Probleem vbar

BestE helivliegers,

Ik heb een heel raar probleem met mijn vbar flybarless systeem, waar ik helemaal niets van begrijp. Ik heb mijn heli (compass 6hv) via de pc afgesteld op 12 graden positief en negatief. Hier heb ik 25 vluchten mee gemaakt wat prima ging. Van de week had ik tijdens een vlucht ineens veel minder positieve pitch en veel meer negatief. Maar nog wel genoeg om langzaam te stijgen. Toen halverwege de vlucht was hè ineens weer goed. Verder geen problemen gehad tijdens die vlucht. Vanavond ging ik weer ff vliegen, eerst had hij net genoeg om omhoog te komen. Ik gooide hem inverted en hing zo 20 seconden laag boven de grond. Toen flipte ik hem terug met een paar pirouettes. Toen gaf hij ineens niks positief meer, met de stick in de hoogste positie daalde hij zachtjes. Ik kon hem gelukkig zacht genoeg landen zOnder schade, maar snap hier dus echt niets van, ti's niet dat ik per ongeluk een dual rate heb aangezet ofzo. Wie weet wat dit kan zijn? Ga hem volgende week in elk opnieuw afstellen via de pc.
Hopen dat iemand weet wat dit is.

Groet Ary

Denk het niet, dan zou de maingear op de manshaift verschoven moeten zijn. Ik ga de heli ff goed nalopen volgende week. Het resultaat post ik hier wel.
Grt

Kan het geen foutmelding zijn van de vbar?

Als hij opeens zo weinig pitch heeft, staan de servo's dan wel in het midden bij midstick?

Misschien initialisatiepunt..

Ik heb hem met full pitch opgestart met de stick centraal en helemaal down, uiteraard w met throttle hold, maar iedere keer hetzelfde probleem, lag eerst eens uitzoeken of het niets mechanisch is.

als je vbar pro hebt dan kun je iig de log checken of hij daar bepaalde meldingen geeft.
Ook kun je eens je druklagers checken, misschien dat je kop blokkert richting positieve pitch. Dit lijkt mij het eerste om te checken en ook grote kans dat het dit is. Check ook of je de druklagers in de goede orientatie hebt gemonteerd. Ik dacht dat de grote diameter aan de binnenkant moet zitten maar check het even in de manual.

En anders iemand met een eagletree zien te vinden om evt servo current, stuurpuls en bec voltage te loggen. Dan kun je daaruit ook afleiden waar het probleem zit.

De lock ring verschoven op de mainshaft?
Slaan jouw servo's wel volledig uit met tegendruk?

Test:
Op de tafel zetten
0 graden pitch
bladen vast (laten houden)
Pitch
Dan bladen los

Verschuift er iets?
Als je los laat, hoe groot is de pitch dan?
batterij spanning meten, ook onder belasting.

Mijn gok:
lockring of servo's gaar.
Of batterij spanning slecht

Iets heel anders, check de bankswitching als je pro hebt. kan nl zijn dat ie door een rare zenderinstelling van bank verspringt.

Ik heb Zelf een ander idee. Het lijkt alsof de complete kop op de manshaift omhoog is gekomen. Ik heb nog geen tijd gehad om dit precies te checken. Ik zal ff een foto posten als ik Tijd heb.

Grt

daar hoort normaal gesproken een bout doorheen te zitten die dat voorkomt. maar je zult de eerste niet zijn die de bout niet door de as steekt maar erboven heeft zitten.

Zoals ik al zei, de Lock ring. De hele as heeft nu speling.
Als de kop los zou zitten dan was er er nu al af.
De ring onder de bovenste mainshaft bearing.

1813-1809-large.jpg

Dan zou hij op de grond dus veel negatief moeten hebben, maar in vlucht zou hij dan gewoon zijn normale instelling moeten hebben

En de overgang naar inverted wordt dan erg spannend

Maar nog wel genoeg om langzaam te stijgen. Toen halverwege de vlucht was hè ineens weer goed. Verder geen problemen gehad tijdens die vlucht.

