Probleem SKYRC eFuel Power Supply 30A - te hoge uitgangsspanning

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door alm, 16 sep 2016.

  1. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik heb hier een SKYRC eFuel Power Supply 30A, type PSU30A, die een uitgangsspanning heeft die instelbaar is tussen 12 en 18 volt. Dit werkte prima, maar nu bemerk ik sinds deze week een probleem dat de lader afslaat met een "INPUT VOL ERROR" "OVER VOLTAGE" of "CONTROL ERROR" foutmelding. Had de uitgangsspanning voor deze lader voorheen altijd op 18V staan en dat is ook het maximum van de gebruikte lader, dus heb de spanning teruggezet naar 12V en ook dan blijft de melding terugkomen. Niet gelijk, maar na een tijdje (kan 10 minuten zijn, kan ook een uur duren). Heb toen mijn universeelmeter aangesloten en de max voltage meting ingeschakeld en als het probleem zich voordoet blijkt de uitgangsspanning naar 19,7 V te zijn gesprongen. Met een andere lader doet zich hetzelfde probleem voor, dus het ligt niet aan de laders zelf maar aan de voeding.

    Even gezocht en vond wat forumtopics op RCGroups van mensen die hetzelfde probleem hadden of waarbij de voeding er zelfs helemaal mee was gestopt nadat dit euvel zich had voorgedaan. Helaas eindigen de topics op RCGroups niet met een oplossing, dus hopelijk is er hier iemand die er mee bekend is en de oplossing weet?

    Ik heb nog garantie maar ben ook een beetje bang dat ik 'm dan een tijd kwijt zal zijn als hij weg is voor reparatie en hoe groot is de kans dat hij daarna wel goed blijft functioneren?... Als iemand hier ervaring mee heeft dan verneem ik dat graag!
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    De uitgangsspanning voor de lader op 18V en later 19.7V.:confused:
    Uiterst verwarrend.:oops:
    Welke uitgang staat er nu op 18V en wat meet je met de universeelmeter en waar op?:confused:
    Als het probleem zich voordoet blijkt de uitgangsspanning naar 19,7 V te zijn gesprongen maar welke uitgangsspanning en waar mee gemeten.:confused:
    Dat is sowieso te hoog.:confused:
    Eerst controleren met de universeelmeter of de uitgang van de voeding ook inderdaad 12V blijft.
    En meten met de universeelmeter en controleren of dat overeen komt met de meting van de lader input spanningsmeting op de lader.;)

    http://www.helipal.com/skyrc-efuel-30a-power-supply-100v-240v-to-dc-12v-18v.html

    De voeding heeft zelf ook een display dus ook die meting controleren en aangeven wanneer je die of die van de lader of die van de universeelmeter gebruikt.;)
    Dat de overvoltage error later optreedt kan komen door het teruglopen van de laadstroom als gevolg van de vol rakende accu.;)
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2016
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Sorry voor de onduidelijkheid.

    Uitgangsspanning van de DC voeding stond op 18V, ingangsspanning van de lader was dan uiteraard ook 18V.
    Ik meet de uitgangsspanning van de DC voeding met een universeelmeter (geen el-cheapo van de bouwmarkt hoor).

    De uitgangsspanning van de DC voeding, die maximaal dus 18V zou moeten zijn als 18V is ingesteld als gewenste uitgangsspanning, sprong naar 19,7V ook als de uitgangsspanning was ingesteld op 12V uitgangsspanning. De uitgangsspanning werd dus tijdelijk meer dan wat de voeding zou moeten kunnen leveren. Dat is dus idd te hoog. Op een gegeven moment zag ik dus zelfs de display van de DC voeding zelf die hogere uitgangsspanning aangeven (al was dat 19,3V ipv 19,7V zoals op de universeelmeter. De afwijking van de meting van de voeding is 0,3V volgens de specs, maar ik vertrouw meer op mijn universeelmeter). Door de hogere voedingspanning slaat de beveiliging van de lader aan en stopt het laadproces.

    Heb de leverancier gebeld en die raadde aan de potmeter even schoon te maken, dat heb ik dan maar gedaan. Zit verder helemaal geen stof in de voeding. Heb de voeding dan maar even op een andere voedingspanning ingesteld (15,8V volgens display op de voeding, 15,95V gemeten) en nu wel weer een paar accu's kunnen laden zonder problemen, weliswaar loopt de spanning soms een beetje op maar dat was lang niet zoveel als daarvoor. Ik houd het even nauwlettend in de gaten.

    Overigens, als ik de potmeter ontkoppel valt de uitgangsspanning terug naar 10,8V (display, 11V op universeelmeter). Het kan dus geen onderbreking zijn op de potmeter, want dan zou de uitgangsspanning juist lager worden. Bij de hoogste uitgangsspanning verwacht ik dat de weerstand van de potentiometer op de laagste stand staat, hoewel ik dat nog niet heb gecontroleerd.
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja je geeft zelf de oplossing al aan.
    Je voeding ging naar 19.3V of 19.7V maar dat maakt niet uit het is allebei te hoog.
    Die melding "OVER VOLTAGE" was dan toch terecht?
    Op 15.8V of 15.95V dat maakt ook niet uit maar het is tenminste ruim binnen de limiet van 12V tot 18V van je lader.
    Als de spanning van de voeding dan nog iets zou verlopen naar boven dan is er niets aan de hand.
    Je zou dus nog wat dichter naar 18V kunnen maar houd wat reserve want alles meer dan 18V is "OVER VOLTAGE" :);)
    Het is misschien wel een prima voeding maar hij schijnt toch niet heel stabiel op de uitgangsspanning te zijn en ik weet niet over welke laadstroom we het hier hebben.
    Dat is niet zo erg maar je moet er wel even rekening mee houden bij het instellen van de voeding.;)
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2016
  5. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het probleem is dat de uitgangsspanning van de DC voeding naar 19,7V ging en dat deed hij terwijl er 12V was ingesteld. Die melding op de lader was idd geheel terecht, maar het is vervelend als je steeds opnieuw moet beginnen met laden en je dus ook niet meer weet hoeveel er in de accu is gegaan bij het laden. Een kleine afwijking maakt me idd niet uit, maar als de voeding zelfs op 12V al naar 19,7V springt dan is er iets niet goed.

    De afgenomen stroom heeft niet direct effect op deze situatie, het gebeurde in eerste instantie toen ik een NiMH accu aan het laden was op 0,2A, moest steeds opnieuw beginnen (weliswaar steeds minder bij te laden, maar toch). Met een LiPo laden op 7,5A deed het zich ook voor, zelfs met twee (verschillende) laders gelijkertijd (beiden op 7,5A laadstroom) waarbij de stroom die uit de DC voeding getrokken werd ruim binnen het maximum bleef. De tweede lader vond de 18V al teveel, dus ik had de voedingsspanning al verlaagd naar zo'n 17V en dat gaf geen meldingen meer, tot deze week beide laders meldingen gingen geven.

    Heb de voeding ook een tijdje onbelast (en met onbelaste lader eraan) laten draaien en de spanning gemeten, dan zie je ook wel wat verloop.

    Ik kijk het nog even aan, ik las al op RCGroups dat iemand de potmeter vervangen had en dacht het hiermee opgelost te hebben, maar na een week toch weer hetzelfde probleem te hebben. Een ander meldde weer dat het bij hem en vijf vrienden ook gebeurd was en dat het door de fabriek opgelost was, maar hoe of wat is niet aangegeven.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Als een voeding van 12V naar 19V+ gaat is dat niet goed. Dat is zelfs voor een "instabile" voeding nog veel en veel te veel.
    Dat er iets fout is met de voeding is duidelijk maar wat? Dat is zo op afstand heel moeilijk voor mij om te zeggen. Een defecte potmeter? Zou kunnen maar je schreef al dat zonder potmeter de spanning maar 11V is. Dat zou betekenen dat bij een defecte potmeter de spanning juist lager zou moeten worden. De potmeter lijkt me dus onwaarschijnlijk.
    Het kan ergens een slechte soldering zijn, bijvoorbeeld bij de eindtransistoren of in het regelcircuit. Maar het kan zelfs een ontwerpfout zijn. Ik kan het je niet vertellen, helaas.
     
