Probleem Trimknoppen Futaba 14SG

Discussie in 'Model elektronica' gestart door PeterHawks, 16 jan 2023.

  1. PeterHawks

    PeterHawks

    Lid geworden:
    21 aug 2018
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Rosmalen
    Alle 4 de trimknoppen van mijn Futaba 14SG lijken tegelijkertijd uitgevallen. Geven geen reactie op scherm. Dit in alle modellen.
    Heeft iemand dit al eens gezien en is er wellicht een oplossing?

    Peter
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dit komt helaas bij bij meerdere typen Futaba zenders wel eens voor. Op de ene of andere manier zijn die knopjes blijkbaar niet goed bestand tegen veelvuldig gebruik.
    Helaas bestaat de service dienst hier in Nederland niet meer omdat Jan vorig jaar vrij plotseling is overleden. Hij heeft in de loop van de tijd diverse van die schakelaartjes, drukknopjes eigenlijk, vervangen door betere en dan was het probleem over. Je zal een dealer (winkel) moeten vragen of zij je zender kunnen opsturen naar Futaba voor reparatie. Of iemand anders vinden die ze voor je kan en wil vervangen. Voor mede clubleden heb ik ze wel eens vervangen maar ik zie het niet zo zitten om dat voor anderen te doen. Niet dat ik het niet kan maar er zit nog al wat aan vast.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Wat Ernst schrijft is inderdaad een bekent euvel.
    Echter, dat alle 4 de trimknoppen tegelijk defect gaan is hoogst opmerkelijk.
    Heb je al goed naar de instellingen in de zender gekeken of er daar mogelijk iets verkeerd is ingesteld ?

    Mocht dat het niet zijn dan kun je de zender opsturen naar act europe of ripmax, zei repareren beide Futaba.

    Grt,

    Arnoud.
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Yup... Was in de tijd dat de T10CG uit kwam ook al een bekend euvel. Met die zender zelf ook een defecte trim knop gehad. Alle 4 tegelijk is inderdaad wel zeer opmerkelijk.....
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alle vier tegelijk lijkt mij een probleem met de voeding van die trim-module.
     
  6. PeterHawks

    PeterHawks

    Lid geworden:
    21 aug 2018
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Rosmalen
    Dank jullie wel voor de tips.
    Ik realiseer me nu dat een en ander begonnen is na een update van de firmware van de 14SG. Wellicht is daar iets mis gegaan, Zal proberen deze opnieuw te uploaden. Als dat überhaupt kan...
     
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Ik meen me te herinneren dat er een optie was om je trim's uit te schakelen ( voor Fbl heli's) bijvoorbeeld
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het lijkt mij toe, dat dit dan alleen in het ene geheugen waar die "oepsie" gedaan is, het geval zou zijn.
    OP zegt dat het in alle modelgeheugens niet meer werkt.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend

Deel Deze Pagina