Probleem Salvation 9...

Gisteren een Salvation 9 Heli gekregen. Volgens m'n broer, "niet kapot te krijgen!" Aangezien hij er toch niets meer mee deed en mijn interrese steeds meer richting heli's gaat, kreeg ik dit coptertje mee.

Thuisgekomen 2 x 10 min gevlogen (lees: voorzichtig proberen te hoveren en trimmen) Toch maakte ik ergens een foutje (zeer onervaren, lichtelijk overmoedig), want de heli viel op de grond. Toen ik verder wilde gaan reageerde de heli niet meer op de gashendel. Slechts een stotterde tik en het schokgewijs bewegen van de rotorbladen was het resultaat. Het rode ledje boven de aan/uit schakelaar knippert mee met het tikkende geluid.

De salvation reageerd wel op de lader. Echter als ik hem aanzet schakeld hij na een halve minuut weer uit:(

Zijn er piloten die dit probleem herkennen?? En wat kan ik er aan doen??

Dit is m'n eerste heli, dus ben nog niet helemaal thuis in de materie. Wel al op het forum en google gezocht, maar niets kunnen vinden..

Ik hoop dat ik deze vraag in het juiste subforum stel;)

Laatst bewerkt:
62 keer bekeken...Niemand die een soortgelijke ervaring heeft? Of beter nog..Een tip heeft;)

Geen ervaring met deze heli, maar het klinkt alsof je motor te zwaar loopt. Kun je de rotor nog wel soepel met de hand ronddraaien? Zijn de draden tussen motor en snelheidsregelaar (vaak 1 geheel met de ontvanger) nog intact? Stekkertje misschien los? Kun je misschien de staartmotor afkoppelen om te testen of de hoofdrotor dan wel beter op gang komt?

Het uitschakelen na het aansluiten op de lader kan betekenen dat je accu nog bijna vol was, en dus niet opgeladen hoeft te worden. Gebruikt deze heli een losse accu, en kun je de spanning meten? Die zou rond de 4.2 volt moeten liggen.

TNX voor de tips! Ik ben deze natuurlijk nagelopen. Het motortje draaid soepel rond. Het tijdelijk afkoppelen van de achterrotor geeft helaas ook geen resultaat. De accu geeft gewoon spanning. Die was idd vol.

Ik heb dit niet nagemeten, maar wel het motortje direct aangesloten op de accu. Vandaar dat ik weet dat deze het probleem niet zijn. Tja...En wat blijft er dan over? Juist.. de esc/ontvangerunit. Welbeschouwd een blokje van 1,5x1,5 cm. Volgepropt met electronica, waarin dus "ergens" het probleem zit;)

Anyways.... Dat krijg ik dus niet gerepareerd, al blijven tips welkom. Ik denk dat dit coptertje een plekje op de plank krijgt. Hij was al anderhalf jaar oud. M'n broer had er al veel mee gevlogen en ik denk dat zo'n apparaatje niet het eeuwige leven heeft.

Het positieve is dat ik wel 2 x 10 min heb gevlogen. En dit lang genoeg was om het vliegen wel heeeeel erg leuk te gaan vinden.

Dat wordt dus sparen voor een wat gangbaarder (lees nieuw i.v.m. onderdelen) model. Ik heb stiekum m'n oog al laten vallen op een 3ch HoneyBee... Of dit een goed idee is.... Tja ik ga natuurlijk nog speuren in andere topics...

Misschien dat je wat kan zien aan de 4 in 1, een draadje dat los zit, scheurtjes bij een soldeerpunt, maar vaak zie je niets aan de buitenkant.

Ik weet niet hoe lastig een Salvation is om te vliegen. Dat zal ook meespelen bij je keuze.

Hmmm... Zo lastig vond ik het vliegen niet. Al ben ik na 2 x 10 min vliegen natuurlijk niet verder gekomen dan wat hoveren. (zeker de eerste 10 min, een poging tot:p) De tweede vlucht had ik hem al redelijk stil hangen, waarna het trimmen kon beginnen. Ook dat ging redelijk. Toen kwam de overmoed... Maar...ik had het coptertje ws snel onder controle kunnen hebben, met wat oefenen, natuurlijk.

