee. wellicht hebben ze daar een oplossing al zie ik het somber in
 
hey marten,

ik heb het even zitten bekijken. wanneer ik het goed begrijp heeft hij op de aansluiting van de koplampen alleen het rijlicht gemonteerd. dan zal hij wellicht een berekening hebben gemaakt op 6 volt om z'n weerstanden te bepalen.
de grootlicht functie heeft hij op een vrij kanaal van de module geplaatst als ik het begrijp.

wat me op een filmpje van hem opvalt is dat hij de rem-lichten apart heeft. bij mij zitten de samen met de achterlichten. er is dus een mogelijkheid. maar welke.....
 
Back
Top