Zoals ik al zei, de Lock ring. De hele as heeft nu speling.
Als de kop los zou zitten dan was er er nu al af.
De ring onder de bovenste mainshaft bearing.

Snap twee dingen niet: hoe kan zowel kop (als dat de schuldige is) als lockring (als díé de schuldige is) halverwege de vlucht weer terug op zijn plek schieten, zodanig stevig, dat de rest van de vlucht geen problemen optreden?????

Tweede wat ik niet snap: als de lockring onder het bovenste lager zit, hangt hier de heli aan. Dat houd in, dat aan de onderkant van de as ook nog een lager zit, waar de as uit zou kunnen schieten (anders was de lockring overbodig, zie T-rex e.a. waar de as onder het onderste lager uitsteekt, aan het tandwiel hangt, en de lockring boven het bovenste lager zit) en dan vind ik het vreemd dat er geen tandwielen in elkaar gelopen zijn, de as niet uit zijn lagers geschoten is, of dat TS niet bij het oppakken gemerkt heeft dat de as een stukje omhoog kwam.

Daarnaast: gezien de houdkracht van een dergelijke lockring (bij normaal handvst draaien 100+kilo), vraag ik me af wat er voor nodig is zo'n ding te verplaatsen over de as...

Groet, Bert

Als de lockring niet vast genoeg zit kan de as nog geen centimeter schuiven. De maingear laat dat niet toe.
Hij is schuifbaar om speling weg te halen wat align BV met een verdikking op de as en ringen doet.
Maar als de as naar boven schuift kan de swash de bladen minder positieve pitch geven (leading edge).
Effect, weinig pitch over.

Zet je de heli neer met negieve pitch, dan duw je de as weer naar beneden. Pitch klopt weer.
Naar mijn mening klopt dit verhaal.
Ik heb het ook eens gehad bij een heli en het resultaat komt overeen met zijn probleem.

Maar Ary kan het verlossende antwoord geven:
Wat is het nu?

Ben het helemaal eens met je verhaal wat betreft omhoog komen van de as en pitchvermindering.
Maar hoe schuift de ring halverwege de vlucht weer terug om de rest van de vlucht geen problemen meer te veroorzaken. Want je drukt inderdaad met negatieve pitch de as weer terug op zijn plek, maar daarmee nog niet de lock ring. Of die lock ring moet ergens anders tegen aan zijn gaan lopen (servo's of zo)

Tevens zou dan met redelijk grote zekerheid het maingear ergens tegen aan zijn gaan lopen (zeker de tweede vlucht, toen er niet genoeg pitch was om de heli op hoogte te houden), hetzij het frame, hetzij een ander tandwiel, daarvoor ken ik de Compass dan weer niet goed genoeg, maar het is maar héél zelden dat een maingear erg veel op en neer kan zonder iets anders te raken. Dat zou je moeten horen, zelfs bij een Nitro heli, dus zeer zeker bij een electro heli.

Bij SkyFoxen zit de boel min of meer vergelijkbaar in elkaar, en ik ben ooit vergeten die ring goed vast te zetten. Die lockring zakte, en blééf daar, schoof niet weer terug na het landen. Verder heb ik dat in 20 jaar nog niet meegemaakt dat die ring van zijn plek ging.

Als het lockring verhaal klopt moeten er (zware) slijpsporen te vinden zijn.
Als het de kop was.... tsja, ik denk niet dat die was blijven zitten.... Als die verschuift, verliest de as ook tractie, en wrikt de kop in een keer los.

Groet, Bert

Groet, Bert

De 6HV heeft als bovenste tandwiel de Beltgear
Deze kan (net gekeken) ongeveer 0,5cm omhoog.
Dan raakt hij met de platte kant een recht horizontaal stuk van het frame.
Wel weerstand maar niet erg veel voor een 12S 600 size heli.
Hoe gaat hij terug?
Inverted vliegen, pitch pump.....