Gezien de Salvation een indoor heli is, had ik ws al snel de keuze gemaakt voor een outdoor heli. (ik speel liever buiten;)) In die zin speelt het karakter van de Salvation mee in mijn keuze

Ik ben wel een site tegengekomen waar nog onderdelen te krijgen zijn. Heb er over nagedacht het electronische deel te bestellen. Maarja... Dan zat ik, qua prijs, bijna op de aanschafwaarde (zo'n 50,- euro) van een nieuwe Salvation.

Ik heb even gekeken wat voor heli het is, die Salvation. Een 3 kanaals coax dus, waarbij de bladen tegengesteld draaien en zo voorkomen dat de heli om zijn as gaat tollen. Die zijn mooi om te kijken of vliegen wat is, maar niet te vergelijken met bijv. een Honeybee. Laat je de sticks bij een 3 kanaals coax los, dan blijft hij gewoon hangen en zal hooguit om zijn as draaien als de trim niet helemaal goed is ingesteld.

De HoneyBee is een single rotor heli, dus de staartrotor moet voorkomen dat de heli gaat tollen. Dit levert een heel ander vlieggedrag op dan een coax. Bovendien heb je een tuimelschijf die door kantelen van de bladen de lift van richting verandert. Dat betekent ook dat je in 3 richtingen moet trimmen. Als je met die Salvation alleen nog maar gehoverd hebt, zou ik je aanraden om een 4 kanaals coax te nemen als volgende heli, zoals een Lama. Daar kun je een beetje mee buiten vliegen, als er weinig tot geen wind is. Je kan ook ervoor kiezen om eerst binnen te oefenen met een kleinere heli, zoals de Nine Eagles Solo. En als je die goed in de vingers hebt, overstappen naar een HoneyBee bijv.

Goed nieuws!! De Salvation heb ik aan de praat gekregen...

Toch nog even de verbinding van de esc/ontvanger naar de accu nagekeken. Ik kwam op het idee toen ik (tegen beter weten in) toch nog eens ging proberen het coptertje te fixen. Ik meende toen iets te zien "vonken". Blijkt dat er tegen de esc een nihil breukje te zitten in het, toch al dunne, kabeltje. Deze zat tegen het printje aan. Dit was niet te zien doordat er bij die verbinding ook een condensator (o.id.) gesoldeerd zat.:rolleyes: Jij had natuurlijk de mogelijkheid tot kabelbreuk/scheurtjes soldeerpunt al genoemd. Je had het, in die zin, dus bij het rechte eind. Nogmaals Tnx!!

Ik heb het draadje een stukje ingekort en heb het weer terug gesoldeerd. (een hete naald gebruikt i.p.v. soldeerbout)

Anyways... Hij doet het weer...

Je advies en uitleg m.b.t. tot een volgende heli neem ik zeer zeker mee. Leer ik zeker van omdat ik er vanuit ging dat een 3ch heli per definitie een coax was. (tja...Hoe onervaren kan iemand wezen he):)

Laatst bewerkt:
Blij dat hij weer werkt. Is mijn ervaring als monteur toch ergens goed voor. ;-)

Wat betreft dat leren, dat doen we allemaal. Een paar maanden terug had ik nog nooit met een heli gevlogen, zelfs niet op de sim. En nu land ik een 3 channel op een onderzetter die zo groot is als een glas qua diameter, en vlieg ik inmiddels een 4 channel FP(tje, de Solo Pro)

3 channels zijn trouwens inderdaad vrijwel altijd coax. Soms zie je zo'n kleintje met een verticaal geplaatste staartrotor, zoals sommige Picoozjes, maar verder niet. Bij 4 kanaals kun je zowel coax als FP tegenkomen. In ieder geval heb je dan wel al te maken met een tuimelschijf, dus de bladen kunnen gedeeltelijk bewegen.

Laatste stap is CP, 6 kanaals. Dan kun je de instelhoek van de bladen verstellen en daardoor ook ondersteboven vliegen bijvoorbeeld.

Back