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat verspringen van de spanning heb ik even vergeten maar dat is i.d.d.geen instabiliteit maar gevolg van vermoedelijk een slecht contact of soldering in de voeding.
    Ik ben ook bang dat de leverancier dit zal moeten op lossen.:(
     
  8. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Even een reactie op dit topic:

    Heb pas geleden een nagenoeg niet gebruikte Skyrc efuel 30a gekocht. Lader (Skyrc RS16) aangesloten en soms gaf mijn lader een foutmelding: DC in too high. Dit deed die niet altijd.

    Nu viel mij op dat ondanks dat ik de spanning ingesteld had op 12V deze spontaan verspringt naar 19,5V. Heb alle solderingen nagelopen en onderaan de print een wat slechtere soldering opnieuw gesoldeerd. Dacht dat dit de oplossing was maar helaas. Geen verbrandde onderdelen kunnen vinden en ik ruik ook geen brandlucht in de voeding.
    Het display heeft twee kleine instelpots deze heb ik met contactcleaner gereinigd en natuurlijk ook gemarkeerd hoe ze stonden. De instelpot om de spanning mee te regelen heb ik ook met cleaner getracht te reinigen. De behuizing is dicht dus ik weet niet of de cleaner zijn werking heeft kunnen doen.

    Het vreemde is dat de voeding het soms wel gewoon doet. Hij blijft dan een tijdje gewoon op 12V staan in belaste toestand.

    Zou het toch de potmeter kunnen zijn of zou er toch meer aan de hand kunnen zijn?
     
  9. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De instelpot met cleaner reinigen heeft geen zin, er zit een designfout in de voeding maar aangezien schema's ontbreken is lastig na te gaan waar de oorzaak zit. Mijn voeding is ondertussen al 2,5 maand terug bij de winkel en die hebben 'm (zogezegd) teruggestuurd aan SkyRC... Beetje teleurstellend... Ik heb in ieder geval geen oplossing kunnen vinden voor het probleem. Van de week nog maar eens bellen met de winkel.
     
  10. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Ik heb Skyrc ook een mail gestuurd gisteren:

    Hi,

    I just bought a never used Skyrc Efuel 30a power supply from a private sell. Used it two times with my Skyrc RS16 charger. Unfortunately I now have a problem with my power supply. My charger stopped charging because of a too high DC input. Error message: DC too high.
    It did this a couple of times.Restarted the power supply and I could adjust the voltage between 12-18V

    The last time my Efuel power supply outputs 19,6 V and it stays there. I can't adjust the output between 12 and 18V anymore.

    Very dissappointed that it stopped working so fast even though it has never been used.

    Serial number of my Efuel PS is SN: 000108874.

    What could be possibly wrong with it and how can I fix it? I am a service engineer and skilled to repair electronics and have experience in using a soldering iron.

    I am a fan of Skyrc products and your products have never let me down, except for this power supply.

    Hope to hear from you soon.

    Kind regards,

    Wellicht zou ik jou situatie ook aan hun kunnen mailen? Ben ook erg teleurgesteld in de kwaliteit van Skyrc. Aangezien er toch meer mensen zijn met een dergelijke klacht ga je zeker denken aan een designfout. Dit moeten ze maar oplossen. Ben ondertussen niet meer zo'n fan van Skyrc :( Heb gewoon weinig vertrouwen in de kwaliteit.

    Het gekke met mijn voeding is dat ik hem net wel gewoon werkend had, maar zodra ik de spanning ging regelen ging het 9 van de 10x fout. De spanning schoot dan ineens naar 19,5V.
    Heb mijn voeding uit elkaar gehaald en alle solderingen gecontroleerd. Alles lijkt gewoon goed te zijn op die ene slechtere soldering na (was ook niet de oorzaak).

    Heb zelf ook gezocht op internet en kwam het volgende tegen:

    Faulty Skyrc Efuel 30A PS
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2016
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan bij jouw voeding ook de oorzaak zijn. Als ik de schakeling zo een beetje bekijk denk ik dat die transistors de drivers zijn van de schakel fet's. Als die transistors gaan lekken worden de schakel fet's volledig open gestuurd en komt de volledige ingangsspanning op de uitgang te staan.
    Die transistors vervangen zou voor jou geen probleem moeten zijn. De juiste vervangers te pakken krijgen misschien wel. Persoonlijk zou ik er transistors met betere specificaties in zetten dan is de kans dat ze weer kapot gaan veel kleiner.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2016
  12. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Kunnen transistors gaan lekken? Ik dacht dat dat alleen het geval kan zijn bij condensatoren? Via Ebay is wel aan die vervangende transistoren te komen. Ik ga het in ieder geval gewoon proberen. De voeding doet het nu toch niet meer.

    Enige twijfel die ik nog heb. Kan de grote elco in de voeding nog een risico vormen als deze nog lading heeft?

    Het vervangen van SMD componenten heb ik pas nog gedaan met een oude Commodore Amiga 1200 computer. Alle condensators vervangen. Heb daar vloeibare tin voor gebruikt. Deze transistoren vervangen zal niet moeilijk zijn alleen het verwijderen wordt denk ik wel een lastig klusje.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Transistors kunnen inderdaad gaan "lekken". Hoe dat precies zit gaat te ver om uit te leggen maar simpel gezegd, een transistor kan je zien als een waterkraan. Je kan die een klein beetje open draaien dan komt en een klein beetje water uit. Zet je hem verder op dan komt er meer uit. Op den duur kan het rubbertje wat er in zit hard worden of misschien wel scheuren. Je krijgt de kraan dan niet goed dicht meer, hij blijft lekken. Dat komt vooral bij de warme kraan voor, dat rubbertje krijgt extra voor z'n kiezen. Heeft de kraan een poosje open gestaan dan is het rubbertje zacht geworden door de warmte en dan sluit hij nog slechter.
    Een transistor die warm wordt gaat vrijwel altijd (meer) lekken. In vrijwel alle toepassingen zal de normale lek van een goede transistor geen enkel probleem opleveren. Die is zo vreselijk klein dat het eigenlijk geen rol speelt. Die lekstroom is meestal slechts enkele pico Ampères. Dat is vreselijk weinig: 1 pA = 0,000000000001A.
    Een transistor die te zwaar moet werken kan te warm worden. De lekstroom zal daardoor groter worden. Die groter wordende lekstroom zorgt voor een soort lawine effect. Door die grotere lekstroom wordt hij warmer en dan gaat meer lekstroom lopen. Daardoor wordt hij warmer en gaat er meer lekstroom lopen en wordt hij warmer en ............

    In het lichtnet gedeelte zit een elco die inderdaad tot de piekspanning van het lichtnet opgeladen wordt. De waarde van die elco is ergens tussen de 220µF en 680µF en hij wordt tot 400V opgeladen.
    Het lichtnet gedeelte is rechtstreeks met het lichtnet verbonden dus raak dat nooit aan als de stekker in het stopcontact zit.
    Maak de lader ook niet open als de strekker er nog in zit. Denk niet "ik kijk heel goed uit" want het gebeurt je toch dat je een dreun krijgt. Dodelijk is het bij lange na niet altijd want dan zou ik er al niet meer moeten zijn. Ja, ik heb er dus ervaring mee! Eigenwijs heet zo iets geloof ik. :rolleyes:
    Een dreun is echter zeer onplezierig en het kan wel degelijk heel vervelende gevolgen hebben. Het is me meerdere keren op m'n werk overkomen maar alles met transformatoren gescheiden van het lichtnet. Daardoor kreeg ik geen schok van het lichtnet naar aarde. Dat zou veel gevaarlijker zijn en de kans op een dodelijke dreun is dan vele malen groter.
    Nogmaals, haal altijd de stekker uit het stopcontact voordat je de lader open maakt.
    Als je de stekker uit het stopcontact trekt zal de spanning over de elco snel zakken maar er kan voldoende spanning op blijven staan om er een gemene tik van te krijgen. Je kan de elco het beste met een weerstand van een paar honderd Ohm "kortsluiten" om hem zo te ontladen. Houdt die weerstand niet met je vingers vast maar gebruik een tangetje. Door de stroom die er door loopt kan hij heel snel warm (heet?) worden en dat geeft zere vingers. Let er ook goed op dat de stekker er zeker weten uit is, zo niet dan wordt de weerstand erg heet en je loopt een grote kans op een nare schok.
    Sorry dat ik misschien tot vervelens toe waarschuw maar ik wil het niet op m'n geweten hebben dat je iets vreselijks overkomt. Ik wil je volgend jaar ook weer hier op het forum tegen komen!
     
    Nick_66 vindt dit leuk.
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Schiet de voeding door naar 19.5V als er geen belasting (lader) is aangesloten?
    Of alleen als er een lader aan de voeding hangt?

    Indien het laatste komt dat vaker voor, bepaalde voedingen kunnen niet goed tegen de schakelende voeding in de lader en gaan daardoor oscilleren, wat in hoge uitgangsspanningen kan resulteren.
     
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb al veel klachten gehoord over deze 30 A voeding. Ik heb de 60A versie, en die heeft me dan weer nog nooit in de steek gelaten.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het lijkt er op dat er voor die transistors een type is gekozen die eigenlijk maar net (niet?) de vereiste specificaties voldoet. Dat is best lastig bij het ontwerpen van een elektronische schakeling. Je kan alles (alles???) berekenen en dan bijvoorbeeld een marge van 25% aanhouden. In de praktijk kan blijken dat het toch niet voldoende is. Ik herinner me een geval van een nieuw ontwerp monitor waar ze in de voeding een viertal weerstanden waren "vergeten". Waar ik toen werkte kregen we een pre-productie versie met de vraag die eens goed na te kijken en er commentaar op te geven. Zo'n zelfde monitor heeft de fabriek aan nog een aantal service bedrijven over de wereld gegeven met de zelfde vraag. Alleen een technicus in een Amerikaans service bedrijf en ik in het Europese bedrijf hadden opmerkingen over die weerstanden. De ontwerpers antwoorden dat berekeningen en lab-tests hadden uitgewezen dat die weerstanden niet nodig waren. Ze zijn dus met opzet weggelaten vanwege kosten besparing.
    Helaas voor die berekeningen en lab-tests de praktijk bewees al snel dat ze toch nodig waren. Binnen een paar weken na het op de markt komen van dat type was 60% al weer terug met een defecte voeding!

    Het kan dus zo iets simpels zijn als transistors die het werk toch net niet aan kunnen. Dit ondanks dat het volgens de specificaties en de berekeningen zou moeten kunnen. De transistors moeten hoe dan ook vervangen worden. Vervangen door een type met dezelfde eigenschappen maar dat meer "kan hebben" lijkt me in dat geval verstandig en simpel.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jawel, elke elektrische component kan lekken. Maar er lekt geen vloeistof. Lekstroom is een (kleine) stroom die een route neemt die niet de bedoeling is.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2016
  18. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga eerst eens op zoek naar vervangende transistors voor mijn voeding. De grote elco ga ik met een dikke weerstand (hoeveel ohm zal ik nodig hebben?) ontladen. Dan pas ga ik de transistors vervangen. Vanochtend de voeding trouwens even ingeschakeld. Begon gelijk bij 19,5v en schoot even terug naar 13v en meteen weer omhoog richting 19,5v. Helaas nog geen reactie ontvangen van Skyrc.

    Ik zal binnenkort wel weer een update plaatsen op dit forum met evt wat foto's.
     
  19. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Heb een bedrijf gevonden waar ik die vervangende transistoren kan bestellen.

    http://www.distrelec.nl/

    Gelijk maar wat extra's besteld aangezien de verzendkosten in verhouding met de prijs voor de transistoren wel erg hoog is anders :)
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De waarde van die ontlaadweerstand is niet kritisch. Een enkele honderden Ohm's moet voldoende zijn. Let wel op dat hoe lager de weerstand des te groter de kans op een vonk als je de elco er mee gaat ontladen. Als je een weerstand van enkele duizenden Ohm's gebruikt zal je nauwelijks of geen vonk krijgen maar dan duurt het wel langer voor de elco voldoende leeg is.
    Neem je pakweg 390 Ohm dan zal de accu voldoende leeg zijn in pakweg 10 seconden. Bij 3900 Ohm duurt het wel enkele minuten.
     

Deel Deze Pagina