Probleempje met ESC / motor... Hellup!

Hallo!
Gisteren wilden we de nieuwe Extreme Flight 48" Extra 300 van m'n broertje maidenen. Alles gecheckt op het veld, nog even een volgas testje... Helaas... De motor haalt z'n vermogen bij lange na niet en het toerental varieert sterk bij volgas. Zie bijgaande filmpje. In het filmpje wordt gewoon in 1 keer volgas gegeven er wordt niet met de stick gespeeld. De ESC is uiteraard netjes gecalibreerd, voor de rest zijn alle instellingen standaard. Prop en spinner zijn gebalanceerd. Ik heb de handleiding even nagelopen, maar kan geen instelling vinden die dit zou moeten oplossen. Ik heb eigenlijk geen idee wat er mis kan zijn.

Hints en tips zeer welkom!

Gegevens:
Torque 2814/820 brushless motor
Airboss 45 Elite ESC
4S 2200 Mah 35C - 70C Accu

Als ik dat hele korte stukje film bekijk krijg ik het idee dat er iets mis is met de accu. Voor mijn gevoel is die niet volledig geladen of hij heeft een te hoge inwendige weerstand of er is een rotte connector die te veel weerstand heeft of ....... tsja dat is lastig te zeggen.
Controleer dus eerst die zaken eens goed. Probeer eventueel ook een andere accu.

Bedankt voor je reactie Ernst! De accu was netjes vol, is vrij nieuw en heeft al probleemloos een vlucht of 10 in een ander vliegtuig dat een vergelijkbare belasting trekt achter de rug. Een andere zullen we ook ff proberen. We gaan de connectoren even nalopen, goede tip. Ik heb zelf alleen de XT60 op de ESC gesoldeerd, dat doe ik echter zo vaak en ik heb het idee dat ik op dat gebied weet wat ik doe (en dus een goede verbinding creeer).

Ik heb ook een keer zoiets gehad.
Maar dan in de lage toeren.
De regelaar opnieuw kalibreren was de oplossing.

Hallo Onno, we hebben de regelaar gisteren een aantal maal opnieuw gekalibreerd, dat was het helaas niet... Bedankt in ieder geval!

Hallo Onno, we hebben de regelaar gisteren een aantal maal opnieuw gekalibreerd, dat was het helaas niet... Bedankt in ieder geval!

Wat gebeurd er als je op met een Y-kabeltje een servo aansluit, tegelijk met de regelaar?
Het klinkt alsof er iets met het gassignaal niet goed is.
Andere mogelijkheid, maar ik denk dat hij dan niet zo snel reageert, is dat de cut-off spanning van de regelaar te hoog staat.

GJ

Iets gelijkaardig deed zich voor bij onze Big Lift, heeft zelfs een regelaar gekost.
Deze is voorzien met een aparte Bec die gekoppeld was met de regelaar.
Motor sloeg ook af naar volgas toe.
We hebben toen getest zonder de Bec, en de regelaar op High gezet en 20° vervroegd, probleem was weg.
De Bec terug geplaatst en opnieuw het zelfde probleem, nu hebben we de Bec gewoon van een extra lipotje voorzien op de ontvanger, alles werkt nu zoals het hoort.
Mogelijk is jouw probleem anders, maar ik wou het eventjes meedelen.

Johan.

Johan, de oorzaak bij jou was dat je twee voedingen naar de ontvanger had. De BEC in de regelaar en een losse. Als je een losse spanningsregelaar gebruikt moet je de BEC in de regelaar niet gebruiken. De rode draad van de stekker naar de ontvanger losnemen!
De losse spanningsregelaar en de BEC gingen elkaar waarschijnlijk beïnvloeden en dan kunnen de gekste dingen gebeuren dus ook wat Dirk77 overkomt. Het is zeker een puntje wat gecontroleerd kan worden.

Goed, we zijn inmiddels wat verder.

Met een servo-tester als aansturing werkt de hele boel wel prima. Nu kan ik een servotester inbouwen en die met een servo gaan bedienen, maar dat is ook ietwat raar... :)

Even contact gehad met de leverancier, Aerobertics.be. (Erg behulpzaam trouwens, top!) Deze wist ons te vertellen dat dit probleem wel vaker voorkomt met Spektrum en FrSky ontvangers. Het signaal dat deze afgeven zou niet zuiver genoeg zijn voor deze ESCs. Ze hebben er een oplossing voor, er moet een 'speciaal kabeltje' tussen de ontvanger en de ESC. Dat kabeltje (wat overigens kostenloos wordt toegestuurd) is nu onderweg naar hier. Ik ben benieuwd. Ik geloof zomaar dat dit wel gaat helpen, alhoewel ik het wel een raar verhaal vind. Ik heb toch al aardig wat vliegtuigen / multicopters vliegen met FrSky spul en tot nu toe nog geen problemen ondervonden. Ik kon er met Google ook niets over vinden. Wordt vervolgd als het kabeltje er is!

Dan is waarschijnlijk de spanning van de impuls uit de ontvanger die de ESC aanstuurt net iets te laag. Die wordt dan door de ESC niet betrouwbaar herkent.
In het kabeltje zit wat elektronica die de spanning van de impuls verhoogt. Het probleem zal daarmee tot het verleden behoren.

Hmm, dam zat ik toch in de goede richting te denken.
Ik heb trouwens zelf wel meer rare problemen met FrSky gezien.
Het kabeltje wat je krijgt zal waarschijnlijk een optocoupler zijn.
Als dat zo is dan werkt je BEC niet meer en moet je een aparte ontvangeraccu gebruiken.
Hou daar even rekening mee.

Succes verder!

GJ

Ik wil het advies van Aerobertics zeker niet ondergraven, maar mijn EF MXS 48" (die ook van bij Aerobertics komt trouwens) heeft identiek dezelfde setup (is de aanbevolen setup door EF) in combinatie met Spektrum. Heb nooit iets gelijkaardigs aan de hand gehad. Ik gebruik Turnigy Nanotech 4S 2650 mAh 35C accu's met de standaard stekkers. Op de Airboss ESC heb ik 4 mm goudcontacten gesoldeerd.

Een clublid heeft problemen met z'n 60" Torque setup. Afgelopen donderdag kon ik zelf aanschouwen dat de ESC er midden in de vlucht mee ophoudt, stuurt de motor naar een bepaald fix toerental met een vreselijk gebiep erbij. En toen werd de motor niet meer aangestuurd en mocht hij dus 'n dead stick tot een goed einde brengen (z'n tweede met die regelaar).
We vonden NIETS, regelaar vliegt eruit.
En BTW: Futaba ontvanger bij hem.

Nou kabeltje geinstalleerd, werkt als een tierelier. Het is blijkbaar geen octocoupler, aangezien de BEC het gewoon nog deed. Gisterenavond gemaidend, ging ook als een tierelier. Bedankt voor de suggesties!

Back