Maar het is niet dat ik gelijk wil hebben. Ik denk alleen dat ik het wel heb :p
Ik ben benieuwd of dit het probleem is van Ary.

Hoe gaat hij terug?
Inverted vliegen, pitch pump.....

Niet hoe die as terug gaat.... dat snap ik wel...
Hoe gaat die lock ring weer terug op zijn plek, en hoe houd die het vervolgens de tweede helft van de vlucht zonder problemen WEL de hoofdas tegen, waar hij de eerste helft van die vlucht blijkbaar los zat....

Zelfs als die lock ring los zou blijken te zitten, dan is nog die probleemlose helft van die vlucht niet verklaard. Ik heb genoeg onderdelen los zien trillen in de loop der jaren, maar nog nooit iets vast zien trillen....

Groet, Bert

daar hoort normaal gesproken een bout doorheen te zitten die dat voorkomt. maar je zult de eerste niet zijn die de bout niet door de as steekt maar erboven heeft zitten.

Wat een discussie´s mensen, maar allemaal hartelijk bedenkt voor het meedenken.
ik ben er uit. danny heeft gelijk! de Bout die de rotorkop op de mainshaift op zijn plek moet houden is foetsie. vermoedelijk niet goed gelocktite en door trillingen los gekomen, aangezien ik een agressieve vliegstijl heb. hierdoor kwam de kop iets omhoog en gaf zo dus automatich meer negatieve pitch. ik ben blij dat ik de laatste 2 vluchten rustig aan heb gedaan, wil niet weten wat er gebeurt was als ik tictocs e.d. was gaan doen. nu dus een nieuwe bout er door heen en GOED Locken!! en een Les, Altijd je heli goed checken voor je gaat vliegen. zeker bij heli´s van dit formaat.

Groeten Ary

Snap twee dingen niet: hoe kan zowel kop (als dat de schuldige is) als lockring (als díé de schuldige is) halverwege de vlucht weer terug op zijn plek schieten, zodanig stevig, dat de rest van de vlucht geen problemen optreden?????

Tweede wat ik niet snap: als de lockring onder het bovenste lager zit, hangt hier de heli aan. Dat houd in, dat aan de onderkant van de as ook nog een lager zit, waar de as uit zou kunnen schieten (anders was de lockring overbodig, zie T-rex e.a. waar de as onder het onderste lager uitsteekt, aan het tandwiel hangt, en de lockring boven het bovenste lager zit) en dan vind ik het vreemd dat er geen tandwielen in elkaar gelopen zijn, de as niet uit zijn lagers geschoten is, of dat TS niet bij het oppakken gemerkt heeft dat de as een stukje omhoog kwam.

Daarnaast: gezien de houdkracht van een dergelijke lockring (bij normaal handvst draaien 100+kilo), vraag ik me af wat er voor nodig is zo'n ding te verplaatsen over de as...

Groet, Bert

het probleem van terugschieten is te verklaren, ik had dus op een bepaald moment meer negatieve als positieve pitch. toen liet ik hem inverted met de maximale positieve pitch die ik toen had naar beneden komen om vlak boven de grond weer vol negatief te geven. hierdoor kreeg de kop een klap en hij weer op zen plek schoot. maar later met wat rustiger vliegen kwam hij dus weer omhoog.

Groet Ary

de Bout die de rotorkop op de mainshaift op zijn plek moet houden is foetsie.

even voor de zekerheid. Ik neem aan dat dit een plaatje is van de huidige 6HV FBL kop (lijkt veel op die van de 7hv)
Maar je hebt dus 1 bout door de as zitten die normaal met een locknut bevestigd is. En 2 bouten ernaast die in de kop zelf vastdraaien en hier heb je locktite nodig. Welke bout miste er bij jou, de middelste neem ik aan?
0885084.jpg

Back