Probleempje: H.M.S. Bounty MV39 (Mamoli/Dusek)

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Sven_1990, 27 jan 2020.

  1. Sven_1990

    Sven_1990

    Lid geworden:
    27 jan 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Drenthe
    Goedemorgen iedereen,

    Ik heb een aantal maanden geleden dit model gekocht. En kom tijdens het bouwen tot de conclusie dat er ergens een probleempje voordoet met het lijmen van de onderdelen aan de kiel. Het is namelijk zo dat er aan de achterkant een stukje hout uitsteekt en de onderdelen die gelijmd moeten worden aan de onderzijde van kiel niet rechtloopt (zie foto's).

    Nu zag ik sommige berichten voorbijkomen op deze forum van mede-bouwers, die niet helemaal warm lopen van het merk: Mamoli.. Gezien de uitlijning van de dek enz. En ik heb geen idee hoe dit kan, aangezien ik meerdere keren heb gecheckt op de tekening voor het lijmen..

    Nu had ik een aantal vragen: Heeft iemand een idee; hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen? En heeft er iemand ook problemen ondervonden met dit merk of model? 20200127_095657.jpg 20200127_095615.jpg 20200127_095657.jpg 20200127_095615.jpg 20200127_095657.jpg 20200127_095615.jpg

    Laat me graag weten en alvast bedankt!

    Mvg, Sven_1990
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik denk toch dat dit een kwestie is van netjes pasmaken in de verbinding onderaan de kiel.
    Het kan zijn dat deze ook in een overlengte geleverd wordt en daardoor aan de achterzijde bij de spiegel te lang is? Hier voor zou je even het detail op je tekening moeten laten zien. Ik weet namelijk niet of het uitstekende gedeeld gelijk komt te zitten. Soms loopt dit schuin terug en zie je dit ook terug in de vorm van het roer.
    En laat je niet ontmoedigen wat het merk betreft want gescholden op een leverancier wordt er toch wel snel. Het blijft natuurlijk wel modelbouwen hè
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Algemeen kun je houten modelbouw ook niet helemaal vergelijken met plastic bouw. Bij plastic moet alles exact passen, anders krijg je het niet in elkaar.
    Bij hout is er vaak rekening gehouden met wat overlengte, komt het wel eens voor dat delen niet 100% op maat zijn en heb je te maken met hout dat kan werken door vocht etc.
    Een fijne vijl en schuurpapier, inclusief een klein zaagje zijn bijna onmisbare stukken gereedschap.

    De kielverbinding onderaan moet je wellicht even wat op maat schuren om deze netjes in lijn te krijgen. En aan de achterzijde is zo te zien iets aan overlengte aanwezig wat dan weer afgezaagd moet worden.

    Dan over het merk: Mamoli maakte mooie modellen, maar qua maatvoering schortte er weleens wat aan. Een x aantal jaar geleden is de fabriek van Mamoli afgebrand en is het merk gestopt. De rechten, tekeningen etc. van de Mamoli modellen zijn daarna door Daniël Dusek gekocht (een Tsjechische fabrikant) en deze brengt ze één voor één weer op de markt.
    Dusek is beslist niet slecht, dus de getoonde kleine afwijkingen zullen redelijk bewust aanwezig zijn.
     
    Marcus Botanicus en Prutsertje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina