Probleem zeilwinch thundertiger

Ik heb een Thunder Tiger 1M ETNZ gekocht.
Nu zit ik met het volgende probleem wanneer ik de zeilwinch gebruik .
En het grootzeil of fok geen spanning krijgt lopen de lijnen van de winch.
Wie heeft hier een ervaring mee.
Ik hoop dat jullie begrijpen wai ik bedoel.

Hallo,
Ik heb dat probleem ook gehad met mijn Marblehead en heb dat verholpen door een selicone elastiek te gebruiken en daardoor de lijn die van de winch komt op spanning te houden.
Dat elastiek komt uit de sportvisserijwinkel of gewoon hengelshop, je hebt ze in verschillende diameters naargelang de belastbaarheid.

Oke,dat materiaal ken ik wel.
Maar vervang je dan de lijntjes voor het elastiek.
Bij mijn boot kan dat niet is veel tedik.
bedankt voor je reactie

Hallo,

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn Marblehead en heb dat verholpen door een selicone elastiek te gebruiken en daardoor de lijn die van de winch komt op spanning te houden.
Dat elastiek komt uit de sportvisserijwinkel of gewoon hengelshop, je hebt ze in verschillende diameters naargelang de belastbaarheid.

Hallo,

De koordjes moet je niet vervangen, maar het elastiek eraan bevestigen met een knoop zodat je koordjes bij volledige uitslag van je zeilen nog lang genoeg zijn en als de zeilen dicht getrokken zijn mag de elastiek de winch niet bereiken.
Het word een beetje uitzoeken waar je dit kan doen.
Van mijn Marblehead kon ik dat buiten de romp doen, maar bij mijn Comtesse van Robbe heb ik dat in de romp moeten bevestigen.

Bij mijn M klasse heb ok het zelfde systeem gebruikt. Vanaf de winch een draad naar helemaal achter op het dek. Daar een blokje geplaatst waardoor de schoot naar voren gaat. Vanaf hier drie lijntjes, twee voor grootzijl en fok, een voor het elastiek. Dit moet je dan zo uitmeten dat de knoop van de lijnen bij volledig aangetrokken zeilen nog niet het blok om gaan, en bij volledig gevierde zeilen het eastiek er voor zorgt dat de lijn naar de winch toe nog op spanning blijft zodat hij niet van de drommel loopt. Is een beetje puzzelen hoe het op jou boot het beste uit komt, maar werkt verder prima!

Groeten Halmar

Back